OOO

Selasa, November 11, 2008

Ke Yogyakarta Bahagian Ke 2

Nilah gambar sebenar Candi Borobudur di Jogjakarta, Indonesia...akak cilok dari laman web...

Ni ukiran kat tepi dinding...ada ceritanya..mcm akak cerita dulu..kena bayar pada orang
yang menterjemahkannya. Ni gambar ukiran kat dinding di Candi Borobudur....


Ni antara ukiran yang ada kat dinding di Candi Prambanan....

Candi Prambanan di waktu malam..

Bila waktu malam di candi prambanan ni ada pertunjukan kebudayaan..akak tak gi pun..

Hari Kedua

Pagi tu lepas sarapan..tenguk-tenguk pemandu dah ada...bila tenguk van..alhamdulliah syukur....van tu nampak macam baru lagi...

Pagi tu kami ke Gunung Merapi di Sleman.... dalam 25 km dari Yogyakarta....nak tenguk gunung yang pernah meletus dan mengorbankan banyak nyawa...nak masuk kat kaki gunung ni pun kena bayar....tenguk macam jauh aje nak naik...tingginya.....ada budak kecil lagi...kami tak jadi naik...

Ni gambar gunung tu keluarkan asap...takutkan bila tenguk real....Jadi kami gi jejalan kat kedai yang jual cenderahati dan makanan..ada jugak penduduk yang jual hasil pertanian seperti jagung yang telah di rebus dan pisang....

Dah tak tempat nak gi kat kaki gunung ni .... saje-saje jadi kanak-kanak riang....naiklah benda ni...kelakarkan......berpusing kat area ni aje....murah aje..dlm Rp3,000(RM1.20)seorang. Kat sini ada jugak di sediakan tempat penginapan...kalau duduk sini susahlah nak gi jalan-jalan kat jogja. Tak payahlah nak tidur sini..tak best....nak shopping pun susah.........

Ni pulak kat kawasan tempat perlindungan bagi penduduk jika gunung ni meletup di panggil Bunker Darurat Kaliurang.Kat sini ada taman rekreasi..adalah permainan kanak-kanak....dan taman bunga...nak ambil gambar gunung merapi tu kat sinilah ...bila cuaca baik bolehlah ambil tapi bila cuaca buruk.....lu fikirlah sendiri..


Lepas tu kami ke Kota Gede...kat sini banyak tinggalan sejarah dan tempat pertukangan perak....kami pergi ke salah tempat pertukangan perak..lupa lak nama dia....oleh sebab kami tak minat perak...kami window shopping aje....

Anak akak dan anak N ambil gambar kat perkarangan pertukangan perak di Kota Gede, Jogjakarta.

Lepas tu gi kat Kraton Yogyakarta ....Ni kat pintu hadapan..sebenarnya tempat tu luas...
Cuba tenguk hiasan kat atas bumbung tu.....cantikkan.....berwarna-warni...

Muzium di panggil Muzium Hamengku Buwono . Ditunjukkan barang-barang lama peninggalan Sultan yang terdahulu...

Ni gambar kami di depan Bangsal Srimanganti

Tempat yang sama....selalunya ada pertunjukkan kebudayaan..tapi hari Jumaat tak adalah pulak...jangan gi hari Jumaat tau..nanti menyesal macam akak...kempunan tak dapat tenguk....


Ni di panggil tarian uyon-uyon...masa kami sampai tu hari jumaat...jadi bila hari tu orangkan gi sembahyang Jumaat...jadi tak dapatlah kami tenguk tarian ni...frust betul....tapi akak dan L berserta anak-anak lepak kat sini sementara suami kami pergi sembahyang...takut nak gi mana-mana..tak berani .....
Masa tu jugak ada seorang pekerja istana berbual-bual dengan akak..L diam aje...lebihkurang begini perbualan akak dengan dia....

Pak,berapa bapak terima setiap bulan kerja di istana......
Ada cuma ........ (akak tak berapa ingat antara Rp100,000 atau Rp 200,000)
Wah murah bangat sih.......gimana bapak bisa hidup........
Kami di beri rumah, beras dan barangan dapur....
Jadi anak bapak gak gi sekolah...
Semua di tanggung oleh Sultan........................

Bila tenguk gaji pekerja tu rendah sangat...akak pun hairan....macammanalah diaorang boleh bertahan duduk di jogjakarta ni...mungkin dia ada buat kerja luar kot......ataupun sara hidup di sana masih rendah......kalau akak.........sedih o.....gaji hb kalau banyak tu............nangis.....

Ni gambar di pintu masuk Pagelaran....

kat sini di tunjukkan kehidupan di dalam istana....tempat tidur, pakaian putra dan putri sultan dan acara yang di adakan di istana......


ni pun di situ jugak...tak tahulah upacara chitanam tu upacara apa..tak ambil tukang penterjemah...tenguk ajelah....

Kanak-kanak riang di perkarangan muzium...kat belakang tu ukiran bergambar.....

nilah gambar ukiran kat belakang kanak-kanak tadi...cerita tentang sejarah indonesia.....

Yang ini pula Perkampungan Keraton...kebanyakkan pekerja istana tinggal kat sini...

Lawakan lukisan yang di jual di perkampungan Keraton ni...Murah giler..tapi kena pandai tawar menawar...silap akak masa ni tak beli apa-apa lukisan pun.........menyesal..........

Tempat tinggal sultan ni kami tak sempat pergi...masa terlalu suntuk...padahal dekat aja tu...
Ni pintu masuk ke istana sultan....tgk tulisan jawa lama tu.....boleh faham tak? akak memang tak faham..ni pun tak sempat gi....
Ni pun kami tak sempat pergi.....kat sana kalau naik beca kena bincang dulu tau harganya...kalau naik aje ...kena tipu.....

Ni di panggil andong....(doker) sebelum naik tawar menawar dulu tau.....

Selepas suami Bersama N balik dari sembahyang jumaat di masjid berhampiran..kami di bawa ke restoran yang menjual makanan khas jogjakarta iaitu gudeg...tulah kadang-kadangJogjakarta ni di panggil di panggil Kota Gudeq........sebenarnya gudeg ni .... bahan asas dia dari nangka....tapi dimasak dengan rempah khas (disini panggil bumbu)...lama pulak masak tu.. akak tak tahu pulak macammana cara masaknya... di restoren tu kami minum air kelapa dan es jeruk (air limau) masa makan. Dan semestinya ayam kampung yang di panggang..... yang telah diperap dgn rempah dan di bakar di atas arang kayu ...sedap sangat..harga dia....murah pulak tu...akak , suami dan anak 2 orang makan sampai 2 ekor...orang kedai pun hairan..macam tak pernah makan aje kita orang ni...


Selepas kenyang...kami ke tempat pertukangan batik...

Kat sini pun banyak lukisan... cantik-cantik pulak tu...akak tak beli jugak...masa tu tak terbukak pulak hati nak beli.....dahlah harga dia murah giler...kalau pandai tawar lagi bagus........apa nak buat ..benda dah lepas..ada jual jugak baju batik..kain batik tulisan tangan .........topi dan sewaktu dengannya..semua di buat corak batik..kreatif betul diaorg ni.....tapi kami tak beli..harganya mahal lagi rasanya..pasal kami cadang nak beli product batik ni ke jalan malioboro aje...tapi kat sini barang dia memang berkualiti....almaklumlah tempat ramai pelacung datang.....


Hari pun dah petang..kami gi pulak kat kedai yang jual barang jati.....seronok...berderet-deret kedai yang jual barangan jati ni..rambang mata di buatnya....macam-macam ada...............
Murah giler.......masa nilah suami akak terkenan dengan meja makan, katil dan kerusi jati...
.....akak pun sukahatilah....dulu masa kat malaysia ... dia tak minatpun... dia kata harga kat m'sia mahal sangat....kat sini ....dia pulak yang lebih.... tapi dia mintak sebut harga dulu....

Pasangan N dan L confirm tak nak beli apa......dia orang ingat nak beli kat Jepara, Jawa Tengah, Indonesia tempat pembuatan barangan jati yang fofular.... tapi akhirnya dia beli aje kat Jakarta...pasal tak sempat pergi nak gi ke sana......akak sekeluarga pulak yang dapat pergi ke Jepara.....N dan L menyesal tak sudah lepas tu.....


Dalam perjalanan balik ke hotel jumpalah pulak orang jual durian....apalagi..suruh pemandu berhenti ..........sebenarnya durian kat indonesia ni mahal giler...........kat jakarta lagilah up harga dia.....kadang-kadang kalau gi kat C4 di jakarta tenguk harga durian.......boleh kempis poket di buatnya.....di jogjakarta ni taklah mahal sangat....lepaslah gian...............yang si imran dan athirah yang makan beria-ia sangat..........

Sampai kat bilik dah penat....makan malam pun kat sekitar hotel aje...
Nanti sambung lagi............

1 ulasan:

  1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam

Adsense

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers