OOO

Ahad, Mac 28, 2010

Ayam Beriani

Resepi kali ni akak ambil dari rumah Zai...resepi asal dari  Mrsdayat@MyR...makan dengan nasi minyak boleh..nasi hujan panas pun boleh...akak tak letak aji no moto...


Bahan-bahan ( 4 org )

  • setengah kg daging lembu (potong kiub)-akak tukar guna ayam
  • 1  biji bawang besar (hiris)
  • (akak kisar 6  biji bawang kecil, 3 biji bawang putih dan 1 1/2 inci halia)
  • 1 biji tomato saiz besar (belah 4)
  • 3-4 biji cili hijau 
  • 2tbsp tomato puree
  • 1tbsp sos tomato
  • 1/4 cwn susu cair
  • sedikit ghee
  • sedikit rempah tumis-bunga lawang, cengkih, pelaga dan kayu manis
  • 3 tbsp rempah baryani
  • garam,gula,ajinomoto secukup rasa
  • sedikit daun sup,daun bawang,daun pudina
  • 1 tbsp yogurt 
  • *akak tambah ubi kentang,  3 biji cili merah,badam goreng dan kacang gajus goreng

Cara-cara

  1. Gaul daging dgn yogurt.sementara tu....panaskan minyak sapi (anggaran rata bwh periuk)
  2. Tumiskan rempah tumis dan bawang yg dihiris....biar bwg agak garing sedikit
  3. Masukkan baki bawang diblend.kacau sampai naik bau.
  4. Masukkan ayam..gaulkan.
  5. Masukkan tomato, ubi kentang yang di belah 4 dan cili hijau/merah dan cili tu takyah hiris.masuk sebijik2..
  6. Masukkan pula daun-daun,garam,ajinomoto dan gula.kacaukan sebati
  7. Tutup periuk,biarkan lebih kurang 10-15minit supaya ayam masak. (pastikan kuah tu sama rata ngan daging.kalau tak rata...bule tambah air)
  8. ambil seketul daging,picitkan..utk tgk dah lembut atau belum.-guna ayam tak yahlah picit
  9. bila daging dah agak2 empuk,masukkan sos tomato,tomato puree dan susu cair. kecilkan api,kacaukan dan biar lagi atas dapur..
  10. last skali..masukkan rempah baryani dan kacaukan sebati..Taburkan bawang goreng dan kacang gajus.
  11. buleh la di hidang bersama nasi baryani...

5 ulasan:

  1. sedapnya kak. tp student mcm sy nie, xde ms nak masak mcm nie. huhu. :(

    BalasPadam
  2. alamakkkkkkkkkkkkkkk kak ina...meleleh air liur tash..hakak jgn lupa hajak saya dtg mkn sekali bila hajak eiqazz tau..hakhakhak

    BalasPadam
  3. Assalamualaikum Kak Ina

    bila agaknya nak mencuba ni
    beli mamak punya aje leee

    Wassalam

    BalasPadam
  4. best kan kak lagi le makan nasi beriani walla

    BalasPadam
  5. salam afeeqa..ala biasalah student..byk assigment..tak apa..suruh ajer mak kamu buat nanti yer..

    salam fuzidss..memang best makan dengan nasi beriani..sedap..

    salam natasha..ehmmm nak join gto ker..nanti klu ada kenduri akak jemput yer. insyallah

    Mualaikumsalam Rozali..alahai akak tak berapa sukalah makan kat kedai mamak sekarang ni..

    BalasPadam

Adsense

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers