OOO

Rabu, Januari 05, 2011

Serunding Kampung Laut

Bila gi ke Kelantan kalau tak beli serunding , rasa cam tak bestlah. Tapi kadang-kadang bila beli geram gak sebab dapat yang dah bau tengik. Mungkin dah lama di bungkus dalam plastik dan lama dah di buat.
kuali ni macam kuali tembagalah..betul ker idak..ishhh tak tanya pulak.
.bila tenguk gambar baru perasan

Kali ni akak ajak suami pergi sendiri ke tempat buat serunding. Dari Pantai Tujuh, Pengkalan Kubur kami tuju ke Kampung Laut, Tumpat. Nasib baik ada garmin taklah sesat, kalau tak ada pun tak apa banyak papan tanda nak gi ke situ.

Kat simpang masuk ke Kampung Laut ni ada papan tanda pasal pengusaha serunding kat situ. Masuk ajerlah kedalam garenti tak sesat.
Sebab Kak Chik Niza bagitau serunding yang best dan sedap di buat di sini. Kat Kampung ni ada 3-4 orang pengusaha serunding. Kebetulan 2 pengusaha tu tak buka/buat tempat jualan serunding. Akak terus tuju ajer kat rumah Serunding Fahmi.
Tertunai hasrat di hati nak tenguk camner pengusaha keci-kecilan buat serunding ni. Masih lagi pakai kayu api. Tu yang buat rasa dan bau serunding ni sedap. Memang susah nak buat serunding sebab akak pernah cuba buat. Erhmm alahai kena banyak sabar sebab kalau nak cepat siap hasilnya memang tidak memuaskan.

Boleh dikatakan setiap hari serunding di masak dengan bantuan orang-orang kampung. Baguslah camtu kan, sekurang-kurangnya dapat gak duit saku.
kat sini ada serunding daging, ayam dan ikan.Ikut kata pengeluar serunding Fahmi ni serunding beliau di hantar sehingga ke Brunei dan Singapura. Wah class kan. Tentu hasil serunding beliau berkualiti.
Dah sampai takkan tak beli.Pakallah RM dah beransur susut dalam dompet, kalau idak mau akak borong bebanyak. Ehmmm kalau dapat jadi pengedar serunding best gakkan. Tapi ada ker orang nak beli.
Dan-dan sampai balik ke Kota Bharu waktu Maghrib, tak sah kalau tak solat kat Masjid Muhammadi.

Oleh sebab Imran pula yang tak sehat kami makan malam di sebuah restoren ditepi jalan ajer. Alahai rasa cam tak berbaloi bila makan nasi goreng, tomyam dan telur dadar. Sebab mahal dan sikit sangat.

Apa nak buat dah tersalah pilih. Makan ajerlah janji jangan kelaparan.

p/s Terima kasih buat teman blogger Encik Rozali (Pahala Hindari Dosa) ataupun ada yang panggil Atuk sebab buat special N3 sempena ulangtahun perkawinan akak.

Klik sini http://atuk-phd.blogspot.com/2011/01/ulang-tahun-perkawinan-kak-ina-ke-25.html

23 ulasan:

  1. Assalamualaikum Kak Ina

    banyak tempat lawatan di kelantan yerr..saya pergi dulu ..tak tahu tempat2 ni...kena pergi sekali lagi nampak nya

    n3 khas untuk kak ina drp saya

    Wassalam

    BalasPadam
  2. Akak .. bln 3 nnt ela blik kg ela kt kelantan sbb adik ela kawin dgn org sana. Nak kirim serunding?? Hihi ..

    BalasPadam
  3. saya suka serunding.brapa harga sekilo kat sana?

    BalasPadam
  4. kak, mak mentua saya adalah peminat setia betul serunding kampung laut.. adalah saya ini teruja nak jadi menantu solehah kepada beliau andaikata saya dapat membelikan beliau serunding kampung laut yang mengujakan seperti di dalam blog akak itu.. kat kl mana nak carik kak??

    BalasPadam
  5. buat serunding nie payah skit...tergoda tgk tom yam tu kak

    BalasPadam
  6. sukenye serunding dagiinggg huhu

    BalasPadam
  7. Salam K.Ina

    Happy Anniversary...moga tambah bahagia...aman damai rumah tangga.
    Serunding kg Laut mmg femes, kalau balik Kelate mmg beli serunding tp beli kat Pasar Siti Khadijah...belum pernah sampai kg laut.

    BalasPadam
  8. memang kampung laut tempat yang popular serunding tuh

    BalasPadam
  9. aisehh..tgk entry ni, meleleh air liur me nak mkn serunding la plak (kat kelate, nama/termnya ialah sambal daging :), kalau serunding ikan, sambal ikan)

    BalasPadam
  10. Alahai kak ina..dekat sangat dh ngan umah saya tu..jiran je fahmi tu..huhu

    BalasPadam
  11. klw akak nk tau kan
    pembuat serunding yg paling tersohor kat kg laut tu sepupu mak saya
    mmg sedap kan?

    BalasPadam
  12. serunding daging tempatan kelantan memang terbaik dan tahan lama....sonok la akak dapat makan serunding fresh kat sana....

    BalasPadam
  13. wah! yummy..dah lama tak makan serunding...sok nak cari kat pasar payanglah...hihi :)

    BalasPadam
  14. Salam kak..

    Blog akak memang menarik. bersahaja and so natural.

    BalasPadam
  15. lama tak makan serunding ni....

    BalasPadam
  16. sedap..aduh sedapnya

    insyAllah pia beli ;)

    BalasPadam
  17. alamak kak lama lak tak pekena serunding... betul la kak kat sana makan dah mahal tak macam dulu2 angah pernah terkena

    BalasPadam
  18. kak eppi aniversary k...n best tuii tgk gambarr akak....

    BalasPadam
  19. ermm..better kan kak pegi ke tempat membuatnya dah tentu2 dapat yang fresh agik..hehe

    BalasPadam
  20. Salam

    Kalau ada yg minat serunding boleh laa tengok tengok kat chesalmah.com
    Hari ni masak, esok bungkus dan hantar. Sentiasa segar dan menyelerakan

    BalasPadam
  21. Akk..de no telefon tmpt akk bli serunding to x

    BalasPadam

Adsense

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers