OOO

Selasa, November 10, 2009

Panggilan Haji Telah Tiba Lagi

Hari Ahad seperti biasa gi ke asrama ira...kali keluar lambat sikit...pukul 5.10 petang baru bertolak dari umah..

Bila sampai lepas susur keluar ke bandar baru selayang jalan dah jem giler...akak dah risau..sebab takut tak sempat jumper ira...bila dah jem camni..masing-masing pun tak sabar...akak pun tak sabar jugak..sebab dah nak dekat pukul 5.30 petang...tinggal 1/2 jam ajer lagi masa melawat.

 Nilah sebabnya jalan kena tutup...yang ni baru sikit.. jalan cuma tinggal 1 line ajer..menci sungguh kalau camni.

Takut jugak tenguk runtuhan sebesar ni....tak jauh dari situ ada projek perumahan yang belum siap kat atas bukit...ada ker yang nak beli???....tempat yang tak selamat cam ni...kang kena timbus cam dulu tu...sebelah jalan pulak ada apartment...agaknya penduduk kat situ pun risau jugak agaknya bila tenguk tanah runtuh camni.

Akhirnya selepas runtuhan suami akak pun merempit cam orang nak masuk F1....
sampai kat sekolah ira lagi 10 minit lagi pukul 6.00 petang..apa lagi muka ira masam macam limau nipis...pastu muncung pulak boleh diikat dengan riben...bagi duit belanja dan bekalan ..dan borak kejap dah pukul 6.00 petang...minah guard dah halau ibubapa suruh balik....lagilah bengang si ira...sebab jumper kejap sangat....

Terus pulak rempit ke Teluk Panglima Garang....bapa mertua, kakak ipar dan biras nak gi haji..sampai kat rumah dia adik beradik suami dah ramai berkumpul ..

 sebenarnya fil ni tak leh dapat  gi haji sebab baru daftar tahun lepas...ingatkan nak gi dengan suami akak...suami pun baru daftar tahun lepas dengan akak..takkan nak tunggu kami berdua...kena tunggu 5 tahun pulak tu.. Kakak ipar dan suami dah daftar lama dah .... dan tengah tunggu masa nak pergi..oleh sebab kesiankan fil ni...yelah takut tak panjang umur sebab fil dah 80 tahun....mereka merayu agar beliau dapat pergi tahun ni.

Kakak ipar bersama adik beradik dia..
Mula-mula tarikh pemergian mereka tak sama...fil kena gi tarikh lain..tapi mereka merayu lagi..takkanlah fil nak gi ke sana seorg-seorg...manalah beliau tahu nak gi tempat macam tu...dahlah first time naik kapal terbang. Bila dah camtu fil dah macam sedih pulak...pergi lagi ke Tabung Haji Jalan Tun Razak dan buat rayuan lagi...dapat..tapi kena pulak bertolak di Lapangan Terbang Senai...takkanlah sil dan hb dia tinggal  kat Kelang nak gi ke Jay Bee...buat lagi rayuan...alhamdulliah setelah di rayu dapatlah naik di KLIA...aduh...memang banyak dugaan ek nak gi haji..

 Masa dah dapat tarikh... kelam kabut nak uruskan segala hal cam nak injection ..beli barangan yang di perlukan dan macam-macam lagi...sebelum tu sil, biras dan fil balik kampung  di segamat dengan adik ipar  yang duduk di nilai nak ambil pakaian fil di kampung. Fil tak sempat nak gi jumpa member di kg sebab masa suntuk sangat..ada jugak member fil datang kat umah di kg nak ucapkan tahniah...tapi rumah tak ader orang...insyallah jika ada umur dan rezeki kami semua cadang nak buat kenduri kecilan di kampung bila fil balik semula ke kg nanti..insyallah.

Dalam pukul 11.00 malam kami semua bertolak ke Bangunan Tabung Haji di Kelana Jaya..yang tukang tunjuk jalan boleh sesat....berputar 2 kali kat pekan Sg Way...sebab terlepas jalan nak naik ke Kelana Jaya...lelama suami akak suruh semua berhenti...dia yang jadi ketua pulak sebab suami akak pernah duduk kat area sini masa bujang dulu...dugaan sungguh....alhamdulliah selamat jugak jumpa jalan ...

Kami lepak kat pangkin yang di sediakan......budak-budak lepas main ...dapat makan kueh...dan minum air..terus terlelap....kesian tenguk mereka..tak ada bantal pun boleh lolap..lain kali jadi pengajaran..kalau hantar family gi haji di kelana jaya waktu ni ....kena bawak bantal, toto dan selimut...sejuk wooo


Abang ipar yang duk di jaybee bercerita tentang keadaan kat sana..beliau dah selamat gi haji tahun lepas..
Meriah sungguh waktu pagi...orang yang jual mainan kanak-kanak pun ramai...

Fil nak pekena teh tarik....sebelum nak gi...bila tenguk keadaan fizikal beliau cam sehat ajer....bukan kanak-kanak ajer yang terlelap..orang besar pun sama...akak tersenguk-senguk jugak menunggu masa nak lapur diri...dahlah tak tidur siang...nak baring cam tak best ajer...pakai baju kurung...nanti kang terselak sana sini...malulah pulak...


Patutnya lapur diri pukul 3.30 pagi..tapi terlewat 1 jam...pukul 4.30 pagi baru boleh masuk...


Kesian jugak tenguk fil akak ni...kena beratur lama..yang pergi ramaikan....tapi biras akak minta tolong polis jaga kat situ tolong angkat beg besar beliau..semuga semuanya selamat pergi ...selamat kembali dan mendapat haji yang marbur...insyallah...
 Sampai kat umah nak dekat pukul 6.00 pagi..pengsan tidur sampai pukul 9.00 pastu suruh firdaus beli sarapan..lepas tu ngantuk lagi dan sadar pukul 1.00 thg..tak masak..suruh suami akak beli lauk ajer..akak goreng sayur dan masak nasi...sebab dalam pukul 2.00 ptg nak ambil abah bawak balik dari ijn...

5 ulasan:

  1. Ya Allah...Akak memang Super Mom..aman Akak dapat kekuatan yer Kak!...Sekejap ke sana...sekejap ke sini...penat Watie nengok!!Moga FIL akak selamat pergi & balik dgn Haji Yg Mabrur...& semoga Abah akak sembuh seperti sediakala...Amin!

    BalasPadam
  2. salam kak..

    pergh.. akak punya acara marathon.. kalah super olimpik.. non-stop.. hihihi

    BalasPadam
  3. Alhamdulillah..syukran. semoga fil akak akan selamat sampai ke Mekah.dan balik dengan haji yang mabrur..aminnnn

    bila lah ct dan CM nak sampai kesana erk kak. masa muda ni lah kita nak gi kesana. bila dah berusia nnt takut membeban kan orang yang nak bawak lak. semoga seru kami berdua akan sampai juga satu hari nanti..insyAllah.

    BalasPadam
  4. salam kak ina,
    kakchik doakan pemergian FIL, SIL dan biras kak ina menunaikan haji berjaya dan selamat dari awal hingga akhir.
    begitu sekali ujian nak menunaikan haji, banyaknya nak kena buat perlbagai rayuan, alhamdulillah FIL akak selamat juga ke sana. semoga dapat laksanakan rukun Islam kelima dgn penuh khusyuk.
    kita tunggu masa kita pula ke sana.

    BalasPadam
  5. Sian Ira..mmg jln tu dah bukak, tp alahai..1 line je! tetiap ari ai kene tempoh kak oiii..angin aku!

    Semoga FIL akak selamat pergi & selamat pulang. Semoga selamat menunaikan ibadah Haji dgn sempurna..

    BalasPadam

Adsense

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers