OOO

Khamis, Ogos 01, 2013

Resepi Kuih Keria Keledek Lembut Dan Sedap

Assalammualaikum dan salam ramadan

Diam tak diam dah 3 minggu umat islam berpuasa...cepat sungguh masa berlalu kan. Minggu dah beraya..hari Jumaat ni anak-anak akak dah mula bercuti.

Hari Isnin dan Selasa pihak sekolah ambil cuti peristiwa dan ganti.  Oh yer..bulan puasa ni akak rajin gak buat kueh mueh untuk berbuka puasa.
Salah satu sebabnya ialah ada penolong kat dapur.  Kueh keria ni kadang-kadang kalau beli keras aaa sebab tukang jual buh banyak tepung.  Tak best..liat.

Dulu akak buat akak cuma letak tepung gandum ajer..tapi bila tenguk kak  Citarasawan buh tepung ubi akak pun ikutlah.  Alhamdulliah mak akak puji rasanya sedap..kembang semangkuk akak dibuatnya.

Akak kurangkan sikit tepung gandum sebab akak suka makan keria yang lembut dan banyak keledek dan guna keledek sebanyak 1 kg..puas gak aaa dapat makan banyak.

Bahan-bahan
250 gm keledek putih atau oren
1 sudu besar tepung ubi
80 gm tepung gandum-akak kurangkan sikit
1/2 sudu teh garam

Cara Menyediakannya
Rebus keledek keledek hingga empuk dan lenyek ketika masih panas
Masukkan garam, tepung ubi dan tepung gandum, uli hingga bergaul sempurna dan tidak lekat di tangan
Timbang doh seberat 40 gm setiap satu-akak tak timbang..agak-agak ajer
Bulatkan dan leperkan
Bentukkan lubang bulat di tengah

Setelah siap, goreng terendam dalam minyak yang sederhana panasnya hingga kuning keemasam
Angkat dan toskan minyaknya
Biarkan sejuk


 Untuk Menyalut Keria
80 gm gula pasir
3 sudu besar air
 
Untuk menyalut keria
Sediakan kuali
masukkan gula dan air dalam kuali dan masak hingga gula pekat
 

 
 Masukkan keria gaul rata sehingga adunan gula tadi jadi bertali
Segera tutupkan api

 
Terus mengacau hingga gula kering dan menyaluti keseluruhan bahagian kuih
Di hidangkan segera


17 ulasan:

  1. Assalamualaikum kak ina. adoiii kuih fav sheila ni. thanks sharing resepi. insyallah sheila cuba nanti ye. nampak menyelerakan sangatttttttt >______<

    BalasPadam
  2. Sedapnya tengok..tetibe rase nk buat..huhu

    BalasPadam
  3. Kuih keria nie kalau makan panas panas sedap kan....

    BalasPadam
  4. Ya Allah rajin nye kak ina. Mak saya pon suka buat kuih keria atau kuih gelang ni masa dulu2..tapi dia dah sakit tak buat dah. Sedapnyaaaaaaa

    BalasPadam
  5. Rasa nak pi cari lahhhhhhh

    BalasPadam
  6. Memang sedap ni kak ina, ummi suka..

    BalasPadam
  7. Ermm D5 suker kuih nie xreti nk buat je kalau buat musti jd keras hehehhe :)

    BalasPadam
  8. saya selalu malas nak sira kuih keria..letak gula terus dalam ubi.. kekeke..sedap nyaaaa

    BalasPadam
  9. wah sedap la kak! simple je resepinya..tQ

    BalasPadam
  10. kuih keria memang feveret gua nih..

    BalasPadam
  11. Fuhhh, gebu2 kuih keria ni. Gatal plak rasenyer tangan nak buat petang nie. Minta izin share sikit ye resepi ni. Hehehe. Ada masa nanti singgah2 blog saya http://www.mamafisya.com/

    BalasPadam
  12. Sedapnye.. ptg ni nak try buat.. tak pernah bt sndr lg.. asek beli je :D

    BalasPadam
  13. Tumpang lalu...baru jer kunyah keria liat beli pagi tadi. Tu.. yang mencari resipi tuk buat keria lembut. Petang ni gak nak pegi cari keledek...

    BalasPadam
  14. saya dah cuba. sedap!!

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers