OOO

Khamis, November 17, 2016

Perlu ker nak bayar mahal

Assalammualaikum semua

Dapat idea ni bila baca kat facebook, ibubapa yang yang merungut kena keluarkan duit bila hujung tahun.

Bila dah hampir hujung tahun, tak kiralah tadika, taska, sekolah rendah dan sekolah menengah akan buat konvo.  

Bukan percuma tapi ada bayaran yang di kenakan seperti bayaran untuk jubah, gambar dan jika anak ambil dalam persembahan dah kena beli pula baju lain.


Bagi ibubapa yang mampu, tak menjadi hal tapi bila hujung tahun ni dah kena pula siap sedia untuk bayaran memulakan penggal baru.  Nak beli baju, kelengkapan sekolah dan pelbagai yuran.

Dah tentu ibubapa terpaksa juga mengeluarkan duit bila anak dah mula merengek sebab kawan kawan yang lain turut serta.  Walaupun kemampuan terhad terpaksa gak ikutkan kehendak anak.


Tahun Baru Persekolahan
Bila mula tahun baru, bagi ibubapa yang menghantar anak anak ke tadika swasta akan mula mengeluh melihatkan bayaran yang di kenakan untuk setiap anak.  Bukan ratus lagi, ada yang mencecah angka 1,000.00.

Bila dah bayar mahal dah tentu, ibubapa mengharapkan anak akan berjaya mendapat hasil yang cemerlang.  Padahal sekolah mahal atau percuma tidak menjamin anak akan menjadi seorang yang bijak pandai.


Sebenarnya untuk anak menjadi cemerlang, ibubapa perlu memerlukan hubungan dan komunikasi yang baik dengan anak anak.  Jika mengharapkan tempat pembelajaran saja, memang jarang akan menjadi pandai.

Jika ibubapa mengambil perhatian setiap perkembangan anak di sekolah, komunikasi yang baik selalunya anak akan menjadi cemerlang.

Menyekolahkan anak di sekolah yang mahal tanpa memberikan perhatian dan hubungan yang rapat dengan anak tak akan meningkatkan prestasi anak anda.


Pilihan di tangan ibubapa, jika mampu hantarlah anak ke pre school mahal, jika kurang mampu boleh ajer hantar anak anak ke KEMAS atau Tabika Perpaduan yang yuran memang murah sesangat.

Tepuk dompet, tenguk tebal atau idak...





2 ulasan:

  1. akak kalau boleh nak hantar ajer anak kat pra sekolah.... tapi ada syarat rupanya, mampu memang tak mampu tp apa kan daya, ada yang lagi tak mampu....

    BalasPadam
    Balasan
    1. kalau tadika kemas, perpaduan dan pasti tak tenguk gaji rasanya

      Padam

Adsense

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...