OOO

Khamis, Januari 16, 2014

Resepi Sayur Pucuk Paku Goreng Belacan

Assalammualaikum


Satu ikat baru 2 hinggit pucuk paku ni..akak tanya penjual ni midin ker?  Dia anggguk tapi  bila tunjuk kat fb ada yang kata ni pucuk paku.  Pucuk paku..masih bergulung pucuknya.  Akak goreng belacan ajer.

Bahan~bahan
  • 1 ikat pucuk paku segar
  • Sedikit belacan
  • Sedikit ikan bilis 
  • 3 biji cili merah
  • 2 biji bawang merah
  • 2 ulas bawang putih
  • Sedikit mnyak masak
  • Garam dan perasa
Cara-caranya
Siang pucuk paku dan  ambil pucuk yang lembut.
Rendam sebentar dengan air  yang telah dibubuh garam. Toskan.
Tumbuk belacan, cili merah, ikan bilis, bawang putih dan bawang merah.
Panaskan minyak dan tumis bahan yang ditumbuk sehngga naik bau.
Masukkanpucuk paku, garam dan sebuk perasa jika suka.
Kacau sehingga rata dan bolehlah dihidangkan.

8 ulasan:

  1. cantiknya pucuk paku akak...selalu beli xdpt pun yg begulung2 mcm ni...daun paku kot..hehe

    BalasPadam
  2. assalamualaikum kakina...sedapnya tengok bergulung2 pucuknya mesti lembutkan...:)

    BalasPadam
  3. Belacan tidak tinggal. Antara ramuan penting.

    BalasPadam
  4. Kalau tinggal kat miri or sarawak senang la nak dapatkan sayur midin kan.... kat semenanjung ganti dengan kangkung je la kan...hehehe

    BalasPadam
  5. Klu x silap, ini midin, klu kt tamu penjual balut btgnya dgn daun palas muda, sedapnya grg blacan...

    BalasPadam
  6. ni pucuk midin ni..mak sy dulu2 selalu g cari utk jual..so dia akan asingkan pucuk dgn yang da kembang tu..sy suka pucuk midin ni..sedap mcm pucuk paku jugak..

    BalasPadam
  7. Sedapnya midin ni...

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers