OOO

Rabu, Februari 03, 2010

Ikan Keli Salai & Pisang Muda (aduhaiiii berasap biji mato bila menyalai)

Tenguk gambar ni terliur tak???ishhhhh akak tenguk pun masih telan air liur tau.. Dah lamo dah.. akak tak tepek rosopi ikan koli ni..oleh sebab suami tak balik ke kampung dio...tak ado canlah akak nok boli ikan salai ni laie kek Pokan Podeh tu..anak-anak dah tanyo...
Omak..tak ado ko lauk ikan koli salai...
demi memuaskan tokak anak-anak...akak pun menyalailah...kali ni akak guno banyak tempurung kelapa sobab arang dah mahal..lagipun orang tuo-tuo kato pakai tempurung banyak lagi sodap..tapi bila menyalai pakai tempurung ni keno jago-jago..api dio gadang...kang terbakor umah kang....lopeh jadi baro baru boleh lotak ikan koli...kalau idak..rentung ...pahit pulok bila dah masak. Berasap satu umah tau dibueknyo dek ponangan ikan koli ni...jomlah samo-samo kito menyalai ....iyoooolah..
Bahan-bahan
  • 1-1 1/2 kg ikan keli
  • 15-20 biji cili padi (kalau nak pedas tambah lagi)
  • 1/2 kg santan pekat-500ml santan
  • 600ml air
  • 1 inci kunyit
  • 1 inci halia
  • 1 helai daun kunyit-disiat-siat
    2 batang serai-di titik hujung
  • 5 biji limau kasturi (ambil jus)
  • sedikit kunyit serbuk ataupun kunyit hidup
  • garam secukupnya
Cara-cara
1. Bersihkan ikan keli dengan asam jawa dan garam. Bilas dan tos.
2. Perahkan air limau kasturi dan biarkan dalam 30 minit.
Bersihkan pisang...buang kulit sedikit dan rendam dalam air bercampur asam keping dan garam.
3. Bilas semula ikan keli dan letak garam dan kunyit serbuk. (akak suka bubuh kunyit hidup) Salai di atas arang.
4. Tumbuk cili api, kunyit hidup, garam dan halia. Titikkan serai.
5. Masukkan bahan yang telah di tumbuk bersama santan pekat dalam periuk. Tinggalkan sedikit yer utk masukkan penghabisan nanti.
6. Gunakan api perlahan dan kacau selalu sehingga santan mendidih.(takut naik minyak)
7. Bila dah mendidih, masukkan ikan keli salai, daun kunyit dan pisang.8. Bila mendidih sekali lagi..masukkan garam dan lebihan santan pekat. Biarkan mendidih lagi dan rasa dulu baru di tuang jus limau kasturi tadi.
9. Cepat-cepat padamkan api...boleh segera di makan bersama ikan kering, cencalok ataupun sambal belacan.....waduhhhh boleh tambah 2-3 pinggan tau..

21 ulasan:

  1. akak, nape semalam tak singgah umah, boleh amik ikan keli yg ada balence lagi sikit tu, tp kalo nk ikan keli besar pun ada, berat 2 kilo sekor pun ada...he,he...

    BalasPadam
  2. rajennya akak.. cam MIL saya, kalau nak masak salai, biar ber'arang segala, jangan amik shortcut salai atas dapor gas.. (tu saya laa tu)

    BalasPadam
  3. camne akak bakar ikan tu kulit dia cantik tak melekat?

    BalasPadam
  4. salam...hadoi ai...kalau la dapat nih mau makin montel la saya.....

    BalasPadam
  5. wahhh.. kak ina salai sendiri ke ikan tu. yg dah siap salai ada kan? nampak best.. dah la saya pun peminat ikan keli.. (mode:air liur meleleh.. hehe)

    BalasPadam
  6. adus...kak tolong la saya kak...

    BalasPadam
  7. ahaha.
    xsaba nak kawen..
    suh bini masakkan la..
    hahak

    BalasPadam
  8. Rajinnya kak ina. Siap salai menyalai lagi.Mesti puas hati buat sendiri kan kak.

    BalasPadam
  9. salam noorma..tadi pun akak pergi lagi ke umah akak..tapi tak sempat nak gi umah kamulah sebab byk hal yang nak di uruskan...ada orang nak sewa umahlah..



    salam amy..tu virus R dah banyak dah tu..kalau idak bakar dalam oven ajo...



    salam ai..akak lumur dulu ikan salai tu dengan minyak masak..pastu baru lumur dengan serbuk kunyit/kunyit hidup barulah di salai..kat tempat salai tu pun kena jugak lumur dengan minyak masak...


    salam alimaz...memang kalau buat selalu menambahkan kemontelan kita ek..


    salam h4ni3...saperlah nak menyalai lagi..akak lah..masa ni tengah rajin..

    salam Mr Bean..suruhlah orang umah masakkan untuk kamu..tak pun gi aje ke kedai.



    salam Aus..kamukan bawah umur lagi..mana boleh kawin..ahaksss..



    salam eliza..tengah ada mood nak menyalai tu...sekali sekala datanglah kerajinan akak..

    BalasPadam
  10. Ina,
    bokonan sungguh den dongan masakan ikan koli dongan pisang ni... den nak buek juo lah... takot kompunen lak...

    BalasPadam
  11. Salam Kak Ina,
    alahai sesekali pekena lauk2 kampung macam ni, omak mertua lalu pun tak nampak

    BalasPadam
  12. alahai kak ina,sedap ke?ima tak pernah lagi merasa masakan cam gini...mestilah bertambah kalau makan tu..

    BalasPadam
  13. nie kalau husband saya tgk dia yg terliur, saya tak makan ikan sungai ler kak

    BalasPadam
  14. akak.. memang tertelan air liur tengok ikan keli salai tu..

    BalasPadam
  15. knapa semua makanan di blog akak sedap2?bila nak ajak saya makan?

    BalasPadam
  16. salam ibu dan abah..buek jangan tak buek tau...nanti menyosal...


    salam Aidah..bukan mak mertua yang akak tak perasan..anak-anak dan hb pun akak tak pandang dah bila makan lauk ikan keli ni..



    salam Liza...rugi tau tak makan..klu camtu hb kamu kena gi kedai ek kalau nak makan benda camni..kesiannya..apa nak buat...dah nasib badan.


    salam Uda..janganlah telan air liur ajer..cuberlah buat..

    salam Eyriqazz ...satu masakan kamu bayar upah ??? boleh ker????

    BalasPadam
  17. ermm sedapnya, aus mmg bwh umur, kene dapat dergee dulu br leh kawen...

    BalasPadam
  18. akak..nantikan blog akak diterjah sekejap sahaja lagi 4/2/2010. boleh dengar melalui plugin di blog saya di wanmus.com

    BalasPadam
  19. kak ina oh kak ina....faveret saya ni.....sedapnye....

    BalasPadam
  20. dah lama tak membakar ikan keli nih
    adoyai makan panas2 pastu cecah air asam
    tolior den

    wah dah pandai cucuk lidi kat ikan keli tuh ekkk....

    BalasPadam
  21. salam matjoe..betul tu aus bawah umur lagi..

    salam wanmus...terima kasih kerna sudi ingatkan akak tentang hal terjah..akak dah dengar dah..


    salam mamashasha ..oooo ramai rupernya yang minat dengan ikan keli ek..memang sodap kan..



    salam daydeck...iyolah tu..sapo yang ngajer kan..

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers