OOO

Ad

Khamis, Disember 29, 2016

Udang Goreng Kunyit Sedap

Assalammualaikum semua💙

Musim tak menentu sekarang ni, kejap hujan, kejap panas.  Tu semua ada hikmahnya, kita memanglah tak pernah rasa puas hati.💥


Yana yang teringin nak makan udang bila balik ke rumah akak, kecian bila anak tengah mengandung, ni tak buat takut nanti baby ngences bila keluar nanti.😋

Kebetulan kat rumah ada stok udang laut, sekarang harga udang mahal giler, 😪kalau udang bela dah mencecah RM30 sekg, apa lagi udang laut yang mencecah hampir RM40-60 sekg 😞bergantung pada saiz udang.

Bahan-bahannya:
15 ekor udang saiz besar  - dipotong kepala dan ekornya
Serbuk kunyit

Sedikit sos tiram
10 batang kacang buncis - dipotong serong
6 biji bawang putih - tumbuk
Sedikit halia-tumbuk
1 biji bawang besar-hiris bulat
1 biji cili merah - dihiris
Garam
Sedikit minyak untuk menumis

Penyediaannya:
1.  Udang diperap dalam 10 minit dengan serbuk kunyit, sos tiram dan sedikit garam.
2.  Panaskan minyak.  Tumis bawang putih bersama halia sehingga naik bau.  
3.  Masukkan udang yang diperap dan gaul sehingga udang masak. 
4.  Perasakan dengan garam, masukkan pula kacang buncis, bawang besar dan cili merah dan gaul lagi.
5.  Tutup api dan bolehlah di hidangkan segera.😍

3 ulasan:

  1. wow... sedapnya udang.... anak2 saya memang suka udang...

    BalasPadam
  2. sedapnya. woo da lama tak makan udang. hahaa terliur tengok

    BalasPadam
  3. Ok...now dh pandai rasanya sejak ikut resepi akak sebelum ni...nanti nak buat lagi sebab sesuai bawak bekal pi opis

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers