OOO

Khamis, April 05, 2012

Istano Basa Pagaruyung/Istano Si Linduang Bulan

Terima kasih pada pemberi komen tentang akak masuk paper tu.  Terima kasih juga sudi jadi pembaca blog akak yang tak seberapa ini.  Maaf yer belum sempat jejalan kat blog anda sempat minggu ni ada ajer hal yang perlu di bereskan.  Hari ni pun ada event yang perlu di hadiri.  Insyallah jika dah lapang akak jejalan ek kat blog korang.

Cerita gi ke Bukit Tinggi Padang pun tak habis lagi..fuh banyak tul N3 yang perlu di pot pet.
 
Lepas minum kopi, kami di bawa pula ke Istano Basa yang lebih terkenal dengan nama Istana Pagaruyung, adalah sebuah istana terletak di Batusangkar, Kabupaten Tanah Datar Sumatra Barat. Istana ini merupakan objek wisata budaya yang terkenal di Sumatera Barat.
 
Istano Basa yang berdiri sekarang sebenarnya adalah replika dari yang asli. Istano Basa asli terletak di atas Bukit Batu Patah itu dan terbakar habis pada sebuah kerusuhan berdarah pada tahun 1804. Istana tersebut kemudian didirikan kembali namun kembali terbakar tahun 1966.

Proses pembangunan kembali Istano Basa dilakukan dengan peletakan tunggak tuo (tiang utama) pada 27 Desember 1976 oleh Gubernur Sumatra Barat (waktu itu Harun Zain). Bangunan baru ini tidak didirikan di tapak istana lama, tetapi di lokasi baru di sebelah selatannya. Pada akhir 1970-an, istana ini telah bisa dikunjungi oleh umum.
Kebakaran 2007
 
Pada tanggal 27 Februari 2007, Istano Basa mengalami kebakaran hebat akibat petir yang menyambar di puncak istana. Akibatnya, bangunan tiga tingkat ini rata dengan tanah. Ikut terbakar juga sebagian dokumen, serta kain-kain hiasan.Diperkirakan hanya sekitar 15 persen barang-barang berharga ini yang selamat. Barang-barang yang lolos dari kebakaran ini sekarang disimpan di Balai Benda Purbakala Kabupaten Tanah Datar.
Biaya pendirian kembali istana ini diperkirakan lebih dari Rp 20 miliar Harta pusaka Kerajaan Pagaruyung sendiri disimpan di Istano Silinduang Bulan, 2 kilometer dari Istano Basa

Istana ini sangat mudah di akses dari Bukittinggi, Solok atau Padang Panjang. Istana ini terletak di Tanah Datar, di Kabupaten Batusangkar

Memang sayang tak dapat masuk ke dalam istana ini disebabkan masih dalam pembaikan.  Cuma boleh tenguk dari luar ajer.
 
 Banyak ibu-ibu yang berjualan di area istana ini.  Buah ciku memang besar betul.  Mereka bekerja keras untuk mencari rezeki dan tidak meminta-minta.  Baguskan macam tu.
Sempat beli fm kat sini walaupun harganya mahal sikit dari Bukit Tinggi.  Tak perlah...kan..

6 ulasan:

  1. cantiknye bangunan istana tuh :)

    BalasPadam
  2. mak aih.. memang besar la buah ciku dia kak.. struktur bangunan istana tu pon cantik sangat...

    BalasPadam
  3. ooo ini lah pagaruyung yg terkenal tu

    BalasPadam
  4. cantik nye bangunan minangkabau tu....

    BalasPadam
  5. ohh beli fm ye? hihihi....

    akak memang minat sejarah kan? huhu

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers