OOO

Jumaat, Januari 03, 2014

Pasar Minggu Seberkas Miri-Macam Macam Ada

Assalammualaikum semua

Biasalah bila mula hari pertama persekolahan semua ibubapa sibuk menguruskan anak masing-masing sehingga ada mengambil cuti terutama bila anak masuk ke Tadika/Tabika dan Darjah Satu.  

Jalan menuju ke sekolah memang sesak dibuatnya.  Akak pun sama gak, disebabkan Imran baru di sini dah tentulah beliau belum dapat menyesuaikan diri dan tiada kawan-kawan lagi.  Akak terpaksa hantar untuk pendaftaran dibelah pagi sebab Imran di kira pelajar baru yang baru bertukar ke sini.

Imran kena sekolah belah petang, bawa pulang ke rumah, bersilat kat dapur pastu hantar dia semula ke sekolah.  Jumpa guru kelas..bayar yuran dan pelbagai lagi..pastu gi beli keperluan dapur dan sampai kat umah dah dekat pukul 3.00 petang.  

Dapat rehat sekejap pastu buat minum petang, nasib baik ada Ira yang dapat tolong akak kat dapur.  Ambil suami kat pejabat dan dalam pukul 6.00 petang gi ambil imran di sekolah..kat sini pukul 6.00 lebih dah maghrib dan dah mula waktu malam.

Kat bandar Miri ni ada satu pasar malam yang di panggil Pasar Minggu Seberkas(Pusat Komersil Seberkas) yang terletak diJalan Pujut-Lutong.

Lebih kurang macam pasar malam kat Semenanjung tapi cuma 3 hari ajer seminggu dari hari Khamis, Jumaat dan Sabtu ajer.

Kat sinilah tempatnya akak selalu jumpa buah buahan yang jarang di dapati di sana.
Akak suka ke sini sebab ada bermacam macam sayur sayuran kampung, buah buahan, cuma tak ada ikan laut dan daging ajerlah.
Ikan terubuk masin, cencaluk sarawak 
dan minyak kelapa tulin
bermacam macam jenis ikan bakar..pilih 
ajer yang mana anda suka
Pisang memang murah kat Miri..tak yah timbang pun, cuma jual ikut sisir ataupun orang sini panggil 1 tumpuk
Paru goreng Hati Buyah (Hati Lembu), makanan tradisional populartapi kena beli dari harga RM5.00

bermacam macam bentuk kek lapis,akak terjumpa gak saudara arwah Jejai yang sedang menjual kek lapis..mula mula tanya dengan kakak ni..dia tak kenal..pastu gi tempat lain baru ada yang tunjukkan tempat jual dia kat mana.
Dapat gak bersalam dengan beliau walaupun dia cam terpinga pinga.
tapai
jajan..seaweed goreng
kueh jongkong 3 ketui RM1.00
first time rasa kueh ni..

Bermacam jenis makanan kesukaan budak muda sekarang..kami selalu beli nasi lemak kat sini

Jangan lupa ke sini yer kalau jejalan ke Miri :)

13 ulasan:

  1. SA bercadang nak pergi sekali lagi..hari tu pergi macam x puas berjalan...sebab bawak mak ngan abah kan..kali ni nak jelajah banyak tempat sket..

    BalasPadam
  2. Ummi pun pernah pergi ni Kak ina, best kan banyak hasil kampung.

    BalasPadam
  3. macam-macam ada,,,,
    Pisang tu memang murah laaaa

    BalasPadam
  4. Pernah sekali pergi pasar di Miri. Kononnya hendak beli baca dengar terbaik. Sekali boronglah bawa balik Semenanjung, emak saya bantai ketawa sebab saya terbeli belacan dari Melaka. Haru..haru..:-)

    BalasPadam
  5. x pernah pergi....terima ksih kongsi cerita....

    BalasPadam
  6. waow,, rame sangat pasar minggu tu

    BalasPadam
  7. Nampaknya trend burger bakar pun ada kat sarawak yea... cayalah...

    BalasPadam
  8. seronok nya kak ina dpt merasa bermastautin di tempat orang... adik sy cikgu di Miri, anak akak sekolah yg mana satu?

    BalasPadam
  9. seronoknya dpt merasa merantau tengok tmpat org

    BalasPadam
  10. Mantap gan :D Keep Posting :)

    ~ Blogwalking Dari Andrekocak Blog - Ribuan Backlink Gratis,Trik SEO Terbaru 2014 ~

    BalasPadam
  11. pehh..ikan tu nampak sedap la plak.

    BalasPadam
  12. Pasar Saberkas ni sempat pergi wktu malam.. waktu siang tak sempat langsung nak singgah.. mmg best mcm2 ada :D

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers