OOO

Khamis, Jun 10, 2010

Resepi Puding Roti

Puding roti ni akak buat pagi sebelum nak gi ke rumah Kak Intan..nak jumpa Fauziah aka G..lama dah tak buat puding ni...last buat tahun lepas..masa kenduri sebelum Liyana gi ke India. Tu pun dia yang rajin buat 2 loyang.

Resepi asal dari Hana, member cyber yang tinggal kat Jepun. Buat yer jangan tak buat.
Bahan-bahan
  • 4 keping roti
  • 2 biji telur
  • 1/2 cawan susu pekat
  • 170ml susu cair
  • 8gram serbuk agar2
  • 1/2 cawan gula - bleh kurangkn
  • 2 sudu besar butter/marjerin (cairkan)
  • 31/2 cawan air
  • 2 sudu besar serbuk koko (bleh juga guna choc emulco)-akak guna coklat emulco
Cara-cara
  1. Didihkan 3 cwn air,serbuk agar2 n gula ke dalam periuk.
  2. Blend roti,telur,susu pekat, susu cair dan balance air tadi (1/2 cwn). Kemudian masukkan dalam periuk agar2 yg sudah didih td.
  3. Masukkan butter/marjerin dan kacau rata sampai mendidih. matikan api.
  4. Bahagi kepada 2. satu adunan biarkan warna asal. dan satu adunan masukkan serbuk koko@choc emulco. kacau cepat2!
  5. Tuang ke dalam loyang secara berselang seli. sesenduk adunan asal kemudian sesenduk lagi adunan coklat. ulang hingga habis! ketika melapis@me'marble'kan hendaklah dengan CEPAT sbb puding@agar2 nih mudah sejuk@membeku.
  6. Dah siap bolehlah di simpan di dalam peti sejuk sekurang2nya sejam. Enak dmakan ketika sejuk!
ni tinggal umah kak intan..

17 ulasan:

  1. nyum nyum nyum
    lama x buat kak.

    tp x lah secantik ni
    he he he

    BalasPadam
  2. sy pun lama dh tak buat puding roti ni. teringin pulak bila tengok akak punya!

    BalasPadam
  3. nk try hehe... thanks 4 da recipe... cm sedap!

    BalasPadam
  4. Assalamualaikum Kak Ina

    corak nya yg buat lagi menarik tu

    Wassalam

    BalasPadam
  5. senang je resipinya.
    nanti nak buat jugak.

    BalasPadam
  6. cantiknya...dan nampak sedap la..

    BalasPadam
  7. cantik..tp xde masa nk wat..huhuhu~~!!

    BalasPadam
  8. saya suka sangat puding roti nie ..

    BalasPadam
  9. kak,puding roti ni lain dari yg lain

    BalasPadam
  10. sedap, nak buat tapi nak makan sikit je... cantik akak buat kak..

    BalasPadam
  11. baru borak ngan bean td,,bean kata kene rasa masakan kakak nih,,kak ina bila nak bg saya rasa??

    BalasPadam
  12. rajin sungguh akak! heaven sungguh la family member akak neh!

    BalasPadam
  13. sedapnya.. nanti leh buat.. tak pernah buat style mcm ni...

    BalasPadam
  14. Pandai akak buat...insyallah nanti nak cuba ekrkk

    BalasPadam
  15. Terima kasih. Cara membuatnya lebih senang untuk diikuti oleh orang bujang seperti saya. hehe!

    BalasPadam

Adsense

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers