OOO

Selasa, September 01, 2009

Resepi Nasi Hujan Panas

sebelum tu nak berpantunlah dulu..tapi pantun hentam ajelah...
apalah nak jadi 3x
harga minyak naiklah lagi
kalau cam tu takyahlah bercuti
duduk kat rumah makan ajelah roti


imran dah suami akak panggil nasi ni nasi pelangilah pulak....
Memang tak pernah lagi masak nasi hujan panas ni...bila jenguk rumah ummi di kuantan tu tertariklah pulak nak buat...yang kelakarnya bila nasi dah kering akak letaklah pewarna..tapi warna biru terlebihlah pulak..ha kau...langsung warna biru yang terlebih..feedback dari anak-anak....mak sedaplah nasi ni....lain kali lehlah buat lagi...resepi asal dari myresepi tapi akak c & p dari umah ummi aje..


Bahan:-

4 cawan beras basmathi - cuci dan rendam 10 minit.-akak gunakan beras wangi aje..malas nak cari
5 cawan air
2 kiub pati ayam
2 helai daun pandan
pewarna merah, hijau dan kuning-akak gunakan warna kuning, biru dan oren


Bahan Tumis:

1/2 inci halia - hiris halus
2 ulas bawang putih - mayang
1/2 biji bawang besar - mayang
2 sudu besar minyak masak
1 sudu besar minyak sapi
1 batang kulit kayu manis
2 kuntum bunga lawang
3 kuntum bunga cengkih
3 biji buah pelaga


Bahan Hias:-

Bawang goreng
Kismis-tak letak sebab for sure di susun keliling pinggan (psl anak-anak tak suka)


yang ni ira punya..nak bawak balik asrama
Cara Memasak:-

Panaskan minyak dan minyak sapi, tumiskan bahan yang dihiris dan rempah 4 sekawan tadi hingga naik bau. Masukkan beras dan gaul rata sebentar. Masukkan air, kiub ayam, garam dan daun pandan. Kacau sekejap dan biarkan nasi masak. Bila nasi telah kering, ambil chopstick dan buatkan 3 lubang di atas nasi dan tuangkan setiap lubang dengan 3 warna secara berasingan. Bila nasi telah benar2 masak, kaup balik nasi hingga rata. Masukkan kismis dan hiaslah dengan bawang goreng bila menghidang.

2 ulasan:

  1. oooo...ni lah nasi lawan ngan daging kandaq tu. sedapnyaaaa!!!!

    BalasPadam
  2. salam ain...klu lawan dgn ayam pun best agaknya.

    BalasPadam

Adsense

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers