OOO

Isnin, Mac 31, 2014

The Grand Oil Lady Miri

As'salammualaikum semua

Sekejap ajer cuti sekolah berakhir kan..kami semua pulang ke Kuala Lumpur tapi rasa tak puas berkumpul dengan anak-anak dan emak tersayang.



Salah satu tempat yang anda boleh jejalan kat Miri ialah The Grand Old Lady yang  terletak di Bukit Kanada.  Tak yah gi negara kanada kann :)
Menurut penduduk tempatan dari suku kaum Jatti Miriek, bukit itu dinamakan Bukit Kanada sempena mengambil peristiwa seorang warga Kanada yang tinggal di situ manakala kegiatan utamanya ialah mencari pekerja tempatan dan asing untuk bekerja di lapangan minyak di sekitar bukit berkenaan.

"The Grand Old Lady" ialah gelaran bagi Telaga Minyak Miri yang juga telaga terawal ("Oil Well No. 1") di Miri yang kini dijadikan tarikan pelancong terkenal, ditubuhkan pada awal 1900-an kerana sumber minyaknya. dan di sinilah tersimpan susur galur perkembangan industri petroleum di Malaysia terutama Sarawak


Telaga minyak ini terletak di atas Bukit Telaga Minyak, atau dahulunya dipanggil Bukit Kanada (Canada Hill) (mengikut cerita orang tua, suatu ketika dahulu, terdapat seorang kulit putih warga Kanada yang pernah tinggal di sana yang bekerja mencari pekerja tempatan dan asing untuk bekerja di lapangan minyak di sekeliling bukit tersebut). 

Oil Well No. 1 didirikan oleh Syarikat Shell pada tahun 1910. Setelah enam dekad menghasilkan kira-kira 660,000 tong minyak, akhirnya telaga ini ditutup pada tahun 1972, yang seterusnya diisytiharkan sebagai sebuah monumen kebangsaan.

Pelantar pertama ini telah mengeluarkan minyak selama 62 tahun dan operasinya dihentikan sepenuhnya pada 31 Oktober 1972.

Sebelum itu, pernah wujud sebuah menara pengawasan berdekatan monumen ini di mana para pengunjung boleh melihat pemandangan bandaraya Miri dengan berlatarkan Laut China Selatan sebagai kaki langitnya (horizon) tetapi menara tu telah pun di robohkan.

sumber : google

4 ulasan:

  1. kita terbalik la ye kak. akak balik ke KL & saya pula pergi ke Labuan & Sabah..
    belum ada rezeki nak jumpa akak di KLIA hari tu..

    BalasPadam
  2. Dulu bertugas di Hospital Miri selalu naik bukit ini hendak ke bandar.

    BalasPadam

Adsense

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...