Isnin, Ogos 08, 2011

Menyelami Kehidupan Orang Asli Di Taman Negara Pahang

Bila tenguk kehidupan mereka disini, terasa berapa untungnya akak dan anak-anak.
tanpa pintu dan tingkap yang sempurna..isinilah tempat mereka
berlindung dari hujan dan panas terik
Masak memasak tanpa dapur yang cantik dan canggih..
alahai teringat kenangan masa kecik main pondok-pondok
tiada kemudahan air yang sempurna..sambungan getah yang di sediakan
oleh krew filem Hanyut..dulu air di ambil dari bukit
Tiada tilam tebal dan bantal empuk..bilik tanpa hiasan
tiada makanan yang enak dan berkhasiat tapi badan tetap sehat
pakaian ala kadar cukup menutupi apa yang perlu
..tiada baju sutera....tiada aksesori di badan
tiada internet, tv, ps, psp dan mainan canggih ...
walaupun begitu... mereka tetap riang gembira
gelak ketawa bersama rakan sebaya
Rumah tinggalan krew filem Hanyut-ada yang bersekolah dan ada yang tidak...jika bersekolah mereka cuma mendapat pendidikan asas setakat tau menulis dan membaca. Selepas tu mereka tidak berminat nak meneruskan pelajaran dengan alasan sekolah jauh dan sering berpindah randah.
Membantu sekadar yang mampu... ada yang membeli c
enderahati sumpit berharga RM25.00 satu
beramah mesra sambil mendengar cerita dari tok batin
bercerita sambil menghisap rokok..salah satu yang mereka perlukan..
garam dan beras salah satu barang keperluan sementara lauk pauk cari dalam hutan sahaja
apakah yang di fikirkan oleh kami berdua? Tentu masing-masing
memikirkan perkara yang berbeza
merenung masa depan yang tak pasti

p/s banyak gambar lagi ..nanti akak nak upload kat fp akak kakinakl.com

15 ulasan:

  1. sedihnya tengok . menitik ai rmat ani kak. kita kena snetias aysukur dgn nikmat yg kita ada dan kena selalu tolon gorg2 yg x mampu mcm ni

    BalasPadam
  2. depa ni sempoi. takdak hutang

    BalasPadam
  3. fikir2 balik, mcm tak caya jer mereka juga a part of rakyat malaysia..huhu

    BalasPadam
  4. yg penting rasa bahagia kan?? tinggal macam nie tp hati tenang..takde hutang, takde nak pk nak beli itu ini....:-)

    jika mereka Islam, yg penting mndpt keredhaanNya..

    BalasPadam
  5. tok bomoh ke tok batin ni kak ina? tia pegi kat sini jugak haritu!
    :)

    BalasPadam
  6. alahai tia silaplah pulak..tq sbb bagitau..

    BalasPadam
  7. Assalamualaikum Kak Ina

    bertapa Syukurnya kita
    Alhamdulillah
    terlalu banyak nikmat yg Allah berikan kpd kita

    SELAMAT BERPUASA

    Wassalam

    BalasPadam
  8. bila akak g ni..masa sy g yang pompuan ada tak pakai baju..malu je rasanya..hehe

    BalasPadam
  9. Apalah daya mereka kan..Kita mmg patut bersyukur dengan rezeki Tuhan bagi pada kita. Ada lagi yang banyak kekurangan di luar sana.

    P/s..Kak Ina, saya teringin nak buat Semprit Cheese. Kak Ina ada resepinya tak? 2 tahun lepas ada beli semprit tu, sedappp je mkn. Kena simpan dlm peti sejuk plak tu.

    BalasPadam
  10. bila kak pergi sana nih... ?

    Alahai, memang insaf tgk kehidupan mereka.. teringat masa saya dok kg dulu... atap rumah selalu bocor.. bile hujan jer, kami adik beradik berkejor tadah segala besen kecik, besen bsor merata dlm rumah...

    semoga mereka mendapat pembelaan sewajarnya, & anak2 mdapat pendidikan sebaiknya

    BalasPadam
  11. betol kak, mengisafkan bila tgk kehidupan mereka..

    bersyukur byk dgn keperluan harian yang ada..


    terima kasih buat akak sudi kongsi pengalaman di sana

    BalasPadam
  12. Salam...Ni join bawah NGO mana kak ina?kekadang kita lupa, kaya yg sebenar ialah bila kita rasa cukup dengan apa yg kita ada

    BalasPadam
  13. kadang2 terlupa,muhasabah diri

    BalasPadam
  14. JHEOA.... perlu lebih tumpuan dan bantuan pada diorang nie...mereka pun patut didedahkan dengan pembangunan dan dunia luar dengan lebih efisien....

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers