OOO

Ahad, Mei 27, 2018

RESEPI KUIH KERBAU GULING/KUIH HITAM/KOLEH HITAM VIRAL

Assalamualaikum semua

Heboh pasal kuih kerbau guling sehingga menjadi viral di media sosial.

Sampaikan RTM 1 pun ada ke Rantau Panjang untuk membuat  liputan.

Penjual cuma mengambil masa 1  jam sahaja menjual disebabkan rmai yang berpusu pusu membelinya.

Nama kuih yang berasal Dari Thailand, namanya ialah Kanom Piakpoon.

Akak pun tak tau macam mana nak membuatnya kenalah tenguk kat

youtube https://m.youtube.com/watch?v=Ppopa3msBJY&feature=youtu.be

Nasib baik ada yang sudi translate tapi tak guna pulak air tempurung kelapa cuma guna serbuk arang yang ada jual kat bakeri. Alaa kalau makan roti warna hitam , tulah campuran serbuk arang.
Komen dari Facebook
Bila tgok video tak da.. la pula chef tu kata pakai santan dgn tempurung kelapa bakar.. yg dia buat pakai. tepung beras, air rendaman bunga melor, air kapur, gula dari pokok kelapa/gula Thai, air bancuhan dari hampas kelapa yg digoreng sampai hitam,garam, dan satu bahan yg tak pasti sejenis lagi tepung tak tahu tepung jenis apa?  Mungkin resepi kat atas yg dishare tu olahan atau versi baru... Jom sama2 kita try buat....

terbaik terjemahan bahasa satu lg tepung tu adalah tepung kanji


Violet dalam rancangan masakan tu kata.. hampas kelapa dikoreng sampai hitam... Macam buat kerisik tu.. tapi goreng sampai hitam..

Ain Nonie mungkin itu olahan resepi baru.. Saya tak berapa fasih ckap Thai.. tapi mak org Thai. suruh mak translate.. duk tanya juga betoi dak.. hampas kelapa.. atau tempurung kelapa.. dia kata hampas kelapa.. kuih ni ada dua jenis warna hijau dgn hitam.. hijau letak pandan... Hitam letak kelapa hitam tu..

hermm boleh gak guna kelapa parut goreng hingga hitam. Lagi sedap baunya kot.

Ada pulak kata ;
Arwah Atok ambo bakar kelapo yg dicugkil / lekang dgn kulit itam2 tu..bkn guna tempurung kelapo..lps tu bakoo
Tok kato jd ubt..mase tu kita tk minat nk ambik tau bda pelilk2 mcm tu.

Wah  mana satu yang nak dicuba
a. guna tempurung kelapa
b. guna kelapa goreng hingga hitam
c. sisa kelapa parut pastu bakar hingga hitam
d. sabut kelapa bakar sampai hitam
e. serbuk arang-kedai bakeri

fuhhh..banyak versi ni

Ni yang buat akak tak sabar nak buat. Doakan virus R akak cepat datang.

Yang uniknya kerana ada campuran tempurung bakar, letak air kemudian tapis dan masuk bancuhan.

Pastu di masak di atas api sehingga likat baru tuang dalam loyang. yang telah disapu sedikit minyak ataupun alas dengan plastik tahan panas.


CARA BUAT KUIH KERBAU GULING

Bahan-bahannya

250gm tepung beras
200gm gula
150gm tepung jagung
1/2 sudu makan kapor makan
3 sudu besar tepung beras pulut
1/2 cawan santan pekat
Tempurung bakar (ambik air hitam sahaja dan tapis)-pastikan tempurung yang bersih
1 liter air (tenguk kepekatan)
Secubit garam

Cara-cara

Campurkan kesemua bahan di atas di dalam kuali sehingga sebati. Namun jangan buka lagi api. Kacaukan sehingga sebati terlebih dahulu barulah buka api.

Setelah itu, ramuan hendaklah dikacau secara perlahan-lahan di atas api yang sederhana sehingga likat dan pekat.

Sediakan bekas/loyang yang bersih. Pastikan bekas disapu dengan sedikit minyak terlebih dahulu supaya ianya tidak melekat.

Sediakan kelapa parut dari kelapa muda. 
Pastikan apabila memarut kelapa tersebut tidak terkena pada bahagian tempurung. 
Tak sedap nanti. Masukkan sedikit garam ke dalam kelapa dan gaul sebati.
Potong kuih tadi dan gulingkan ke dalam kelapa parut tersebut. 
Siap boleh di makan, kalau nak sedap masuk dalam peti sejuk.

p/s Pastikan tempurung yang di bakar tumbuk halus dan letak air.
Tapis dengan kain.
Atau beli serbuk arang kat kedai bakeri

Resepi kredit dan gambar dari facebook
Tengku Zaharah 
Izinkan akak share resepi kuih kerbau guling ni.

makan dengan kelapa muda kukur lebih umphhj

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Adsense

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers