OOO

Rabu, April 27, 2011

Budak Sekarang

amik kat google
Semalam masa nak ambil Imran balik sekolah,  2 kali anak nak terlanggar budak sekolah rendah naik motor.  Geram betullah bila tenguk cara mereka bawa.  Nak masuk simpang bukannya nak bagi signal...pakai masuk ajer.  

Bila akak hon..budak tu senyum ajer.  Ishhhh...ayah dia memang tak sayang anaklah..kalaulah di langgar tentu mati katak.  Kalau kena mesti menangis tak berlagu dan menyesal tak sudah.

Dahlah tak pakai helmet, bawa pembonceng pastu bawah umur dan garenti tak ada lesen.  Akak suka kalau budak tu kena tahan dek polis..duk dalam lokap..biar ayah dia bayar saman.

Dah nak sampai kat sekolah Imran, ada 2 orang budak naik basikal...ke tepi..ke tengah..ke tepi..ke tengah...geram betul akak dibuatnya.  Akak hon lah...dia ke tepi,,,yang buat akak hot..dia boleh marah akak balik.

Oiii ...bla..bla...bla... pastu kayuh laju-laju masuk simpang lain.

Rasa nak turun dan nak cili mulut budak tu.  Kurang ajar sungguh...kita bagi peringatan supaya tak jadi apa-apa..dia boleh buat camtu. 

Budak remaja sekarang ni memang dah ramai yang kurang budi bahasa. Kalau kita tegur mereka menjawab.  Dulu masa time akak remaja, kalau orang tua tegur kita diam ajer.  Kecut perut masa tu..kalau jawab ..nanti kat umah kena cili mulut tu..dah pernah kena dengan mak..tak berani nak buat lagi.

Kalau membebel kang..dia orang kata...Dulu lain sekarang lain..tak pun..Zaman dah berubah. Betullah tu..tapi sopan santun dan berbudi bahasa kan lebih bagus..tentu orang hormat balik kat mereka. 


p/s  5 orang anak akak (3 yang besar dah tak kenalah) pun kena pernah kena cili..akak geram punya pasal sebab mulut tu ashik nak menjawab ajer.  Sekarang ni akak acah nak ambil cili ..Ira dan Imran dah kecut..nangis kuat-kuat.  Rotan dengan tali pinggang, hanger pun pernah..sekali sekala kena buat camtu.  Tak percaya dengan cara lemah lembut ikut stail omputih tu.  Garang kan akak ni...

14 ulasan:

  1. btol kak, budak2 skrg xleh tegur lebih2 sikit..kita pulak yg kena marah huhuhuh

    BalasPadam
  2. Ina... betul tu... sebab tulah sekarang macam2 hal yang tak elok di dgr ... sebab 'dulu lain sekarang lain' punya pasallah tu...

    BalasPadam
  3. bdk2 skrg ni mmg, tak dengar kata. diorang je btl -.-

    BalasPadam
  4. ye la kan kak.... skang nie dah kurang cara guna ROTAN DAN TALI PINGGANG untuk ajar budak2x......

    BalasPadam
  5. tu la kak..sy pon penah kena
    menyirap dibuatnya.bdk2 sekarang krg ajr

    risau made ank nti,semoga xmcm tu

    BalasPadam
  6. salam kak

    SOKONGGGGGGGGGGGG.. zaman skang ni , dr dak2 kecik lg kene garang .. x leh gune cara lembut2 cm zaman dulu ..

    BalasPadam
  7. hehehe..kena cili tu yg best tu..

    sy masih kecik luh, slalu gk kena cili ngn umi..lepas tu trus tak menjawab. smpai la besar skng nih..penangan cili , pedas gile okkey...hehehehhehe

    BalasPadam
  8. ishhhh bahaya kan kak..ngeri ooo kalo kita terlanggar..nnt semua org nak salahkan kita padehal mak ayah dorang yg biarkan anak

    BalasPadam
  9. lenkali kak ina cili jer..
    lagi elok camtu, drpd mati katak kena langgar kan

    BalasPadam
  10. samalah kak bebudak kat sek anak saya... dok berlari depan kereta... saya hon je cakap jgn main kat tengah jalan nanti kena langgar..

    saya belum cili mulut lagi.. setakat tunjuk sos cili pun dah meraung anak saya.

    BalasPadam
  11. ni semua sbb mak pak manjakan anak2...

    BalasPadam
  12. saya sokong stail akak tu.Kalau lemah gemalai kepala kita dipijaknya.

    BalasPadam
  13. kat rumah ni belum pernah ada yg kena chili..tapi rotan tu dah bese dah..tu pun setelah berlembut..lembut...tapi masih takde respon...siap lah!!

    BalasPadam
  14. zaman budak skrg kenapa maju ye...aku rasa sebab dunia ni dah nak kiamat kot =()

    BalasPadam

Adsense

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers