OOO

Khamis, Januari 30, 2014

Resepi Daging Rusa Masak Kicap Pedas

Assalammualaikum semua

Tentu ramai yang nak balik kampung ataupun gi melancung sempena cuti hari raya cina yang panjang ni.   Highway mana mana pun selalu jem  bila ada cuti panjang sebegini, hati hati di jalan raya..jangan langgar undang undang yer. 

Akak tak balik ke Kuala Lumpur pun, sebab baru sampai bulan lepas.  Nak naik belon kena guna wang yang agak banyak.  Kebanyakkan jiran kat umah akak ni berbangsa cina termasuk jiran sebelah rumah, berdentam dentum bunyi mercun kedengaran di sana sini.  

Oleh sebab beli daging rusa 3kg, tak beli daging lembu ataupun kambing.  Nak habiskan dulu daging rusa ni.

Bahan-bahan
  • 500gm daging batang pinang/daging lembut-hiris tipis
  • 2 biji ubi kentang-hiris lebar dan goreng
  • 4 biji bawang putih-tumbuk
  • 1/2 sudu teh lada hitam-tumbuk
  • 3 sudu makan cili kisar
  • 1 labu bawang besar-hiris bulat
  • 1/2 cawan kicap manis-akak guna chap kipas udang-nak lebih tambah lagi
  • 1 biji cili hidup-hiris serong
  • sedikit air
  • minyak dan garam secukupnya
Cara-caranya
1. Panaskan minyak, goreng ubi kentang sehingga perang dan toskan.
2. Perlahankan api, tinggalkan sedikit minyak, tumis bawang putih dan lada hitam sehingga wangi, baru masukkan cili kisar.
3. Biarkan cili masak baru masukkan daging, kacau dan biarkan sekejap.
4. Masukkan kicap dan gaul rata dan masukkan sedikit air dan biar sehingga daging lembut dengan api perlahan.
5. Bila daging dah empuk masukkan sedikit garam, hirisan bawang besar, ubi kentang goreng dan cili merah.
6. Biarkan sekejap baru di angkat. Makan bersama nasi panas

8 ulasan:

  1. dah lama plak tak makan daging rusa. aishhh..

    BalasPadam
  2. perghhh..dah la laparrrr...makan dengan nasi panas-panas.waaahhh sedap!!!

    BalasPadam
  3. Assalamualaikum k.ina perghh pengsan klu dpt dimkn bersama nsik pns x hinggat doina..hehe

    BalasPadam
  4. macam rasa daging rusa tu yea... ? panas macam daging kambing ker..... tapi masak kicap saya prefer letak bawah lebih...hehehe

    BalasPadam
  5. Tak pernah mkn daging ni... lembut tak daging dia? Huhuhu nampak sedap lak

    http://maksue.blogspot.com/

    BalasPadam
  6. sedap...sy baru je masak resepi ni.

    BalasPadam

Adsense

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers