OOO

Isnin, Mac 08, 2010

Ayam Ungkep


Ambil resepi dari rumah Inahar...resepi asal dari Hana yang ada kat Jepun...simple dan senang ajer nak membuatnya..nama cam nama Jawa kan..akak tak tahulah apa maknanya..sebab akak tak tahu bahasa jawa sangat..setakat..wes ..ngorok ...tahulah..rejer ajer kat org yang berdarah Jawa tulin tau...
 
Bahan-bahan
  • 500g ayam - dipotong kecil
  • *3-4 biji bawang merah
  • *2 ulas bawang putih
  • *2 sudu makan ketumbar
  • *1 sudu makan jintan putih
  • *1-2cm kunyit hidup
  • *1cm halia
  • *5-6 bijik cili padi - jika ingin ungkep pedas
  • 2 batang serai - ketuk. kali nih blend@tumbuk jerk skali
  • sedikit air asam jawa@ sekeping asam keping
  • garam
  • air
Cara-cara
  • tumbuk@blend bahan yg bertanda *.
  • panaskan minyak. tumis bahan tumbuk dan juga serai hingga pecah minyak.
  • masukkan ayam. tambahkan air sedikit. tutup piyuk@koli. masak hingga ayam masak.
  • masukkan air asam jawa@asam keping dan juga garam. jika suka leh letak serbuk perisa.
  • bila dh agak kering tutup api. hidangkan ngan nasi putih panas.

9 ulasan:

  1. salam,
    senang je,,
    rajin or malas..

    BalasPadam
  2. Syoknya tengok makanan..

    BalasPadam
  3. aikkss...tadi rasa nampak template pink..mana ia menghilang?

    BalasPadam
  4. Salam kak ina,

    kak, alamatnyer makin 'sihat' la sya.masuk sini je,makanan sedap2 hehehe...tapi tengok gambar boleh 'sihat' gak ker, hehehe... kak, ri tu sy ada cuba resepi kat blog akak ni.resepi paling susah,coeslow guna sayur campur...susah kan kak,hehehe...tp alhamdulillah,walau 'susah',sedap banget sih,hehehe...tq kak kerana sudi berkongsi resepi yg 'susah' tu, hehehe...

    BalasPadam
  5. pagi2 terus tgk belog akak


    jadi lapar


    :(

    BalasPadam
  6. ina ..terima kasih..dulu biasa makan masak ungkep ni..selepas kakak ipar meninggal..dah tak sape nak buatkan...bolih cuba ni..

    BalasPadam
  7. saya pagi tadi masak ayam jugak kak ina....untuk balik mkn tengahari nanti....ala kurma ayam ja...lama tak makan....

    BalasPadam
  8. salam hazlin.betul tu..nak masak kena ada virus R..tapi klu virus M ada pun kena masak jugak..nak makan..nak buat camner..


    salam zool...syok kan...memikat selera tak?


    salam gto..sajer ajer tukar menukar..lelama balik ke asal..


    salam Areef..senang kan..boleh buat selau kalau camtu.

    salam rathiqah azmira rosli ..lapar ker..cam tu kenalah cuba buat yer..

    salam erna...oo dah biasa makan ek..lepas ni bolehlah cuber buat yer..


    salam alimaz...ayam jugak ek..tak apalah janji kamu rajin masak nak bagi anak-anak makan.

    BalasPadam
  9. salam kakina...bahan2nya senang je..nak buat pun senang...makan apa lagikan...hehehe

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers