OOO

Ahad, Februari 05, 2012

Hari Pertama Ke Bukit Tinggi Padang (Part 1)

Oleh sebab sampai ke LCCT nak dekat pukul 5.00 pagi, semua kelaparan walaupun dah breakfast di MCD.  Naik flight pukul 7.50 pagi..nasib baiklah tak delay...perjalanan cuma mengambil masa 1 jam  5 minit sahaja.

Oleh sebab akak menguruskan beg yang hilang..kami dah buang masa dekat 1 jam kat Bandara International Minangkabau Padang sebab kes tersebut.

Singgah makan kat Rumah Makan Pak Datuk yang dah tentulah menghidangkan masakan Minang.   Masakan kat sini sedap dan kena dengan selera akak.  Tapi tak taulah orang lain..akak tak tau berapa kena bayar sebab semua di uruskan oleh suami ketua rombongan Encik Sanusi.

Dari Padang ke Bukit Tinggi mengambil masa dalam 2 jam lebih disebabkan jalan sempit dan bengkang bengkok macam nak naik ke Cameron Highland..kalau naik kereta boleh sampai dalam 1 jam lebih kot.
Kami makan tengahari lebihkurang pukul 11.00 pagi waktu di sana (kat sini pukul 12.00 tgh)..awal 1 jam ajer.
Masakan Minang kalau tak penuh meja tak sah kan..kena bayar mana yang kita makan..tak nak makan jangan sentuh..walaupun ambil satu keping dorang tetap charge.

Sampai bingung nak makan yang mana sebab banyak bebeno lauk pauk atas meja.
Sudah semestinya tak lepaskan peluang minum jus alpukat/alpokat ( avocado juice) yang sedap giler.  Ada gak ahli rombongan yang tak boleh telan..
Pemandangan depan restoran..jalan kecik kat sini..kalau ada accident memang macet
Perut kenyang..tapi hati tak senang memikirkan beg
Lepas perut kenyang ke Minangkabau Cultural Documentation and Information Centre (Pusat Dokumentasi dan Informasi Kebudayaan Minangkabau) terletak di Padang Panjang...tak jauh dari tempat makan tadi.
Ianya merupakan sebuah bangunan khas minangkabau yang disebut rumah gadang koto piliang
Kat sini akak tak jelajah sampai ke semua tempat..cuma ambil gambar kat bawah..kalau berangan nak pakai baju pengantin minangkabau dan bersanding pun boleh, tak silap dalam RM12.00.  Dorang siap solekan kita tau.. tapi buat per kan..sebab pengantin lelaki (hb akaklah) ada di Kuala Lumpur.
Luas gak tempat ni..tapi semua malas nak jejalan ... pasal ada yang dah pernah sampai kat sini cuma 4-5 orang termasuk akak yang first time sampai.
Tempat shopping pertama..Putri Minang Shopping Centre terletak
Jl. Raya Padang Panjang - Bukittinggi KM. 5 (Bukittinggi KM. 5), Bukittinggi..wah bestnya sebab masa ni semua merasa jadi jutawan sebab bawa wang jutaan rupiah.
Waduh cantik-cantik sungguh sulaman ni kan...Kak Midah tengah memikir nak beli yang mana..akhirnya dia beli design kain warna hitam ..kain warna purpe kalau tak silap.  Akak tak beli sebab kurang minat.
Fesyen ni lagi lah tak minat termasuk anak-anak akak sebab masa akak duk Jakarta tahun 2003 memang design ni  dah ada dah..
Macam-macam jenis telekung@mukena..pilih ajer idaman kalbu..yang penting kena pandai tawar menawar.

Nantikan sambungannya yer

14 ulasan:

1. saya pun tak penah sampai sana tapi ramai kengkwn yg ckp best kat sana

BalasPadam
  2. x pernah sampai sana lagi..kat sini mkn makanan minang kat sari ratu je lah..hihi

3. Assalamualaikum Kak Ina

saya pernah masuk kedai minang
    dia hidang lauk lebih kurang 15 jenis
    mak aiii...mampus kita bayar ni...
    rupa2nya kita bayar yg kita makan ajer..

Salam Maulidur Rasul

BalasPadam
  4. Kalau bab makan angin suka sangat saya nak baca. Tak sabar nak tunggu cerita seterusnya.

5. beshnye amik gambo pakai baju pengantin rm12 aje.. murah tuh hahaha betol jugak kak, pengantin laki akak kt KL hahaha

6. Patut ler kak ina jarang dtg blog kita, mkn angin rupanya.......
    Kak....air avocado mmg sdp tp kolestrol tu. Kalau pekat kurang sdp bg zana. Mknn minang mesti sdp2 kan...

BalasPadam
  7. i was in padang 2008..memang best lah kak..bukit tinggi tu..min teringin nak pi sana pun lepas baca 1 novel ni..hahaa..wat kerja gila min jelajah semua tempt yg disebut dlm novel tu..hahaha..baju perantin tu pun siap pakai..ok lah tak berubah regenya kak..dulu RM12 jugak..

p/s sian akak ada masalah dengan hal beg tu..memang jalan tak rasa enjoy lah kan..

8. seronok baca entry kak ina pasal padang bukit tinggi ni..

cepat2 update lagi ye kak.

insyallah bulan 6 ni kalau panjang umur saya lak sampai

9. Assalamualaikum Tuan/Puan.

Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
    Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi kami di:

KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
    Tour operator & Travel Agency

Kami memberikan pengkhidmatan yang baik dengan penuh rasa kekeluargaan dengan harga tour yang sangat berpatutan di daerah yang favorit untuk di lawati di Indonesia seperti : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour dan Bali Muslim Tour.

Contact person : Amsyahril
    Mobile : +6285263007445
    E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.

10. Assalamualaikum...
    Salam dari MINANG KABAU.Yang biasa disebut dengan nama BUKITTINGGI PADANG.Salam juga dari saya ARMAN.bergerak dibidang pelancongan sebagai tour guide dan driver.dan juga driver bas yang bawa group kak INA.Saya nak tumpang iklan kat blog kak ina.Bila ada Tuan dan puan yang buat rancangan untuk melawat ke BUKITTINGGI PADANG.Tapi belum ada punya contact untuk uruskan lawatan nya.Jangan risau.Saya boleh bantu untuk mempermudah urusan lawatan nya.Untuk info detail nya.sila contact saya di talian...
    Call/sms/what sapp...+6285374176166

Terimakasih

Wassalam

Adsense

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...