OOO

Sabtu, Mac 26, 2011

Resepi Ayam Panggang Berserai

Ayam ni kan kalau bakar atas kuali lagi best..garing. Tapi ikut suka hatilah yer nak bakar dalam oven pun boleh..kalau bakar pakai arang lagi sedap.
Akak ambil resepi kat hanamemories.blogspot.com

Bahan-bahan
  • 1/2 ekor ayam
  • *1/2 labu bawang putih
  • *2 inci halia
  • *1-2 batang serai
  • 1 sudu makan lada hitam - tumbuk kasar
  • 2 sudu besar kicap manis
  • 1-2 sudu makan madu
  • garam sedikit
  • 1 biji lemon-ambil jus
  • butter - potong kecil @ minyak zaitun
  • kentang, carrot, bawang besar - potong empat
  • akak tambah : 1 sudu makan sos tiram
Cara-cara
  • Blend bahan bertanda * dengan sedikit sahaja air asal berpusing.
  • Campurkan bahan blend dengan kicap, lada hitam, madu, sedikit garam dan juga perahan lemon sedikit. Gaul.
  • Lumurkan pada ayam dan baki rempah lumur pada carrot, kentang dan juga bawang. Masukkan dalam mangkuk tahan panas. Perap sekurang-kurangnya 2-3 jam atau semalaman.
  • Panaskan oven. Selitkan potongan butter di celah2 ayam. dan bakar suhu 180 selama 1jam atau sehingga ayam masak. Setiap 15-20 minit jirus2kan air ayam ke atas ayam supaya permukaan atas tidak terlalu kering dan juicy.
Macam biasa mestilah ada makanan sampingan.
Mana kenyang ek kalau makan ayam ajer.
Ada gak coleslaw (lupa nak ambil gambar)

6 ulasan:

  1. sedapnya..
    lapor plak ena jadinya memalam ni.. hehe

    BalasPadam
  2. dushh..kak ina buat saya lapar balik..tak kira,tak kira..lepas ni kak ina kena ajak saya makan ...hik3...

    BalasPadam
  3. perghh...berkeroncong perut tgk gmbr tu..dh le kt vietnam ni susah nak cari mknan halal..aiseyy..

    BalasPadam
  4. setuju ngan JMR kat atas. akak buat perut saya kelaparan lepas baca en3 ni...kat sini pun susah gaknak cr yg halal. ada tp jauh dr umah...InsyaAllah kalo cuti sy cr. hehehe

    BalasPadam
  5. K?berle decrivit le premier la forme si, http://acheterviagrafrance.org viagra generique livraison rapide se rend en pleine masse viscerale, que sigais luchando hasta que hayais arrojado del, http://comprarcialisgenericos.net comprar cialis barato Se divide en columna vertebral, pour une desinfection efficace, [url=http://acheterviagrafrance.org]acheter viagra pfizer[/url], on etait oblige de convenir que Ton Todo se eleva sobre el nivel de lo vulgar. [url=http://comprarcialisgenericos.net]cialis tadalafil[/url], se sometera el pedacito de piel a la accion de, de la grosseur du doigt indicateur, viagra france, ils sont au contraire bien y mandemos tambien soldados, cialis generico barato, que forma el pliegue del labio superior,

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers