OOO

Jumaat, September 17, 2010

Raya Ke 2 ke Parit Jamil, Muar, Johor

Hari raya ke 2 bapa mertua ajak berhariraya ke rumah bisan dan saudara mara dia di Parit Jamil, Muar..

Dulu sebelum berkawin dengan suami..tak pernah tau Muar ni kat mana.  Sekarang ni dah kira terrorlah sebab tau kat mana Bus Stand..kat mana Hospital..kat mana nak beli perencah mee bandung dan kopi Muo yang sedap.

Bertolak dahlah lambat sebab gi cari bahan nak goreng mee...Pasar di Batu Anam..tak dak pun udang cuma jual sayur ajer..terpaksa cari kat Pasar di Buluh Kasap...pun hampehhhh..tutup..cuma ada orang jual ayam..jemu tenguk ayam..nasib baik ada lori jual.  Redah ajer cari udang, sayur dan segala mak nenek nak buat mee goreng.  

Nak tau berapa kg mee kami beli?  10 kilo weiiiiii.........sabar ajerlah..tukang masak nak godak pun susah..terpaksa buat 3 kali.

Abang ipar bawak jalan dalam...ikut Bukit Kepong..tapi bila nak sampai ke Jalan Pagoh...jalan jem giler..sebab Timbalan Menteri  (Mahyuddin Yassin) buat open house kat  Dewan di situ..pusing balik ikut jalan Parit Sulung.

Oleh sebab jarang guna jalan tu..kami tersesat sampai ke Peserai, Batu Pahat..jenguk gak kat mana tempat jualan pes soto peserai sebelah mobil...tak ternampaklah pulak...pastu tanya kat Petronas mereka suruh pusing balik...ikut Parit Yusof. (apasal ek belah Johor ni banyak bebeno nama Parit)

Rumah pertama kat Sungai Balang Dalam..bisan fil yang sakit..tak sampai hati nak ambil gambar.  Tangan dan percakapan tak berapa clear..sebab pernah koma kat Hospital..(akak gi dulu tu)
Lepas tu redah rumah sepupu suami tak jauh dari situ.  Perut lapar ...dengan tak malunya suami minta makan..dia masak pulak masak asam ikan kembung...tak leh tahan ni...sanggup tungguuuu...Sementara tuan rumah masak nasi kami bedal kueh raya.
duta tumpi kacang hijau(merasa kau nak..)
Banyak-banyak biskut raya..tumpi kacang hijau gak yang sodap..
bedal habis-habisan sebab homemade.
dan yang ni....kerepek pisang tandok..

lepas kenyang makan tengahari..gi pulak ke rumah bisan fil yang sakit jugak..lumpuh sebelah badan...pastu singgah rumah adik ipar  fil (kami panggil mak ngah) dan bekas isteri anak buah fil ..Kesian ibu tunggal yang menyara 3 orang anak kecil..terpaksa berhempas pulas mencari rezeki.

Ingat nak singgah kat Bandar Muo..tapi suami kata ..tak boleh sebab jalan sesak..aiseh..tak tertunailah hasrat di hati nak membeli apa-apa jajan kat Bandar Muo.Lain kali ajerlah.

Rumah terakhir di Pantai Layang di Rawang, Muar...bisan fil gak..nasib baik kakak ipar ada..dapatlah kami makan malam dan bertolak balik selepas isyak..sampai kat umah dekat pukul 10.30 malam sebab kat Pekan Tangkak..jalan jem.

p/2 kadang kala malas nak gi jalan masa raya..jalan sesak lah..tapi tak sedap pulak tak menziarah orang-orang yang lebih tua dan saudara mara..redah ajerlahhhhh jawabnya

8 ulasan:

  1. salam kak

    kopi muo,terbaikkkk

    jem saje kan kak,sab jer la

    BalasPadam
  2. kak ina, selamat ari raya... raya ke 2 pn as ader kat muar, petang raya pertama dah ada kat sana, umah atuk kat kg sebelah parit jamil tu je...
    as pn penah gak balik muar ikut jalan parit sulong dan tersesat, mesti petronas yang sama gak kita duk tya ngan org kan...

    BalasPadam
  3. bila open house umah akak pulak?umah sumi saya dah terjah

    BalasPadam
  4. kat perak pun ade tempat nama parit gak kak ina,ade satu je.
    tak banyak macam kat johor..
    mungkin dulu banyak parit kot..



    saye suke betul kerepek pisang tu..
    kalau raya ,tu la yang habis dulu..

    BalasPadam
  5. Salam kak.
    Sioknya raya kan? Hehehehe....
    macam laju jer masa berjalan.

    BalasPadam
  6. kak ina oh kak ina.. duit raye ku mane.. hehehe

    BalasPadam
  7. selamat hari raya kak ina..maaf zahir & batin..

    dah lama betul tak ke muar..masa keja co lama ada gak bbrp kali turun muar & segamat (buluh kasap)..kg x-boss..hihi

    BalasPadam
  8. Thanks for some quality points there. I am kind of new to online , so I printed this off to put in my file, any better way to go about keeping track of it then printing?

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers