OOO

Jumaat, Disember 10, 2010

Ubi Getuk Goreng

Balik ke kampung selalunya ada ajer yang nak di bawa balik. Selalunya ubi kayu dan kelapa pandan. Pening pulak bila dah banyak sangat ubi kayu di angkut balik. Rebus sudah, goreng sudah. Kenalah buat ni pulak . Ubi Getuk...dulu masa muda tak reti nak makan.

Bila dah bernikah dengan orang keturunan Jawa ni barulah kenal dengan ubi getuk, sambal kicap dan sambal goreng.

Susah nak bagi sukatan. Cuma rebus ubi sampai empuk bersama sedikit garam.
Bila dah empuk terus toskan dan lenyek panas-panas atau tumbuk/ketuk dengan batu lesung.
Tak pun pakai ajer peleyek besi tu.
Masukkan gula dan kelapa parut putih. Dah boleh makan dah ni. Tapi akak goreng dengan bancuhan tepung beras, sedikit garam, sedikit serbuk kunyit dan sedikit air kapur bersama air secukupnya.

Gorenglah cam goreng pisang dalam minyak yang sederhana panas. Pastu masak teruslah makan. Cicah dengan sambal kicap pun sodap.

19 ulasan:

  1. nyam2..sy suke getuk ni.almaklumla keturunan jawa.hehehe

    BalasPadam
  2. dah muak makan ni coz mak cik saya ari2 buat untuk berniaga goreng pisang... ehehehhehee

    BalasPadam
  3. Salam kak

    Sedapnya mkn petang2 ni

    BalasPadam
  4. Assalamualaikum Kak Ina

    dulu kat kg, selalu mak buat
    sekarang tak boleh makan banyak
    nanti agin lebih ..he he

    Wassalam

    BalasPadam
  5. Saya pun Javanese ;p dan sangat suka makan ubi getuk ni. Cuma tak tahan kentut je lepas makan ubi. Uhuk3 :D

    BalasPadam
  6. saya suka sgt kuih ni kak,..,

    BalasPadam
  7. wah makanan kegemaran ni..kak ina..wife suka makan getuk ni..

    BalasPadam
  8. ni kuih wajib beli kalau pegi pasar mlm kat sini...

    BalasPadam
  9. dulu2 xtau kuey aper...pastu bila dah membesar ni, dh pandai buat sendri..suker makan tp yg lembut2la..yg keras xbet..byk tepung

    BalasPadam
  10. salam kak ina

    orang jawa nie..memang suka makan ubi getuk petang2...layan kopi o...ngam ooo

    BalasPadam
  11. iina..betul tu..dah dok tanjungkarang.. baru kenal ubi getuk ni..dah siap goreng pun..

    BalasPadam
  12. Salam kak.. Dulu masa Nur kecil, mak selalu buat kuih ni.. Sekarang beli je..hehe

    BalasPadam
  13. Getuk tu ketukla..eh kak?
    Penah beli,selalu orang juai goreng pisang musti juai ni sama..kan?
    Sedap gak,layan!

    BalasPadam
  14. woah sedapnya kak.. dah lama tak makan ubi ketuk goreng gini..

    BalasPadam
  15. huwaaaa...lama dah tak makan ubi getuk nih, slalu watie beli kat changkat jering lau gi taiping...mana nak cari ubi kat pekan ni, dah tanah pun nan ado...hehe

    BalasPadam
  16. btui, kak... b4 smpai ke sgor neh, den x konei pon ubi getuk, sambal goreng n sambal kicap neh. dh try mmg suker... besh giler... lama x mkn ubi getuk yg sedap... nnti nk g umah akak nk bw ubi, bg akak buat...ehehehhe...tp, ado lg ker ubi kayu time tuh? hehehehhe

    BalasPadam

Adsense

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers