OOO

Rabu, Januari 13, 2010

Kari Burung Puyuh


Kan den boli burung puyuh kat Pokan Podeh maso balik kampung...den sajo ajo bokukan dalam poti ais..sajo tunggu anak daro den balik..nak bagi dio raso..kat india kan tak ado burung puyuh...seronok den tenguk dio makan dan kato....omak sodaplah...kembang hati den...

Bahan-bahan

  • 6 ekor burung puyuh-potong 2
  • 6 ulas bawang merah-tumbuk/kisar
  • 4 ulas bawang putih-tumbuk/kisar
  • 1/2 biji bawang merah-tumbuk/kisar
  • 11/2 halia (halia ni lagi lebih lagi bagus..buang angin/hilangkan bau ayam)tumbuk/kisar
  • 5 sudu besar rempah kari daging (akak guna babas)campur dengan sedikit air.
  • 3 biji bawang kecil (hiris, goreng..pastu tumbuk dan campur denga bahan kisar di atas)tak nak buat pun tak apa
  • 2 biji ubi kentang -dibelah  
  • 400gm santan pekat-akak beli RM3.00
  • 300ml air-terpulang pada kepekatan  yang di kehendaki
  • sedikit air
  • garam secukupnya
  • sedikit air asam jawa
  • 1 kiub ayam maggi 
  • Bahan untuk menumis
  • 2 tangkai daun kari
  • 1 biji bawang besar-dihiris panjang
  • 1 biji bawang putih - dihiris
  • 2 bunga lawang
  • 4 bunga cengkih
  • 1 btg kayu manis 
  • 3 biji pelaga
  • minyak untuk menumis 
Cara-caranya

1. Panaskan minyak dan masukkan semua bahan tumis sampai layu dah naik bau.
2. Masukkan bahan kisar/tumbuk dan bersama rempah kari dan  masukkan sedikit air dan perlahankan api.
3. Biarkan sehingga terbit minyak dan kacau selalu.sambil dikacau dan masukkan sedikit garam.
4. Masukkan santan pekat bersama air dan kiub ayam dan biarkan sehingga mendidih.
5. Bila dah mendidih  masukkan pulak ubi kentang.
6. Biarkan sampai kentang empuk dan burung puyuh lembut dengan api sederhana.
7. Rasa garam dan masukkan sedikit air asam dan padamkan api.


 Memang berbaloilah boli kat mokcik tu..nanti balik kampung den ajaklah boli laie sobab suami den pun kato sodap..pastu lembut ajo isi dio....

10 ulasan:

  1. Selamat pagi kak...Sedapnya kari burung puyuh...biasa mkn yg goreng berempah je, itu pun beli yang siap punya kat pasar malam...

    BalasPadam
  2. den tak pernah makan kari puyuh nih.. sedapke kak???

    hish... akak ni buat mengidam plak saya.. jgnkan kari puyuh kari ayam pun dah lama tak masak...

    yatie, sawanila.com

    BalasPadam
  3. adus!!!naik nafsula masuk blog akak!!!

    BalasPadam
  4. Hai angin nogori dh datang dh. Hehehe

    BalasPadam
  5. umang aiii...den ni 'menatap' ajo lah. (^_^)

    BalasPadam
  6. ghoman e pun dah sodap ina. raso laie lah sodap agak e.
    lenkali kalau buek mintak semangkuk leh tak hehe..

    BalasPadam
  7. salam kak...macam biasa bila masuk blog ni, hanya mampu menahan rasa je nengok masakan akak. Mesti akak boli banyak kek podeh tu...tang mano, berapo sekor tuh...

    BalasPadam
  8. salam kak ina...lama tak jenguk dapur akak ni. dapur saya yg kat umah tu pun tak terjenguk2 gak.hihi

    BalasPadam
  9. salam sue @ Nenie..sekali-sekali buat kari ...sodaplah..cuberlah yer..


    salam Yatie...memang sodap..ala kesianlah dengan kamu ni..kalau mengidam lehlah suruh suami kamu beli dan masak kari puyuh tu..jangan anak ngences kat dalam perut udahlah yer..



    salam BeaN MorEno...naik nafsu makan tak apa...jangan naik nafsu lain udahlah yer..kah..kah..kah..



    salam Aidah...biosolah tu..kadang-kadang den nak speaking N9.


    salam Ai...iyolah..jamu mato ajor ..kalau jumpo bueklah yo..


    salam kakpah..jauh bebeno nak hantor..kak pah lagi pandai masak..betul tak?


    salam cik Epal...memang sodap...cubolah buek iyo..


    salam Fairylilly..memang boli kek Podeh pun..lupolah berapo hargo dio..



    salam Ain...amboi bzzz bebeno ek..biasolah tu..hb tak ado semuo kono buek seorang..

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers