OOO

Isnin, Disember 20, 2010

Resepi Laksa

Kalau tak ada anak-anak ramai kat umah selalunya akak beli ajer laksa kat pasar malam kat umah akak. Beli 2 bungkus cukup. Dek kerana cuti sekolah beli rasa tak berbaloi kenalah buat sebab boleh makan berulang-ulang. Makan sampai esoknya pun boleh lagi.

Pernah dah tepek resepi ni. Tak kisahlah ..tepek lagi sekali.

Bahan-bahan
  • 1 bungkus laksa (500gm)
  • 1 kg ikan kembung - disiang dan dibersihkan
  • 2 biji bawang besar - dikupas
  • 6 biji bawang kecil
  • 5 sudu makan cili giling (boleh tambah atau kurangkan mengikut citarasa masing-masing)
  • 3 batang bunga kantan - dibelah dua
  • 2 ikat daun kesum - dipetik dan dibersihkan
  • 2 keping asam gelugor
  • jus asam jawa-bergantung kepada tahap kemasaman yang diingin
  • sedikit belacan
  • garam secukup rasa
  • air secukupnya
Bahan untuk hiasan (patutnya ada tapi ada tak ada stok)
  • timun - dihiris halus
  • cili merah - dipotong
  • bawang besar - dipotong bulat-
  • daun salad - dipotong halus
  • bunga kantan-dihiris tipis
  • limau kasturi
  • daun selom
  • bawang besar di hiris memanjang
Cara memasak
1. Laksa direndam hingga lembut kemudian direbus hingga masak. Toskan dan ketepikan.
2. Ikan kembung direbus dan dicampur dengan asam keping bersama sedikit air dan masukkan garam ke dalam air sehingga mendidih. Angkat dan toskan dan biarkan ia sejuk. Simpan air rebusan ikan tersebut dalam periuk yang agak besar. 3. Bawang besar, cili giling , bawang kecil dan belacan dikisar hingga lumat. Kemudian masukkan ke dalam air rebusan ikan tadi.
4. Isi ikan diasingkan daripada tulang dan dikisar. Masukkan ke dalam periuk yang mengandungi air rebusan ikan.
5. Tulang dan kepala ikan juga dikisar kemudian ditapis. Airnya dimasukkan ke dalam periuk yang mengandungi campuran air rebusan ikan tadi.
6. Jerangkan campuran ini di atas api hingga mendidih. Masukkan air asam jawa secukupnya.
7. Masukkan daun kesum, asam gelugor dan bunga kantan. Didihkan lagi. 8. Rasa garam dan masam kuah laksa ini sebelum ditutup api.
9. Masukkan sedikit laksa ke dalam mangkuk. Taburkan bahan hiasan dan tambah kuah.
10. Sedia untuk dihidangkan. Sedap dimakan panas-panas.

18 ulasan:

  1. Assalamualaikum Kak Ina

    kesukaan anak2 saya

    Wassalam

    BalasPadam
  2. memang faveret saya. tetiap minggu nak cari laksa.pernah buat tapi malas sungguh nak buang tulang ikan tu.ada org buat laksa guna ikan sardin dalam tin kan kak

    BalasPadam
  3. Assalamualaikum kak ina.
    my faveret...urmm sedapnya.
    kat cni(sydney) tak ada.

    BalasPadam
  4. saya suka makan asam keping dalam kuah laksa tu :D lagi best bile taruk fishcake sekali kan..

    BalasPadam
  5. laparlaa pulak tengk laksa..

    BalasPadam
  6. TQ 4 sharing... yela, klu entri takde gambar tak best lak kan kak?

    nak gi batam leh naik feri dari the zone @ stulang laut. tp biasa je kak batam ni...

    kiteorg pegi pun saje nak tgk tpt org. then dah passport, so nak memenuhkan passport je, hehehe... nak gi jauh, tak mampu...

    kak, kalau laksa ni, saya suka laksa johor, klu laksa penang saya tk suka sgt (tp klu kuah pekat sy suka, hehehe)... then suka gak laksam...

    BalasPadam
  7. nak laksa kak...!!! hehehee

    BalasPadam
  8. Kak ina..meleleh air liur saya tgk laksa, lagi2 tuuu limau kasturi..hmm sabau jee lahh...

    BalasPadam
  9. :) :) :)
    nih yang terliur nih dibuatnya
    terbaeekkk!!!!

    BalasPadam
  10. faveret saya jugaaa!!

    huhu~ still sedey lagi pasal tak dpt cendol leman dawi!

    BalasPadam
  11. kak ina..saya suka taruk nenas sbg ulam dlm laksa...sedap..

    BalasPadam
  12. salam kak ina..saya ni peminat laksa..antar ler semangkuk kat saya kak..

    BalasPadam
  13. peberet ena gak tu kak.. sedap!!

    BalasPadam
  14. laksa yang sememangnya jadi hidangan kegemeran sy..resepi ni mesti cube ni..hehe

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers