OOO

Jumaat, April 09, 2010

Ayam Panggang Satay dan Makanan Sampingan

Memang rasa sataylah ayam ni...akak perap lama tau..perap pagi...petang baru bakar...kalau ada nasi impit dan kueh satay best tau...lain kali lah buat lagi...akak ambil resepi dari rumah g abbotcottage.Abbot..dan Abbot ambil resepi dari blog hanamemories.akak c& dari blog Hana.
Bahan-bahan
  • 1/2 ekor ayam - bleh juga jika nk gune ketulan ayam@bhgn yg lain
  • *1/2 biji bwg besar
  • *3 ulas bwg putih
  • *2 btg serai- dihiris
  • *1 inci lengkuas
  • *2 inci halia
  • *1 inci kunyit hidop
  • *1 sk ketumbar
  • *1 sk jintan putih
  • *1 sk jintan manis
  • 1/2 sk serbuk lada sulah
  • 2 sudu mkn madu
  • 2 sudu mkn gula perang
  • 1 sudu mkn minyak msk
  • garam secukupnyer
Cara-cara
  • Blend tanpa air bhn2 yg bertanda *. jika tk berpusing, tmbhkan air sedikit shj asal bleh pusing.
  • Satukan dengan bhn2 yg lain.
  • Cucuk2kan ayam agar rempah meresap ke dalam. Lumurkan rempah dan perap semalaman atau sekurang2nya 1-2jam.
  • Bakar dengan suhu 200darjah celcius selama 1jam atau hingga masak.sapu ayam setiap 20 min dgn rempah yg keluar dr ayam tuh.
  • Sedap di makan dengan kuah kacang sate atau dratah begitu sajer.

8 ulasan:

  1. tekanan betul tengok makanan2 ni kak!

    BalasPadam
  2. Assalamualaikum Kak Ina

    Tak payah cucuk2 satay
    makan macam ni pun sodap

    Wassalam

    BalasPadam
  3. thanks for the resepi kak, ini baru makanan diet

    BalasPadam
  4. nyam2..sedap...ushh...bila la dpt merasa masakan kak ina yg sedap bangat ye?hik3...

    BalasPadam
  5. Chef ina kita ni memang rajin memasak...

    BalasPadam
  6. sedapnye kak..lapa ni dibuatnye...nak try la nanti..hihi..:)

    BalasPadam
  7. kak, nt gathering leh ler suh akk wt special menu kan?cam best jer ..berdangdut perut ne dibuatnye.heh

    BalasPadam
  8. salam tedi..ala masak biasa ajerlah..kamu pun boleh buat tau.

    salam Rozali..memang betul..tak yah beli satay lagi kan..

    salam liza..ok..nanti buat yer..

    salam aNIe..ala masak untuk anak-anak dan suami makan ajer..

    salam nemo...cubalah buat nanti yer..

    salam gto..tu lah hari tu akak dah masak kek kat kamu.kamu tak datang...saper yang rugi..kamu jugak kan..

    salam darkbatman...wauuu nama hebat...gath nak suruh masak..pengsan akak dibuatnya tau.

    BalasPadam

Adsense

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers