OOO

Ad

Sabtu, Mac 23, 2013

Resepi Cucur Udang Ranggup Ranggup

Assalammualaikum semua
Terliur pulak tenguk cucur udang ranggup kat blog Delima Zamrud..terus buat untuk sarapan pagi tadi sebab bahan-bahan dah di beli petang semalam.  Kebetulan buat sambal sotong kering, buat cucur ni ambil masa yang lama nak siapkan sebab kena guna api kecil takut tak ranggup.  Walaupun pun lama..hasilnya memang best.  Kalau layan dengan kuah sos kacang lagi sedap tau

Bahan2


*1/2 kg udang kertas yg kecik halus2 tu (bersihkan buang kepala n janggut nyer)

*2 biji bawang besar (mayang)

*1 genggam taugeh (kalau nk letak byk pun boleh)

*1 cekak daun kucai (di potong panjang2)

*1 biji putih telur

*1 sudu besar minyak masak

*1 sudu kecil cuka

*1 sudu kecil serbuk pasti sedap knorr-tak letak

*3-4 senduk tepung gandum (mengikut keperluan)dlm 31/2

*Secubit serbuk kunyit (untuk warna)

*Garam secukup rasa

Air secukupnya

Minyak untuk menggoreng



Cara2 nk Masak

Masukkan semua bahan yg bertanda * dalam bekas dan gaul sebati sampai tepung menyaluti semua bahan2.


Bila semua bahan dah bersalut dengan tepung masukkan air sedikit demi sedikit bancuh sampai adunan menjadi likat je seperti dalam gambar jgn terlalu cair kalau cair tambah tepung tau. Rasa garam kalau xcukup tambah dan baru lah digoreng.




Panaskan minyak (menggunakan api yg perlahan dan kecil saja tau), Guna senduk dan letak adunan ditepi kuali dan lenyek2 kan supaya dia nipis seperti dalam gambar. Bila adunan dah agak garing dia akan senang nk dipisahkan dari kuali seperti dalam gambar biarkan betul2 garing baru korang terbalikkan k. Ini untuk mendapatkan cucur udang yg garing dan rangup.




Bila dah garing baru korang terbalikkan dan masak sampai sebelah tu garing juga seperti dalam gambar, bila dah cukup garing angkat dan toskan siap tuk dihidangkan.

15 ulasan:

  1. Thanks Kak Ina sudi cuba resepi D5, Kalau dapat cicah kuah kacang best kan :D..

    BalasPadam
    Balasan
    1. sebab ada sambal sotong kering tu buat tu..nak buat kuah kacang malaslah pulak

      Padam
  2. nice information. Thank you for sharing it. Thanks Packers Movers

    BalasPadam
  3. salam ina, terliur lak tgk ...nnti klu gajin nk watlh, mintak izin amik cepi ni ya...tq2.. :) zila66

    BalasPadam
  4. sedapnye ... klau kt kmpung boleh cuba buat nie

    BalasPadam
  5. Sedapnya kak.. hehe..
    dah lama tak makan cucur udang..
    ai..terliur plak.. heheh

    BalasPadam
  6. wah... bleh terbayang bunyi krup krap makan cucur nih... nyum2!! :)

    BalasPadam
  7. sedapnyeee
    nak cuba la :)

    BalasPadam
  8. pehh..memikat selera ni..

    BalasPadam
  9. sharing is caring...pasni leh try resepi akak tu, masak utk suami ;)

    BalasPadam
  10. ada masa waktu rajin..memang rajin juga wife saya buat itu ini termasuklah cucur udang walaupun saya tak makan udang

    BalasPadam
  11. assalamualaikum kakina..memang sedap nyer cucur udang ni...:)

    BalasPadam
  12. Very useful information. Thank you for sharing it. Thanks 99th

    BalasPadam
  13. This is very useful information shared here. I am really thankful for this. 99th.co.in

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers