OOO

Selasa, Oktober 17, 2017

NAIK KERETA API DARI KUALA LUMPUR KE PORT DICKSON

Assalamualaikum semua.
Bila cerita dengan anak anak yang dulu nak pergi ke Port Dickson naik keretapi mereka macam tak percaya. 

Al maklumlah mana mereka pernah dengar orang naik keretapi pergi  Port Dickson lagi, tapi bila lalu kat bandar memang ada lagi pagar dan landasan keretapi kat situ.


Seremban Station during early 1980's. sumber http://www.malayarailway.com

Kami sekeluarga memang pernah naik keretapi beberapa kali walaupun perjalanannya agak renyah.  Tapi zaman kanak-kanak mana ada rasa penat, lagi happy adalah dapat pegi jejalan.

Kami akan naik keretapi di Kuala Lumpur ke Seremban, lepas tu naik lagi keretapi ke Port Dickson.  



Perjalanan sepanjang lebih kurang 38km  melalui Rasah, Mambau, Kuala Sawah dan Siliau sampai kat Port Dickson kena naik pula bas ke Teluk Kemang. Pernah sekali kami naik kereta sapu atau teksi, tak ingat sangatlah pulak. 

Bukan macam sekarang yang ada aircond, masa tu kalau naik keretapi cuma ada kipas angin dinding, kerusi pun cuma kerusi  yang di perbuat dari kayu sahaja. 

Memanglah seronok pada masa tu sebab kami tiga beradik lebih kurang sebaya, masa tu sekolah rendah tak ada apa yang perlu di fikirkan.

Mak memang dah siapkan bekalan makanan pagi pagi, kami bawa bekalan makanan untuk makan kat tepi pantai dan dalam perjalanan.  Sebab nak pergi mandi laut kat sini memang ambil masa berjam jam.



sumber : SINI
Bayangkan betapa susahnya zaman 1970an dahulu nak berkelah kat situ.  Kena gerak awal pagi dan sampai kat Port Dickson dalam pukul 9 ataupun pukul 10.00 pagi.

Bila dah petang kena gerak balik ke Port Dickson nak naik keretapi balik semula ke Seremban dan ke Kuala Lumpur semula dan naik bas balik ke Setapak.

Bila perkhidmatan keretapi penumpang di tamatkan oleh kerana kurang sambutan, kami pergi ikut rombongan naik bas pulak.  Seronok gak pergi dengan jiran tetangga.


sumber : SINI

Sayangnya gambar tak ada sebab zaman tu harga kamera dan filem mahal, cuma kenangan terpahat di ingatan.  

Perkhidmatan kereta api dari Seremban ke Port Dickson yang bermula pada tahun 1981 di kendalikan oleh  Sungei Ujong Railway  kali terakhir digunakan pada Julai 2008 selepas ditutup akibat kemalangan melibatkan kereta api pengangkut minyak yang dalam perjalanan ke Ipoh terkeluar dari landasan.


😍memories to remember😏

3 ulasan:

  1. Pengalaman time kecik dulu memang seronok kan kak Ina?

    BalasPadam
  2. Lamanya tak merasa naik keretapi. Hehe. Zaman belajar dedulu je. Hai kak ina salam kenal :)

    BalasPadam
  3. Tetiba teringat Pula dulu masa mama kecil pernah Naik jeretapi Dari Kuala lipis hingga ke segamat

    BalasPadam

Adsense

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers