OOO

Jumaat, Julai 11, 2014

Karipap Inti Sardin dan Kentang

Assalammualaikum semua

Karipap inti sardin ni kan, suami dan anak-anak tak doyan (tak nak).  Tapi disebabkan akak ni kan chef kat umah, akak buat gak sebab tekak teringinlah sangat.  
Akak buat gak karipap inti kentang sebab inti ada lagi buat minggu lepas.  Puaslah gak nak mengelim, akak goreng tak banyak, yang lebih simpan buat stok.  Kalau teringin nak mengonyel bolehlah goreng jer.  

Resepi akak ambil dari  Tun Telani yang di share di Myresepi.  Kalau nak tau cara masak inti kentang campur daging/ayam bolehlah ke SINI yer.


Bahan-bahan ( dlm 35biji )

  • 4 cawan tepung gandum
  • 2 sudu besar marjerin (panaskan bersama minyak)
  • 1/2 cawan minyak (panaskan)
  • 3/4 cawan air
  • 1/2 sudu kecil garam

  • Untuk Inti: 1 tin sederhana sardin
  • 2 biji kentang besar- dadu (akak buat 3 biji)
  • 1 labu bawang besar- dadu
  • 2 ulas bawang putih- hiris halus/ketuk
  • 1/2 inci halia- ketuk
  • 2 sudu besar cili giling
  • garam/gula secukup rasa
  • 1 biji limau nipis-ambil jus

Cara-cara

  1. Untuk doh: panaskan margerin dan minyak dlm periuk. tutup api. tengah panas2 tu, masukkan tepung dlm periuk td dan gaul guna garpu (jgn guna tangan, melecur nnti). dh sejuk siket, campur garam n air sedikit2. Uli sampai x melekat di tangan. sedia untuk digunakan.
  2. Untuk inti: tumis bawang besar, bawang putih, dan halia sampai naik bau
  3. masukkan cili giling dan tumis sampai pecah minyak
  4. masukkan sardin (sekali dgn sos dia)
  5. masukkan kentang dan air yg agak banyak (kene tunggu kentang empuk). sentiasa gaul2. jgn tinggal atas dapur, nnti hangus bahagian bawah.
  6. bila kentang dh empuk, perasakan garam n gula. masak sampai kuah kering. tutup api dn perah limau nipis..
  7. bila inti dh sejuk, blh la buat karipap =) ni yg dh siap.. blh wat frozen karipap

*Bila goreng gunakan api yang sederhana kecil yer, takut nanti kulit menggerutu dan guna minyak masak yang banyak.  Tak membazir sebab minyak tu boleh di gunakan untuk masak masakan yang lain.

4 ulasan:

  1. alamak kak...terliur plak..hehe

    BalasPadam
  2. suka karipap inti segala jenis adik bradik ubi hihiks..

    CT ada buat giveaway..
    mai jemput tengok kalau sudi boleh join jugak..

    http://sitiyangmenaip.blogspot.com/2014/07/giveaway-wow-hari-raya-by-siti-yang.html

    BalasPadam
  3. bestnya kak ina...SA x pandai buta karipap tp SA pandai makan...hehehhehehe

    BalasPadam
  4. Saya suka karipap inti kentang. Tidak berapa gemar inti keledek.

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers