OOO

Sabtu, Oktober 23, 2010

Tongkeng Ayam/Ayam Goreng Tandori

 Nak tau tak seumur hidup tak pernah nak makan b...t.t..ayam aka tongkeng ayam ni.  Entah macamana akak boleh  belilah pulak kat Pasar Pagi Greenwood minggu lepas.  Sebenarnya suami akak  memang suka makan tongkeng ayam, tapi akak selalu buang sebab geli.

Bila akak perap ayam dan tongkeng  bersama rempah ayam tandoori maggi dan bila dah siap di goreng, wangi pulak baunya.  Akak memberanikan diri makan , mak datuk sedap kauuuuu..

Firdaus pun makan banyak sebab dia tak tahu yang tu tongkeng ayam, bila akak bagitau  dia kata. 
 ala mak ingatkan ayam mak potong kecik-kecik.
Nasib baik dia tak muntahkan balik.  Bila akak suruh Imran cuba dia boleh kata,
Tak naklah, geli, ayam berak tak cebuk.
Cisss, sabar ajerlah.

Sekarang ni susah betul nak jumpa tandoori maggi ni.  Kalau jumpa akak selalu angkut 5 paket, senang bila nak guna dah ada stok kat umah.

Bahan-bahan
  • 1 ekor ayam [potong kecil dan bersihkan]
  • 1 paket rempah tandoori MAGGI
  • 3 sudu besar cili mesin
  • 1 sudu besar serbuk kunyit
  • 5 s/b tepung goreng ayam (akak guna tepung kentucky yang pedas punya)
  • 3 ulas bawang merah ]
  • 2 ulas bawang putih ] mesin halus
  • 2 inci halia ]
  • garam 
  • akak tambah..3 tangkai daun kari 
  • 2 sudu makan tepung beras
Cara
1.  Gaulkan semua bahan dan perapkan selama 1/2 jam.(Lagi lama lagi sedap)
2.  Gorengkan dalam minyak yg banyak sehingga garing dan masukkan setangkai daun kari setiap kali goreng.

Memang suka lagu ni..


Nyanyian Aizat   dan Raihan for GENG AIZAT TV Show for TV9.

12 ulasan:

  1. tak suke jugak..
    alasan sama macam imran..
    hehhe

    BalasPadam
  2. Assalamualaikum Kak Ina

    maaf...saya tak berupa suka
    mukin lemak banyak
    he he

    Wassalam

    BalasPadam
  3. masa kecik-kecik sampai anak dara, ayu suka banget dgn b---t-t ayam...

    tapi..bila dah kawin..body macam kena boom..terus ayu hentikan tabiat ini

    risau lah kak ina...lemak banyak banget

    BalasPadam
  4. abah liza tak bagik makan tongkeng, lepas kawin baru ler merasa

    BalasPadam
  5. if goreng garing2 mmg sodap tu kak...

    BalasPadam
  6. ha..ha..mas suka sangat tongkeng ayam, start makan masa mengandung anak sulung, terus suka sampai sekarang, tu la kak, belum cuba belum tahu, dah rasa...ambikk kau...sedapp kan..

    BalasPadam
  7. suka pekena nan ngn aym tanddori..

    BalasPadam
  8. kiter pk sama mcmm imran...ayam berak x cebuk.bila makan duk pkiaq taik melekat kat mulut...euww...nyway..nice recipes..boleh cube

    BalasPadam
  9. isshh...deqlis pun tak mkn tongkeng kak.... tp resepi akak leh guna untuk goreng ayam gak..heheh..anyway thank..

    kena cari itu tandoori MAGGI..

    tongkeng ayam saya masih simpan dlm freezer..ingt nk bg kat emak ker, saper2 ..ala yg balance dari rendang raya tempohari...hmm tak tau laa elok lg ker idak..klu x dipersilakan ke tong sampah jer alamatnyer...ngeh ngeh ngeh...

    BalasPadam
  10. salam..
    betul la..
    payah nak jumpa rempah tandoori MAGGI tu..
    nampaknya kalau kkliza jumpa kena borong la...

    BalasPadam
  11. kak ina, izan tak berani nak cuba makan. kalau beli ayam mmg terus buang je. sbb dari kecik mak tak bagi makan...

    nak cari jugaklah maggi tandoori tu kakina~~

    BalasPadam
  12. ooo,sedap ye maggi nya rencah tu..blh cube

    saya penah mkn juge t aym tu,jarang

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers