OOO

Ad

Sabtu, Disember 28, 2013

Buah Tampoi-Pernah Makankah?

Assalammualaikum semua

Duk kat Miri ni kalau gi ke Pasar Tamu ataupun Pasar Seberkas memang leh jumpa buah yang jarang nak jumpa kat Semenanjung.

Pernah gak jumpa buah Terap dan macam macam jenis buah yang cuma ada di sini tapi sayangnya gambar tu dah terdelete dek anak akak.

Tadi terjumpa buah tampoi ataupun nama saintifiknya Baccaurea Microcarpa..waduh namanya memang sains sungguh kan.

Suami kata dulu dia selalu jumpa buah ni kat hutan kat Gunung Ledang, al maklumlah anak kampung kalau tak masuk hutan tak sah kan.

Sekarang ni buah ni payah nak jumpa kat sana tapi kalau terjumpa pun kat area kampung , kat sini satu ikat baru RM2.00.
Isinya lebih kurang cam buah rambai dan pun manis kemasaman.  Pernah rasa sekali dulu, tu pun jumpa kat Johor.

28 ulasan:

  1. memang manis buah ni..sebab mcm buah rambai tp besar sikit...

    BalasPadam
  2. salam kak..

    di Sabah ni terutama Sipitang memang banyak buah tampoi ni..banyak di jual di tamu2 dan ada tanam dekat rumah..suka sangat makan buah ni..rasanya manis..

    BalasPadam
    Balasan
    1. mualaikumsalam bbwana..oo tanam dekat umah? kalau tanah luas boleh lah kan. kat sabah dan sarawak masih banyak sebab hutan masih terpelihara

      Padam
  3. buah tampoi? hehe..first time dengar..

    BalasPadam
    Balasan
    1. memang banyak anak muda sekarang tak dapat menikmati buah buahan asli dari hutan terutama di semenanjung kerana banyak yang dah pupus.

      Padam
  4. xpenah dengaq pn makan lgi xpenah

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau ter terjumpa jangan tak beli tau hazirah

      Padam
  5. Pernah dengar. Malangnya tidak pernah jumpa dan rasa.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ohh duk sini dulu pun x pernah jumpa yet

      Padam
  6. Saya suka makan apa saja yg pelik dan halal.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul tu..yg unik nama dan rasanya perlulah di cuba kan

      Padam
  7. 1st time tgk buah ni....tepingin plak rasa :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kena carilah kalau camtu

      Padam
  8. buah hutan susah nak dapat sekarang

    BalasPadam
    Balasan
    1. Buah buahan camni memang susah nak jumpa

      Padam
  9. tak pernah makan,,, nampak cam buat Rambai,,, tapi besarrrr

    BalasPadam
    Balasan
    1. Klu jumpa beli yer mr jocko

      Padam
  10. pernah makan...sekarang dag susah nak jumpa la kak ina

    BalasPadam
  11. rasanya pernha makan kot..tapi mungkin dalam sekali dua macam tu la

    BalasPadam
  12. assalamualaikum kakina...sedap buah tampoi ni...masa kecik dulu selalu amik kat belakang rumah jer tapi skg susah nak jumpa lg sebab pokoknya dah tak ada...:)

    BalasPadam
  13. Pestaim dengar n pestaim tengk buah ni. Rase jakun pula dngr nama buah ni. Anyway another free information.tq k. Ina

    BalasPadam
  14. Kat rumah arwah nenek kat sekinchan masih ada pokok ni...
    Tinggi melangit..
    Suka sangat dengan buah ni...
    Masam2 manis...
    Tapi dah kurang berbuah..sebab pokok dah tua kot...

    BalasPadam
  15. Hurmm.... tak pasti laa.... tapi kena cari kat kampung mungkin lebih senang nak cari kan

    BalasPadam
  16. dulu masa duk JB, selalu makan buah ni. sekarang tak de lagi la

    BalasPadam
  17. pernah makan buah tampoi masa kecik-kecik dulu....

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers