OOO

Jumaat, Februari 04, 2011

Dugaan..

Masa air naik kat tebing parit dalam pukul 9.00 pagi Ahad..kami kelam kabut berkemas nak nak balik sampai tak sempat nak mandi tapi kenalah hantar dulu
anak buah balik ke segamat sebab dia ikut balik ke rumah fil lepas makan nasi lemak arshad.
lepas tu cabut balik ke kuala lumpur...nasib baiklah tak tersangkut dalam perjalanan tapi air sungai memang naik sepanjang perjalanan nak balik ke Kuala Lumpur. Nasib baik kami sempat lepas Pekan Gemas N9 sebab tenguk dalam berita malam tu Pekan Gemas dah tak boleh lalu dah.
air naik mendadak
Air mulai naik dihalaman/tempat parking kereta..tak sempat nak angkut kelapa pandan pasal takut kereta masuk air (pernah terjadi tahun 1990an..lebur beribu ringgit)
dulu masa banjir kami suka ..sebab boleh berenang beramai-ramai
Jalan kecil menghala ke rumah fil.  Kesian rumah kat tepi jalan ni. Kebanyakkan rumah jiran fil rumah bawah.  Aduhai tentu jenuh nak bersihkan rumah lepas tu
air mula naik dah..masa mil masih hidup tak pernah air naik sampai ke rumah
 masing-masing sibuk alihkan kereta kat tempat tinggi termasuklah adik ipar.  Lepas  tu kenalah harung banjir nak balik rumah.
rumah fil kat atas bukit..rumah jiran fil kat bawah dah tenggelam..
tapi bila tenguk gambar banjir kali ni agak menakutkanlah pulak..
apa lagi kelam kabutlah fil, adik ipar dan biras kemaskan barang-barang. Adik ipar bagitau pasukan penyelamat tak leh gi ke rumah fil sebab arus deras.

Apa nak buat, redha ajerlahkan..dugaan dari allah swt..janji mereka selamat.

21 ulasan:

  1. ohh bahayanya,sy blom pernah merasai banjir cmni dan harap takkan merasa,takut la.

    meachef.:))

    BalasPadam
  2. sy tak pernah la lagi merasa banjir walaupun duk kat Kelantan...

    tapi selalunya air akan melimpah ke jalan je la... tak smpai ke rumah pun....

    BalasPadam
  3. subhanallah... kena tabah dan sabar kak... seumur hidup saya tak pernah lagi alami pengalaman banjir.. alhamdulillah tp masa kecik2 dulu berdoa sangat dapat banjir supaya kami adik beradik boleh berenang

    BalasPadam
  4. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  5. salam kak ina...

    alahai.... apa nak buatkan kak... redha ajer... rumah sewa hb saya pun habis... naik paras pinggang... tv, ps2 sumer habis... baju kerja pun kena air lumpur.... tak terkata dah.... sabar ajerla...

    http://mimie1678.com

    BalasPadam
  6. memang berat dugaan,semoga yg menghadapinya tabah

    BalasPadam
  7. ina..semoga fil dan keluarga di segamat selamat dari bahaya..

    BalasPadam
  8. teruk gak banjir nie ye kak..sy setakat ni blm penah lg merasa banjir..kalo masa kecil2 dlu, suka je tgok org main2 iar banjir..tp bila dh besar n dpt pikir keburukan2 banjir ni, harapny mmg dpt dielakkan la

    BalasPadam
  9. sipi-sipi lagi nak masuk umah!!! kaalo masuk jenuh laa nak membasuh umahh

    BalasPadam
  10. menakutkan tu...moga2 family FIL kak ina selamat yer

    BalasPadam
  11. Menakutkan jugak tengok air yg melimpah macam tu. Walaupun di Kuantan ada jugak kawasan yg dinaiki air, tapi alhamdulillah setakat ditempat sy tinggal tak pernah mengalami peristiwa macam ni

    BalasPadam
  12. mak bapak mentua liza pun senasib gak, alhamdulilah air dah surut

    BalasPadam
  13. kesiannye ..bnjir menyerang lagi belah2 sana ye..
    rmh farah pon hr tu hmpir naik jgk..tgu je dpn pntu rmh..air dh paras porch rmh ni je..
    bersabarlah dugaan Ilahi..moga semuanya selamat..

    BalasPadam
  14. huihh.. dah tenggelam jambatan tu
    semoga family k.ina n mangsa yg lain selamat
    semoga mereka juga dapat bantuan seperti yg dijanjikan.. jgn janji tinggal janji sudahh..

    BalasPadam
  15. tulah kak, dh agak dah..jalan mmg banjir, sib baik BIL saya x balik gak, bukan apa risau gak, time banjir2 ni, mcm2 bole jadi, hope smuanya slamat ..kesian nengok umah masuk air,

    BalasPadam
  16. sabar aje lah akak... dugaan kan..
    kid tak pernah ada pengalaman banjir.. huhuhu

    kalau kak ina pakai produk TM, jangan lupa jenguk Penipuan Unifi High Speed Broadband | Jangan Terpedaya!!

    BalasPadam
  17. semoga pelan kerajaan untuk projek tebatan banjir sebanyak 4 bilion akan dilaksanakan secepat mungkin

    BalasPadam
  18. Directory of restaurants organized by states Cafe Penelope - Restaurant & Catering

    BalasPadam
  19. yang penting nyawa selamat kak...
    harta bnda boleh dicari....

    BalasPadam
  20. Cepatnya air naik. Kalaulah time malam tengah tido tak sedar, tahu2 dah basah dah tilam..mahunya kelam kabut..

    Sekarang rumah fil akak mcm ner?

    BalasPadam

Adsense

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers