Jumaat, Januari 25, 2013

Rendang Daging Dan Nasi Serai

Assalammualaikum semua

Rendang sekarang ni senang nak dapat kan..tak yah lagi nak tunggu raya..kat mana-mana ada ajer orang jual.  Akak suka cicah rendang dengan nasi impit ataupun lontong.  Tak pun makan dengan nasi sedap.


Bahan-bahan:
  • 1 kg daging lembu-potong besar
  • 20 batang cili kering - ikut kepedasan masing-masing*
  • 2 sudu besar jintan manis*
  • 2 sudu besar biji ketumbar*
  • 1/2 sudu besar jintan putih*
  • 1 sudu besar lada hitam*
  • 15 biji bawang merah#
  • 8 biji bawang putih#
  • 1 inci lengkuas#
  • 2 inci kunyit hidup#
  • 4 batang serai#
  • 3 batang serai-tumbuk hujung
  • 3 helai daun kunyit-siat dan simpul
  • 1/2kg  santan kelapa/2 1/2 cawan santan pekat
  • 2-3 cawan air
  • 4 sudu makan kerisik
  • sedikit minyak
  • garam

Cara menyediakannya
1. Sangai bahan-bahan bertanda * dan sejukkan sebelum di kisar hingga halus. Ketepikan.
2. Kisar pula bahan bertanda #. Ketepikan
3. Potong daging, basuh dan dan toskan.
4. Masukkan sedikit minyak dalam kuali dan bila minyak panas, tumis semua bahan-bahan kisar bertanda *.
5. Setelah naik bau baru masukkan pula bahan-bahan bertanda # yang telah di kisar.
6. Bila dah naik bau, masukkan daging , gaul rata dan biarkan kecut sekejap.
7. Masukkan pula santan pekat dan 2/3 cawan air. Biarkan santan merenih dan masukkan serai yang telah ditumbuk hujung dan daun kunyit.  Biarkan rendang mendidih dengan api sederhana besar.
8. Bila sudah agak pekat masukkan kerisik dan garam.  Rasa dan kacau sebati sehingga kering sedikit.
9. Bolehlah di hidangkan bersama nasi impit, lemang ataupun ketupat.

Nasi Serai
Resepi diambil dari  Dari Buku Chef Hanieliza (terbaru) - 50 Hidangan Penambat Selera

Bahan A:-
  • 4 cawan beras basmathi
  • 4 cawan air
  • 1 kiub pati ayam
  • 1 helai daun pandan - disimpul
  • 4 batang serai - diketuk
  • 3 sudu makan minyak sapi-akak guna minyak jagung campur mentega
  • 1 pokok daun sup - dihiris
  • 50 gm bawang goreng
  • Garam secukup rasa
Bahan B (Dihiris):-
  • 1 labu bawang besar
  • 1 inci halia
  • 1 inci kulit kayu manis
  • 2 kuntum bunga lawang
  • 3 biji buah pelaga
  • 5 kuntum bunga cengkih
Cara Memasak:-
  1. Basuh beras dan rendamkan selama 1 jam. Toskan
  2. Panaskan minyak sapi dalam kuali  dan tumiskan bahan B bersama serai dan daun pandan dan tumis sehingga wangi. 
  3. Masukkan beras dan kacau sebenar dan masukkan ke dalam periuk nasi elektrik.
  4. Masukkan air, kiub pati ayam dan garam dan masaklah nasi seperti biasa.
  5. Bila nasi kering dan suis periuk nasi naik ke atas, kareh nasi gunakan chopstick dan biarkan nasi masak.  
  6. Tabur dengan daun bawang dan bawang goreng sebelum atau selepas di hidang.

3 ulasan:

  1. Wah nampak sedap
    Bestkan kalau rajin masak. Macam2 beh makan :)

    BalasPadam
  2. gua harap dapat bakal bini yang pandai memasak. hoho..

    BalasPadam
  3. sedap..sedap.. pagi buta da terliur da ne..hoho.. mkn ngan roti pun sedap kan kak

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers