OOO

Rabu, Jun 06, 2012

Jumpa Doktor Gigi-Aduhaiii Ngilunyaaaaa

Dulu masa kecil lagu kanak-kanak yang fofolur.....lagu berjudul SAKIT GIGI ini pernah dipopularkan oleh penyanyi kanak-kanak tahun 70an,Indra Shahir.  Nostalgia betul bila dengar lagu ni..


Masa sekolah rendah akak pernah terlibat dalam pementasan lagu ni masa sebelum cuti panjang.  Akak dan member kelas buat prop gigi, berus gigi dan ubat gigi  dengan pertolongan guru kelas.  Pastu ada yang berlakon dan akak cuma pegang gigi sambil goyang gigi tu..ahhh kenangan di sekolah memang indah.

Rutin perawatan gigi ni akak buat  setahun sekali ajer..tak 6 bulan sekali seperti yang di syorkan kecuali bila gigi sakit ataupun tampalan terbuka.  Cuti sekolah panjang ni memang eloklah bawa anak-anak sekolah ni check gigi dorang.
 Imran memang kecik lagi dah ada gigi yang perlu di tampal.  Gigi susu tinggal satu ajer yang perlu di cabut. Masa cucuk ubat bius..ada gaklah bunyi..auww..auwww..keluar gaklah airmata dia.  Kosnya ialah
 Akak suka pergi ke klinik gigi Azlina ni..sebab dorang buat secara lemah lembut..pernah gak pergi ke klinik gigi yang lain tapi tak puas hati..sekarang ni semua anak beranak gi ke sini jika nak buat perawatan pergigian.
 Ira pula tampal 2 gigi..dan kosnya
semua main ratus ajer..
 kalau akak pasang pendakap gigi yang cun ni ok tak..kan sekarang ni dah jadi trend orang sibuk guna pendakap gigi yang berwarna warni..tapi ishhh dah tua...tak yahlah kannn
Mak mestilah tunjuk berani depan anak kan...padahal kecut..tenguk tang tangan tu..seram gaklah...nanti dorang tak takut nak jumpa doktor gigi.  
Akak tak ada problem apa pun..semua tampalan dan gigi ok...jadi cuma bersihkan gigi ajer..tak tahan tang ngilu bila doc gril gigi terutama gigi depan.  Pastu siap polish gigi..(tergelak dalam hati..gigi pun kena polish ek).  Kosnya pun boleh tahan. 

Tu sebab tak boleh selalu jumpa doktor gigi..kosnya boleh tahan..boleh beli beg tangan GUESS/BONIA time sales kan..tapi kan kalau kena sakit gigi memang tak boleh menahan bukan..semua jadi haru biru..

Entah kenapa orang tak suka doktor gigi tak taulah kenapa? Korang suka ker idak jumpa doktor gigi?

p/s tunggu anak habis belajar dan kerja sebagai doktor gigi..barulah dapat percuma kot??

19 ulasan:

  1. ntah,stigma tu xpenah berubah kan kak?takut jmpe dentist

    ngilu2 ni saya seram kak

    BalasPadam
  2. Assalamualaikum Kak Ina

    tak suka....sebab banyak duit mengalir...he he

    BalasPadam
  3. asmkm..dgr bunyi mesin kat klinik gg tu pun dh seram sejukk..ngilu...huhu

    BalasPadam
  4. tak suka doktor gigi..dah la sakit..kena bayar pulak tu..hehe..

    BalasPadam
  5. saya kecik2 dulu takut nk jumpa dentist sbb kat dulu ada nurse yg dtg sekolah, tp garang gila..terus trauma dan takut nak jumpa dentist sampai ke besar.

    dah duk jepun ni baru berani jumpa dentist sebab diorang handle lemah lembut sangat

    BalasPadam
  6. ngeri kak..time skolah lagi la kalau nampak van klinik pergigian tu rasa macam nak cabut balik umah..nak2 lak time nurse datang kelas bawak kad panggil nama...uuuu....sadis rasa (=

    BalasPadam
  7. ya allah kak tolong lah. saya takut dgn dentist okeh!! eeiii ngeri okeh kalu tingat kena jumpa dentist. tu psl la gigi sy xcnatek.. hishh entry akak nih pon sy baca laju2 gambo sy xtgk sgt.. hishhh

    BalasPadam
  8. Nurul tak takut jumpa doktor.. tapi takut ngan bayaran.. skrang bukan main mahal lagi kan.. hehehe

    BalasPadam
  9. kecik2 dlu kalau nk gi jumpa doktor gigi abah sy mesti bw makan canai dulu...2 la cara abah tuk pujuk sy jumpa doktor gigi..he3

    BalasPadam
  10. perhh tgok harge sume2 tuh lg tkot kak dari jumpe dote gg tu..kihkihkih..

    tp tringin nk cube g polish gg..saket dok kak? seram la~~

    BalasPadam
  11. Mesti comel persembahan kak ina masa kecik tu. hehehe..

    Amboi mentang2 nama dia ina, nak pegi pun klinik yg ada ina2 jugak.

    BalasPadam
  12. oooooo tidak, apasal le tak suka jumpa doktor gigi

    BalasPadam
  13. klinik gigi mmg mahal kak. tapi xpe untuk kita jugak. rosak gigi jatuh saham! hehe... jaa penah rosak gigi depan skit dia simen putih, RM90..

    BalasPadam
  14. akak pakai gigi emas yea? hehhehee

    BalasPadam
  15. Nanti suruh si YANA masuk MASTERCHEF yea kak... leh jadi macam EZANI ... hehehehe

    BalasPadam
  16. saya pun baru je jumpa dr gigi 2minggu lepas.

    Lepas jumpa dr buat saya rasa makin tak nak jumpa dr gigi dah pasni. Hilang nikmat makan seminggu lebih....mmg siksa...

    BalasPadam
  17. kalau kawan2 nak jaga gigi ikut petua saya.....rajin2 minum susu....pastu kalau tak nk ada karang gigi...selepas gosok gigi pg n mlm....cuci gigi dan berus, lps tu gosok lagi kt gigi (x pyh letak ubat gigi)...InsyaAllah gigi akan kekal bersih.....sya dh lebih 15 thn x jmpa doktr gigi sbb x de maslah...senangkn

    BalasPadam
  18. tu la kan..taktao knpa tak suka jmp doktor gigi jmp doktor biasa amik MC, suka lah..hahaha..

    BalasPadam
  19. saya baru buat rawatan gigi hr tu. tggu tahun depan pulak :)

    BalasPadam

Adsense

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers