OOO

Sabtu, Julai 21, 2012

Nasi Ayam/Ayam Goreng Berempah

Akak buat masa Yana baru sehari sampai kat rumah.  Dia teringin nak rasa masakan mak dia..biasalah kan orang duk jauh  ni kena layan apa dia nak makan.
Bahan-bahan untuk sup 
2 ketul ayam potong kecil
7 biji bawang kecil*
5 biji bawang putih*
1 1/2 inci halia*
1 kiub ayam maggi(optional)
Air secukupnya
garam secukup rasa

Bahan sampingan
daun sup dan daun bawang
bawang goreng

Sos cili
timun/salad


Untuk Tumisan

1 labu bawang besar )
2 biji bawang merah ) semua di hiris halus
1 biji bawang putih )
1 batang kayu manis
2 biji buah pelaga
2 biji bunga cengkih
1 bungkus sup punjut (akak guna mak siti)
marjerin/minyak/mentega secukupnya

Cara-cara

1. Basuh ayam sebersihnya.
2. Kisar/tumbuk  bahan bertanda *.
3. Tumis bunga lawang, kayu manis, bunga cengkih, buah pelaga dan bawang yang telah di hiris.
4. Setelah berbau wangi masukkan pula bahan kisar.
5. Masukkan pula ayam yang telah di bersihkan.
6. Setelah ayam kecut..masukkan pula air.
7. Masukkan stok maggi dan sup punjut.
8. Biarkan mendidih dengan api perlahan lebih kurang 20 minit, rasa dan padam api.

Bahan untuk nasi

4 cawan beras basmathi-rendam 20 minit, basuh dan toskan
6 cawan air rebusan ayam
sedikit minyak dan mentega
sedikit  garam
1 labu bawang besar #
1 biji bawang putih  #di hiris halus
1 inci halia  #
1 helai daun pandan disiat dan di simpul (optional)
 
Cara-cara

1. Basuh beras dan toskan.
2. Tumis bahan hiris dan daun pandan  dengan mentega/minyak masak.
3. Masukkan beras dan air rebusan ayam tadi. Masak macam nasi biasa danmasukkan juga sedikit garam kacau rata.
4. Bila nasi dah masak..kareh dengan chopstick.
Kalau boleh perap ayam lama yer..dalam 4-5 jam sebaiknya semalaman..kalau nak cepat dalam 2 jam..tapi rasa kurang kick sikit. 
Bahan-bahan
  • 7-8 ketul ayam (dibersihkan)
  • 5 ulas bawang putih (dikisar kasar)
  • 1 inci halia (dikisar kasar)
  • 3 batang serai (dikisar kasar)
  • 1 sudu besar ketumbar (disangai dan ditumbuk kasar)
  • 1 sudu kecil jintan manis (disangai dan ditumbuk kasar)
  • 1 sudu besar  serbuk kari ayam (akak guna baba's)
  • 1 biji telur-akak tukar letak 1 sudu makan cili kisar
  • 2 sudu besar tepung jagung-akak tukar ke tepung beras
  • daun kari secukupnya
  • serbuk kunyit
  • minyak secukupnya
  • garam dan sedikit gula secukupnya

Cara-cara


  1. Perapkan ayam dgn semua bahan di atas selama 1 jam atau selama mana yg boleh. Akak perap semalaman dan sebelum goreng campurkan 1-2 sudu tepung beras dan gaul rata.
  2. Kemudian gorengkan dgn minyak yg banyak sehingga garing bersama daun kari.
  3. Gunakan api sederhana perlahan sahaja.
  4. Hidangkan panas-panas.

10 ulasan:

  1. Assalamualaikum Kak Ina

    ala aiii
    telan air liur pulak


    Selamat Menjalani Ibadah Puasa

    BalasPadam
  2. alamak sayapun tertelan air liur

    BalasPadam
  3. Assalammualaikum kak inal!!

    bln2 pose ni rajen mcarik resepi2 best..sedap seyh aym brempah tu kak!!

    salam ramadhan ye kak, slh silap hrp dimaafkn..

    BalasPadam
  4. Sedapnya nengok aym berempah tu..hehe

    BalasPadam
  5. Salam Kak Ina.. Rajinnya akak.. Selamat menunaikan ibadah puasa buat Kak Ina sekeluarga. :)

    BalasPadam
  6. suka makan nasi ayam dan ayam berempah.. kan best kalau mak zaid nak masak utk berbuka nanti :)

    nak suh dia tengok resepi ni kat blog akak lah.. tq kak..

    BalasPadam
  7. Kak Ina, jangan lah bg kami ni terliur di bulan posa ni... nasi ayam tu mmg nmpk sodap bangat... hu hu hu...

    BalasPadam
  8. asben dni memang suka tahap max lah ayam berempah :)

    BalasPadam
  9. terbaiklah kak ina. meleleh air liur :)

    BalasPadam

Adsense

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers