OOO

Ahad, Mei 20, 2012

Lama Tak Masak Daging Lada Hitam/Blackpepper Beef

Dah lama betul tak buat  daging lada hitam aka black pepper beef ni..bila akak tanya anak..daging nak masak apa..Masaklah blackpepper..wah akak suka sebab tak yah berdiri lama nak memasaknya..sejak lutut kena tebuk ni, nak berdiri lama tak larat lagi..kena ambil masa nak pulih semula.  Akak buat ikut stail  Secubit Garam.com tapi akak letak bawang putih dan halia tumbuk sikit.


Bahan:-
500gm daging batang pinang
1 sudu besar serbuk lada hitam yg ditumbuk kasar - lebihkan jika ingin lebih pedas
1 biji lada benggala hijau (akak letak cili merah/hijau di hiris serong)
1 biji lada merah
3 sb kicap manis
2 sb sos tiram
1 cawan air
1 sb tepung jagung yg dibancuh dgn 2 sb air
1/2 sudu garam halus
1/2 sb gula-tak letak
minyak utk menggoreng
#akak tambah leek di hiris sepanjang 1 1/2 inci
1 biji bawang holland dihiris bulat.
4 biji bawang putih tumbuk
1/2 inci halia tumbuk
Cara-Cara:-
  1. Potong daging nipis2 dengan cara melawan urat supaya daging tidak liat. Bersihkan dan toskan selama 1 jam atau lebih supaya daging tidak mengeluarkan air yg banyak ketika menggoreng.
  2. Potong panjang kedua-dua lada. Sebelum itu hendaklah dibuang dulu butir-butir lada.
  3. Panaskan minyak. Tumis bawang putih dan halia baru ikut step yang bawah.
  4. Sebolehnya digunakan minyak yg banyak dan menggunakan api yg kuat spt yg ditunjukajar oleh chef asal supaya daging itu tak perlu digoreng dgn lama. 
  5. Goreng daging lebih kurang 3 - 4 minit sambil dikacau supaya rata masaknya dan angkat.
  6. Keluarkan minyak dan tinggalkan lebih kurang 3 sudu besar shj.
  7. Masukkan serbuk lada hitam dan kacau hingga berbau wangi dan masukkan lada merah.
  8. Lepas itu masukkan kicap manis, sos tiram, garam dan gula. Kacau sebati. (Peringatan: garam tak perlu letak banyak2 kerana dah pun masin - dari kicap dan sos tiram )
  9. Masukkan daging dan kacau sebati dan masukkan air. Sekiranya ingin lebih berkuah, lebihkan sukatan air.
  10. Biarkan mendidih, barulah dimasukkan lada benggala dan bancuhan air tepung jagung. Biarkan mendidih. ( masa ni akak masukkan bawang holland dan cili hiris)
  11. Bila dah agak pekat boleh lah di padamkan api  (sebelum padam api akak masukkan leek) dan hidangkan panas2 dgn nasi putih.
     ## Kalau nak guna daging biasa pun boleh, hiris nipis2 dan rebus dgn sedikit air sehingga daging tu empuk. Pastu skip aje la step no 3.

7 ulasan:

  1. pergh, macam sedap semacam je.huhu

    BalasPadam
  2. akak mcm biasa...nk salen yer..hihihihi grenti sedap!!

    BalasPadam
  3. Akak,

    ini pun lazat. Grrr.. Nasi panas ngan lauk ni saja pun dah terbaik!

    xoxo!
    www.rabiatuladawiyah.com

    BalasPadam
  4. Akak,

    ini pun lazat. Grrr.. Nasi panas ngan lauk ni saja pun dah terbaik!

    xoxo!
    www.rabiatuladawiyah.com

    BalasPadam
  5. Aduiiii, lamanya tak makan masa ni... ;)

    BalasPadam
  6. waaaahhh.. daging black pepper ni tak pedas eh?

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers