OOO

Isnin, November 16, 2015

Pokok Subang Nenek/Butang Baju Siti Fatimah

Assalammualaikum

Oleh sebab dah mula jatuh cinta dengan tumbuh tumbuhan marilah kita kenal balik pokok yang di gunakan oleh orang dulu dulu untuk mengubati penyakit.

Akak ambik gambar ni kat expo di Universiti Pertanian Malaysia di Serdang pada awal bulan November.
Pokok Subang Nenek atau ada yang memanggilnya dengan nama Butang Baju Siti Fatimah sememangnya dipercayai dan diakui oleh ramai pengamal perubatan dapat mengurangkan sakit gigi dan gusi bengkak sebelum berjumpa doktor gigi.

Caranya
Ambik beberapa helai daun dan bersihkan dan tumbuk hingga lumat kemudian sapu pada gigi atau gusi yang sakit.

Selepas itu, anda pasti akan terasa semacam kebas di bahagian gigi atau gigi yang sakit, dan secara tidak langsung ia boleh mengurangkan rasa sakit gigi.

Pokok ni senang ajer nak cari kat kampung, selalunya di tanam untuk hiasan disebabkan warna bunganya yang kekuningan.  Boleh juga di dapati di tepi parit ataupun tempat yang berair.

5 ulasan:

  1. first time dengar akak nama pokok nie

    BalasPadam
  2. Satu masa dulu, pergi jalan2 lalu ada sorang tua ckp itu pokok subang nenek, mkn la, nnt blh ckp mcm org putih. Saya mkn bunganya, daun beberapa helai dan letak di atas serta bawah serta lidah. Terbukti sukar nk ckp melayu dgn betul.. Dekat setengah jam jugak kebasnya. Lepas tu baru org tua tu bgtau, guna utk tahan/kurangkan sakit gigi..

    BalasPadam
  3. Dulu aruah mak dan bapak masak buat sayur dan buat ulam. Mmg sedap.

    BalasPadam

Adsense

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...