OOO

Sabtu, Julai 18, 2009

LEMON ROSEMARY GRILLED CHICKEN

Memang enak dong.....sedap macam kenny roaster tu..rugi sape tak cuba..mestilah tak sama 100%..mereka ada resepi rahsia tersendiri..yang ni suami akak punya
Resepi asal dari chef yang lidah panjang tu...Jamie Oliver...tapi resepi di kongsi oleh Mariam FRD...lepas tu Jeni...lepas tu Diana pulak cuba...lepas tu Tijah cuba...lepas tu akaklah pulak nak mencubanya.

Resepi ni di ambil di http://resipidiana.blogspot.com/Memang dah lama nak try resepi ni...tapi lum jumpa se lemon ni.....lepas hantar ira isnin lepas akak gilah ke NSK tempat belanja akak kalau lalu situ...tenguk pulak lemon banyak murah....angkat sekali 5 biji...hari khamis baru berkesempatan nak buat...jomlah join akak ye...

Bahan-bahannya
  • 1 ekor ayam sederhana
  • 2 biji lemon
  • 3 sudu makan rosemarry (kering,blh dibeli dikedai)
  • 3 ulas bawang putih
  • 3 sudu makan minyak zaitun (olive oil)
  • sedikit garam
  • sedikit serbuk lada hitam
  • kentang, dipotong dadu
  • karot, dipotong ikut suka
  • bawang, dipotong baji
Akak punya...tak yah makan nasi...kenyang...sesuai untuk orang yang nak berdiet...


Cara-caranya

1. Lemon direbus sehingga lembut kulitnya.
2. Selepas itu ambil lemon yang telah direbus tadi dan cucuk cucuk dengan garfu supaya jusnya dapat keluar bila ayam dibakar dan sumbatkan lemon tersebut didalam ayam tadi.
3. Bawang putih ditumbuk sehingga lumat. Kemudian D masukkan rosemary bersama minyak zaitun, garam dan serbuk lada hitam dan tumbuk-tumbuk sikit kasi sebati.
4. Lumurkan bahan-bahan yang telah ditumbuk pada ayam dan biarkan selama 15 minit atau perap lebih lama pun bagus sebelum dibakar.
5. Bakar ayam dalam oven selama 1 jam atau sehingga ayam masak.
6. Kentang dan karot D rebus sehingga ia empuk. Pada 10 minit waktu akhir membakar ayam, D masukkan kentang, karot dan bawang dan susun dalam loyang ayam dan sambung bakar selama 10 minit terakhir sehingga ayam pun menguning.

Nota: D masukkan kentang, karot dan bawang pada waktu akhir masa membakar ayam supaya ia tidak terlalu kering dan kentang pun berwarna kekuningan lawa gitu jika nak dihidangkan. Pada D 1 biji lemon telah mencukupi untuk disumbat kedalam ayam. Lemon yang direbus terlebih dahulu, dapat mengeluarkan jus yang lebih banyak kalau kita cucuk dengan garfu jusnya semua terkeluar, jangan dibuang boleh siramkan kedalam perut ayam.


Lepas di siram dengan sos lada hitam..
Yang buat akak tak puas hati sebab ayam tu kena potong dek penjual ayam...dia tak dengar akak kata nak seekor..lepas pilih akak borak dengan jiran...tenguk-tenguk dah di potong ayam tu...nak buat camna...tekak dah nak sangat makan ..terpaksalah buat jugak...

**************************************************************************************

SOS LADA HITAM (BLACK PEPPER SAUCE)

Untuk Sos Lada Hitam akan gunakan pulak resepi dari acik_yarn..ambil dari my resepi.com.my
Bahan-bahan

  • 2 sudu butter
  • 1 1/2 sudu tepung gandum
  • sebiji bawang besar(potong dadu)
  • sebiji tomato (potong dadu)
  • seketul kiub ayam knors
  • 2 cawan air
  • sedikit kicap pekat
  • sedikit sos cili/sos tomato
  • garam dan gula secukup rasa
  • 1 sudu lada hitam(tumbuk halus)*boleh lebihkan amaun ikut selera
  • tepung jagung(standby)

Cara-cara

  1. Cairkan butter dengan api kecil.
  2. Apabila cair masukkan tepung gandum dan kacau sehingga perang
  3. Kemudian masukkan bawang dan kacau sehingga naik bau wangi.
  4. Masukkan kiub ayam dan kacau.
  5. Masukkan air tadi dan kacau. Tambah sos cili(amaun ikut suka nak pedas atau tidak). Kacau hingga sebati.
  6. Tambahkan kicap pekat sedikit demi sedikit. PERHATIAN jgn sampai hitam sgt, agak2 kecoklatan dah cukup.nanti tk cantik bile dihidang..apabila masak sos akan lebih likat dan hitam.
  7. Masukkan tomato yang telah dipotong dadu tadi dan kacau
  8. Tambahkan sedikit gula dan garam secukup rasa
  9. Masukkan lada hitam yang telah ditumbuk tadi sedikit demi sedikit. Kacau hingga menggelegak.
  10. Jika sos kurang likat, masukkan tepung jagung yang telah dibancuh dengan air sedikit demi sedikit sehingga agak-agak likat.Apabila sejuk sos akan lebih likat.
  11. Boleh dihidangkan semasa panas.Ermmm sedap..

11 ulasan:

  1. huhuhuhhuhu..k.ina.lapa nya atty tgk lemon rosemary grilled chicken nie..huhuuh.

    BalasPadam
  2. aduuu sedapnyer ayam tuh kak ina......... lembut jer nampak..ratah mesti syiok tuh...

    BalasPadam
  3. sedapnya kak inaaaaaaaaaaa.... saya mesti belajar buat ayam ni. MUSTI!!!

    BalasPadam
  4. sedap kak kan? mmg sebijik cam kenirojes. yg best tu bahan2 dia takyah kupas2 ke haper nak berempah2 bagai. sgt la sonang...

    BalasPadam
  5. adoiii...lapo tgk ayam akak nih. saya pun dah terai buat ni dan hasilnya mmg memuaskan. tak cukup lg adalah sb bwk opis sekor je hehe.

    BalasPadam
  6. Sedapnya. Nanti nak cuba, gerau memang sentiasa diet sebab tu, sentiasa makan. he he he.

    BalasPadam
  7. Sos black pepper tu, gerau suka buat. anak-anak memang suka cecah. best sangat.

    BalasPadam
  8. sedap nyer kak ina..nk try buat la nnt..bhn2 pon simple2 jer kan..tp rosemary tu xtau la camana rupe dia...

    BalasPadam
  9. salam atty's...kesiannya ashik lapar aje bila datang kat rumah akak..

    salam ijan...cubalah buat..bukan susah pun.

    salam ain...buat jangan tak buat..lepas tu buat tayangan ye..

    salam tijah..betul tu..memang senang nak buat.lehlah buat selalu.

    BalasPadam
  10. salam linn..oooo dah try rupernya..bagus ek anak dara ni..rajin memasak.

    salam gerau...sos tu memang sedap..tapi anak-anak kuis bawang dan tomato tu..mereka tak suka.

    salam ross...klu kamu gi ke C4 ataupun giant gi kat bahagian jual herba...ada kat situ dia tulis dry rosemary..

    salam mr bean..suruh orang rumah cuba buat hari cuti nanti..mesti menjilat pinggan.

    BalasPadam

Adsense

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers