OOO

Selasa, Julai 17, 2012

Nasi Lemak Sambal Sotong


Buat nasi lemak hari Ahad lepas untuk sarapan pagi.  Kalau nak beli mau makan puluhan ringgit dulu gak. Mula-mula nak buat nasi lemak kukus..tapi virus M banyaklah pulak


Bahan-bahan (Anggaran-7 orang makan)
4 cawan beras basmathi
4 cawan air
2 cawan santan
2 biji bawang kecil - hiris
1 biji bawang putih-hiris
1 inci halia-hiris halus
3 helai daun pandan-disiat dan di simpul
1/2 sudu teh garam

Cara-caranya
Rendam beras basmathi 20 minit.  Bersihkan dan tos dan masukkan ke dalam periuk elektrik.
Masukkan bawang, halia, daun pandan, air, santan dan garam dan kacau sebati dan masaklah nasi seperti biasa. 

Bila dah kering, kareh/kacau nasi dengan chopstick nak mengelakkan dari beras dari patah.  
Bolehlah di hidangkan bersama ikan bilis goreng, kacang tanah, telur rebus dan timun (akak malas nak beli..hb dan anak-anak tak suka)

Nota :  Kalau masak beras biasa masukkan lebihkan santan dari air..biar betul-betul berlemak..barulah di panggil nasi lemak


17 ulasan:

  1. sedapnya kak ina...rajin plak kak ina decorate pinggan lapik tue hehe

    BalasPadam
  2. menarik hidangan tu.. simple dan sedap nampak nasi lemak tu..

    BalasPadam
  3. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  4. sambakl sotong tu sungguh menggoda la...mesti pedas tu,haii terasa rasa dah kat lidah ni

    BalasPadam
  5. adoyai kak Ina...ns lemak sambal sotong my feveretttt....kecur dah ni...dah le poser....uhuk

    BalasPadam
  6. akak buat nasi lemak guna basmathi ye...patutlah cantik je nasinya..

    BalasPadam
  7. sedapnya nasi lemak nih kak.....

    BalasPadam
  8. sambal sotong!!! teringin gakk...

    BalasPadam
  9. waaa siap bentul love daun pisang... bestnye :D

    BalasPadam
  10. perghh sedapnya..berbunyilak perut ni tengok gambar tu..

    BalasPadam
  11. oh ini sambal sotong is my peberet kak :)

    BalasPadam
  12. nmpak sedap nasi lemak akak..alas dgn daun pisang love lg tu..

    BalasPadam
  13. bentuk nasi tu yang mengancam...
    tergugat jiwa lara...

    Nasi lemak memang sedapKicapp dan jelantah ,,,,,..

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers