OOO

Khamis, April 26, 2018

RESEPI KARI KETAM TUMIS DARAT YANG SEDAP

Assalamualaikum semua

Makin dekat semakin banyak pulak kata mengata dalam dunia politik.  Naik geram bila ada yang membodohkan dan memaki hamun sesama orang islam.




Suka sangat membodohkan orang lain padahal diri sendiri bukannya pandai pun. PRU 14 ni banyak orang menggunakan medium sosial media demi mendapatkan perkembangan terkini.

Belum lagi penamaan calun, dah mula netizen berbalas komen di mana, dah tentulah mereka penyokong tegar tak suka bila parti mereka di kecam.


Selalunya akak suka masak lemak cili api ketam campur nanas, kali ni nak tukar selera pulak.  Kebetulan rempah kari ikan yang beli kat Kepala Batas ada lagi, dah tentu kari lagi umphh.

Ada dua cara masak camni, ada yang suka lebur ajer rempah kari dalam rebusan ketam, akak lebih suka tumis dulu bawang, halia dan rempah, lagi kaw rasanya.


Berdasarkan pengalaman otai-otai dalam bidang masakan, masak kari ketam cara tumis darat ebih sedap daripada cara tumis biasa di sebabkan aromanya lebih wangi.

Bahan utama dah tentulah
4 ekor ketam
1 cawan santan pekat
2 sudu besar rempah kari ketam/udang/ikan
minyak secukupnya
air 2 cawan
2 biji cili hijau
garam

Bahan tumbuk
5 biji bawang merah
3 biji bawang putih
1 inci halia

Bahan tumis darat

1 sudu kecil halba
1 tangkai daun kari
1/2 biji bawang besar
2 biji bawang merah-hiris
1 biji bawang putih-hiris
3 cili kering-optional
minyak untuk menumis


Cara-caranya:
1. Buang kulit ketam dan basuh ketam,
2. Masukkan ketam dan air di dalam periuk dan biarkan mendidih.
3. Tumis bahan tumbuk hingga wangi dan masukkan rempah kari bersama sedikit air, gunakan api perlahan sehingga terbit minyak.
4. Bila mendidih masukkan santan, cili hijau dan garam.
5. Panaskan minyak di dalam kuali dan umis bahan-bahan tumis darat sehingga garing. 
6. Tuang bahan-bahan tumisan tadi di dalam kuah ketam. Tutup  periuk agar bau aroma  bahan-bahan tumisan bercampur dengan kari ketam.
7. Kacau rata sebelum di hidangkan

2 ulasan:

  1. Terus rasa nak makan kari keam..mana plak nak cari kat area rumah sewa tu..well..biar la mereka berkata- kata ttg politik ni kak..bagi chance..5 tahun sekali je kot..SA malas nak berdebat ngan orang yang konon pandai..

    BalasPadam
  2. assalamualaikum kakina...sedapnya menu akak...
    ** Mama Maszull

    BalasPadam

Adsense

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers