OOO

Isnin, Jun 27, 2011

Yeszaa naik lagi Page Rank akak

Heboh member twiter bagi tau google dah update pagerank. Akak apa lagi teruslah check.

Alhamdulliah syukur pagerank akak 4/10. Dulu masa baru tukar ke domain tahun lepas memang 0/10. Minggu lepas check masih lagi 3/10.

Jomlah check PageRank masing-masing kat SINI

Info mengenai Page Rank

Bagaimana Page Rank ditentukan?
Google mempunyai kaedah sendiri dalam menentukan Page Rank sesebuah blog/web. Tiada penjelasan yang terperinci mengenai perkara tersebut. Tapi berdasarkan sedikit penerangan pakar (termasuk daripada pihak Google sendiri), terdapat beberapa artibut yang mungkin boleh mempengaruhi dalam menentukan Page Rank sesebuah laman, antaranya penggunaan Meta Keywords, Meta Description, inbound link, Link populariti dan beberapa teknik lain.

Bagaimanapun semua itu hanyalah sebagai pelengkap kerana paling penting adalah penekanan pada kandungan yang unik dan berkualiti. Cara menentukan kandungan unik dan berkualiti ini terpulang pada persepsi masing-masing.

Bila Page Rank akan dikemaskini?
Berdasarkan pengalaman-pengalaman sebelum ini dan juga hasil rujukan daripada catatan terdahulu, Google biasanya mengemaskini Page Rank keseluruhan laman (homepage) dalam tempoh tiga bulan sekali. Kemaskini itu mungkin secara besar-besaran (major update) yang melibatkan semua web atau hanya sebahagian web sahaja (minor update).

Misalnya, pada tahun ini, Google telah membuat major update pada bulan Mac-AprilJun-Julai. Bagaimanapun, harus diketahui bahawa Page Rank sesebuah laman sebenarnya dikemaskini dari semasa ke semasa. Mungkin setiap hari. Dan setiap halaman di blog mempunyai Page Rank masing-masing. Terdapat beberapa laman web yang menyediakan perkhidmatan untuk memeriksa Page Rank setiap halaman, antaranya Smart Page Rank, Live Page RankMarket Samurai. dan minor update pada bulan atau boleh juga menggunakan perisian lain seperti

Sebenarnya masih banyak lagi pasal Page Rank ni yang belum disentuh. Kalau hendak dibincangkan Page Rank ni, tulis 100 muka surat pun tak akan habis. Tapi sedikit pengetahuan mungkin adalah lebih baik. Mana yang be


Kepentingan pagerank kepada perniagaan internet memang tak dinafikan, tetapi itu mengenai backlink..backlink cukup banyak dari pagerank tinggi, akan membuatkan perniagaan internet korang makin masuk.

Kepentingan PageRank

Antara kepentingan PageRank yang aku tahu setakat ni ialah:
  • Index Google akan bermula dari laman yang mempunyai PageRank yang tinggi dan berakhir dengan laman yang mempunyai PageRank rendah. Itulah sebabnya suatu masa dahulu, semua orang tergila-gilakan untuk meng-submit URL laman web mereka ke direktori web yang mempunyai PageRank yang tinggi supaya laman web mereka diindex secepat mungkin. Namun begitu, langkah ini tidak lagi memberi sebarang efek dengan pengenalan cara baru Google meng-index laman web: caffeine

  • Di dalam Search Engine Results Page (SERP), nilai PageRank akan diambil kira untuk menentukan kedudukan laman tersebut dalam senarai hasil carian untuk sesuatu kata kunci. Laman yang mempunyai Pagerank tinggi cenderung untuk disenaraikan di muka pertama berbanding laman lain yang mempunyai PageRank rendah. Pada kebiasaanya, laman yang tersenarai di muka pertama SERP akan mendapat nikmat trafik yang kadangkala melimpah ruah

Peringkat PageRank

Beberapa peringkat PageRank yang ada:
  • PageRank 0-3 = Low – Average
  • PageRank 4-6 = Above average – High
  • PageRank 7-10 = Big – The best

Info ambil dari http://ariffshah.com

23 ulasan:

  1. ok tu k ina... not bad lah.. kite pun nak check jugak lah

    BalasPadam
  2. tahniahhh kak saya 2/10 hiks...

    BalasPadam
  3. PR blog kakyong.com turun ke 2/10..

    gitu juga blog kakyong72.blogspot... huhuu.. kenapa ya??

    BalasPadam
  4. saya duk kat 2, tak naik²..hehe

    BalasPadam
  5. Tahniah ina..sebanarnya tak paham apa dia benda alah ni sampai la ina kongsikan disini..

    BalasPadam
  6. dah naik.. sy pn baru naik setelah 7 bulan guna domain baru.. pertama kali singgah sini.. :D

    Trending :
    Tip Blogging Terbaik

    BalasPadam
  7. tahniah kak..sy pon baru check..alhamdulillah naik gak..

    BalasPadam
  8. Salam kak ina....pestime...tahu benda ni...rajin rupanya kak ina venture benda2 macam ni kannnnn

    BalasPadam
  9. Salam kak ina...

    wah..nice themes ni...sejuk je mata pandang header kak ina tu.. :) tangs kak sudi link cikmin.com lagi kat sini...cikmin.com PR4 jugak skg ni..alhamdulillah..dalam kurang update sekarang ni sebab bizi dek macaron kan... :)

    BalasPadam
  10. tahniah kak, ramai penulis-penulis blog sudah ber status PR-4, teruskan ke PR yang lebih tinggi..

    BalasPadam
  11. tahniah kak ina..dah boleh jd sifu nampaknya ni

    BalasPadam
  12. Hasil untuk SERP memang penting...dapat top 5 pun dah kira bagus...

    BalasPadam
  13. tahniah kak... saya dapat yg low tu je pun dh ok sangat lama tk singgah lain dh blog kak ina ni

    BalasPadam
  14. wah tahniah akak... mantap2... banyak usha kena lakukan untuk naikkan kembali pr yang jatuh nih... huhu

    BalasPadam

Adsense

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...