OOO

Khamis, Januari 07, 2010

Cuti Raya Omputih..Kami Balik Kampung..

Kami semua  balik kampung  sempena cuti krismas tahun lepas..ala baru berapa hari kan....adik beradik suami nak buat kenduri doa selamat sempena kepulangan bapa tersayang mereka....kami ingatkan hari Sabtu yang  nak buat kenduri tu..rupernya mereka buat  hari Jumaat...silap pendengaranlah...
lagipun Russhdi dapat balik dari kolej pun petang hari Jumaat jugak...singgah pulak makan roti canai kat Gemenceh....bila sampai dah petang..semua udah siap.....Jawabnya makan ajerlah...tak tahulah apa kata ipar duai...buat pandai ajer (dulu panggil buat bodoh...suami marah pulak...nanti jadi bodoh terus)...

 Hari Sabtu ada pulak jemputan dari jiran kampung ayah mertua..adat orang kampung ni..kalau dia jemput tu kiranya jemput semua...kalau kebetulan ada kat umah tu 50 orang..maknanya 50 orang boleh datang makan...apa lagi..bedal ajerlah.

Kat tepi khemah tu ada fil, bil, ira, anak buah akak dan suami..penuhlah rombongan kami...Yang best ada pencak silat dan kuda kepang...masa rombongan kami sampai pencak silat baru habis..kuda kepang pulak dia orang buat belah malam..kaya orang kampung..kalau kat bandar...kena bayar beribu..

Petang suami  dan adik beradik dia gi ke hospital melaka tenguk kakak ipar sakit kat sana....mereka pergi 2 kereta sebab kan adik beradik suami akak ramai....dalam perjalanan balik  dari sana...dah malam ..yang tak best....tayar pancitlah pulak..nasib baik  convoi 2 kereta..dapatlah tolong menolong.sesama mereka..sampai kat umah nak dekat pukul 12..nasib baik akak tak ikut....(ipar ramai yang pergi)
Ikut plan asal...hari Ahad nak balik pepagi...nak elakkan jalan sesak kat Simpang Empat sampai Seremban..
oleh sebab tayar pancit....suami akak  kenalah  gi Segamat gi tukar tayar..ramai pulak orang kat kedai tu......sampai balik  kat umah dah dekat pukul 1.30 tgh...kemas-kemas..makan-makan pastu terus jalan..
Bila  dah petang...jalan pasti sesak ....kami ikut jalan kampung..alhamdulliah lega...tak jem....best ikut jalan kampung ni..boleh jumpa macam-macam...

 Nak dekat Pekan Podeh (eh ia ker ejaan sebutan orang N9)...nampak gorai yang banyak keluar asap...den ingatkan gorai terbakar..rupernya  gorai jual ikan koli salai dan daging dan puyuh salai...den suruh suami borenti..den nak boli jugak ikan koli  tu...den tak kiro.... 

Amboi omak....mahai nya.kat kampong pun mokcik nak jual mahai...apo nak buek.....foning kepalo den..dahlah terbatuk-batuk sedut asap ....mokcik tu bakar guno tempurung.....tapi dek sebab tekak don dah terliur...den boli jugak ikan koli sekg  dalam RM 14 Kot (agaknya dah luper..tapi dalam sekitar tulah...makcik tu kato..ikan koli ni makan pallet tak makan lomak-lomak) dan burung puyuh 6 ketoi........pastu den boli rebung masam sebungkus...den nak boli daging salai..tapi dah habis......lopes tu den tanyo...


Mok cik....tau tak kodai toliban kek mano?
La...makcik yang dok  kat sini  pun tak pornah laie poei  kat kodai tu...tu ha... kat dopan tu..dokek masjid...dokek balai polis..

Nak cari apo? 
Sajo den nak jalan-jalan...nak tengok apo dio jual? kedai tu kan dah fofolur.....den nak tenguk kalau ado teko ko..bondo antik ko....lehlah  den boli...
Teko????makcik dulu banyak simpan teko petak tau.... tapi dah bagi kat bisan mokcik..
Aduhai ruginya....tak apolah...apo nak buek dah tak ado rozoki...
Bila akak minta kebenaran nak ambil gambar..dia kato...
Buek apo nak ambil gambar ni..???
Nak masuk dalam blog!!!!!
Apo kobondo blog tu...????
ala cerito den pastu ado gambar ..nanti den  promotelah gorai mokcik dalam blog den  yo..
sengih mokcik, pokcik dan orang yang ada kat gerai tu...nanti sapo lalu jalan nak gi pokan Podeh...singgah boli iyo..nanti den kayo dapek komisen...


Memang dokek ajo kedai taliban...tak jauh dari kedai mokcik tu..bila masuk..terpukau akak...aduhai...best-bestnyo barang kat kodai tu terutama pinggan mangkuk lamo...bila den  tanyo ajo..hargo dio ...den boleh fengsan...den tak jadi boli...sayang duit den...hargo dio boleh boli set arcopal kat langkawi tau.

sampai nak dekat jalan ke seremban jalan jem...orang tengah buat jalan.....patah balik keluar ke Highway Senawang...banyak jugak kereta..tapi berjalan jugak macam semut.

 Oleh sebab dah nak maghrib.... pastu anak-anak kata lapar gilah makan kat situ  R & R Seremban..mak datuk ramainya umat..tak kiro melayu ko...Cino ko..al maklum cuti......pastu nak masuk tunaikan hajat..beratur panjang...sabor ajorlah....makan kat Restoren Sha La La  dan solat kat situ... sampai kat umah nak dekat pukul 9.00 malam...

Esoknya akak pun masaklah ikan keli salai tu...tapi guna pisang muda...rebung simpan dulu..

Terharu pulak rasa hati sebab dapat pengunjung online 22 orang...tak pernah lagi akak dapat pengunjung online seramai ni...terima yer kepada semua yang datang...

14 ulasan:

  1. sedap nye kak ina? kak ina kampung abang akak kek mano tu? adik saya dulu sekolah kek agamo podeh tu. kampung kitaorg kek jelobu. thn ni seh balik buleh la jumpo yo tak?

    BalasPadam
  2. Akak ni versatile nak di terkejutkan apa ya kak...Akak memang best...way to go kak Ina...inilah contoh blogger tegar!!

    BalasPadam
  3. Ina...macam2 ada dimajlis tu ye...maklumlah kat kampung...kalau kat bandar sekarang dah banyak adat yang diorang tak guna lagik...

    BalasPadam
  4. kak ina kl..tiap minggu lalu..tadi pun baru lalu..tak pernah pulak singgah kat kedai tu...ikan alai pun tgak penah beli kat situ..beli kat jalan dalam lagi..

    BalasPadam
  5. assalamualaikum kak ina.

    seronoknya kakchik baca catatan perjalanan kak ina balik soromban, hehe.

    paling suka bila akak mula guna slang nogoghi.

    memang patut akak dapat 22 pengunjung online, org suka dtg baca blog akak.

    BalasPadam
  6. Salam Kak Ina,
    Gelihati lak nengok Kak Ina slang nogori, bercampur aduk

    BalasPadam
  7. sedap ikan keli salai tu, zaila pun suka makan tapi tak reti nak buat..heheheheee

    BalasPadam
  8. lapo lak tgk lauk yg bakar tu, tapi liza tak makan ikan sg so ikan keli tu tak ler teliur

    BalasPadam
  9. mak datok kak oi... keli salai sekilo 14 hengget ko? apo ko mahal bona mokcik oi!~ keli sekilo boli kek pasar baru rm6 yo.... tu boqat ngan asap skali gak eh... kak, len kali kalu lalu2 kek senawang ko, seromban ko, singgah2 la port dickson... buleh la kito berjumpo bertentang mato... hehe!~

    BalasPadam
  10. Kak, amboi akak spekang habis ngan mak cik gerai kat podeh tu. he he he. Kelakor pulak bila kita baca.

    BalasPadam
  11. huiiiiiiiii..puyuh salai tu yg tak bleh nk tahan. tp 2-2 pon feberet ai kak..nyumnyum

    BalasPadam
  12. salam paij188..kg suami akak kat segamat....kampung abah akak kat alor gajah..selalu ikut simpang ompat...dan memang tak lalu kat podeh tu ..sajo ajo nak lalu masa tu..
    insyallah kalau balik ke segamat masa tu boleh kito jumpo yer.


    salam watie...malunya dpt pujian dari kamu...terima kasihlah yer..jemputlah bagi komen lagi tau..akak suker..



    salam aNIe..memang betul..kat bandar dah tak best..kat kampung meriah sebab masih lagi ada semangat gotong royong.



    salam erna..oooo yer ker camtu..baguslah..kebetulan terjumpa ikan keli tu.akak belilah..tak tahu nak cari kat tempat lain.

    salam kakchik..camno tak pandai ckp slang N9..mak akak org N9...abah orang melaka..kira bolehlah sikit-sikit cakap N9.
    hem..tak sangka pulak leh dapat pengunjung sampai 22 orang..seronok..

    BalasPadam
  13. salam zaila..ala sajer ajer nak slang N9..dah lamo dah tak slang..dulu selalu slang dengan kerabat abah dan omak akak..


    salam aidah..mak memang org N9..jadi bakat tu turun kek akak..tapi taklah seterror omak akak..


    salam liza...ala sonang ajo nak buek tu..nanti siap bahan akak ajar iyo..


    salam noorsha..engkao ni..tak kesian ko dgn mokcik tu..dah sodut asap hari-hari..kang sakit..tak cukup pulak nak gi ubat kat hospital..tu sobab dio charge mahal..insyallah klu akak gi port dickson leh kito bertontang mato...jangan nanti kelu pulak lidah nak berkato...ehhhh kat pd org kato dah ado buayo..takutnyaaa

    salam geraugebabg..sekali-sekali speaking N9 tak apo..kalau speaking omputih kang lagi orang fengshan sobab tak faham...



    salam ai..engako ni samo pulak selero dengon akak ek..lehlah kito masak sama-sama lain kali ..

    BalasPadam
  14. this post is very usefull thx!

    BalasPadam

Adsense

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers