OOO

Selasa, Jun 29, 2010

Beza memang berbeza

Beza betul lah zaman akak dulu dengan zaman anak-anak ...bila di kenang balik memang berbeza sungguh.
Dulu lepas bangun sembahyang subuh, terus tolong mak basuh kain kat perigi. Selalunya akak basuh dengan kak long akak... Walaupun camtu..seronoklah sebab basuh ramai-ramai.  Gosip menggosip mestilah ada.

Kalau ada orang bujang handsome mandi..mesti malu-malu kucing. Tapi taklah berani nak bertegur sapa.  Sebab kalau basuh kain mesti ada makcik-makcik..kalau kita layan ..mesti hebuh satu kampung..

Kau tau mah, anak kau lina tu gatal...borak dengan jantan...

....dulu memang orang kampung suker ambil tau pasal hal camni....ala busy body......tu yang bagus..sebab ada tukang sampai ataupun tegur bila kita buat perkara yang tak elok.

...jadi taklah kita ni lupa diri..taklah macam sekarang ni..hal maksiat pun di diamkan...nak tegur anak orang pun takut..sebab selalunya family dia orang selalu kat...

ehh..jangan jaga rumah tangga orang...jaga rumah tangga sendiri sudah..

Lepas basuh,  kena pulak perah kuat-kuat terutama bila basuh selimut ataupun cadar.  Kena sidai kena  cepat-cepat takut nanti kain baju tak kering.

Bila dah bekerja pulak, mana boleh nak bangun tidur lambat  atas alasan penat bekerja.  Mesti mak  marah sebab kata mak...

Anak dara tak elok bangun meninggi hari, tak elok.  Nanti rezeki susah nak masuk.

Pastu kena tolong mak kemas rumah, tolong mak masak.  Potong bawang, cili ataupun siang ikan walaupun masa tu sekolah rendah lagi.  Bila sekolah menengah pulak kena  belajar giling cili.  Mana ada elektrik masa tu.
 Tertonggeklah punggung yang masih cun nak bagi cili tu lumat.  Tapi masa buat tu tak adalah fikirkan malas ker, penat ker..buat suka rela.  Dan tak berani nak lawan cakap mak sebab nanti selalunya mak cakap...
Jawab..jawab...nak kena cili mulut tu....
ishhhh memang dah pernah kena.
 .ampun ...sampai menangis dibuatnya..tobat tak nak jawab lagi lepas tu.

Lepas tu mak ajar serba sikit camner nak masak ni ataupun masak tu...oleh sebab masa tu abah suker makan masak lemak cili api..akak dan kak long kenalah jaga santan jangan sampai naik minyak ataupun melimpah.

Anak dara sekarang ni pulak....boleh tidur balik lepas sembahyang subuh.  Bila kejut ada ajer alasan dia..

Ala mak, bagilah rehat sikit..penatlah..bla...bla... ada ajer alasan mereka.

Kalau nak harapkan sidai kain, entah pukul  berapa kain boleh kering walaupun guna mesin basuh.
Kalau suruh potong bawang.,  Ala mak tak naklah..pedih biji mata.  Bau busuk.

Kalau suruh potong cili.....Ala tak tahanlah, pijar tangan.


Kalau suruh siang ikan...Ala busuklah..tak pandailah...bla....bla...
Kalau suruh goreng ikan, Ala mak...meletuplah, kena tangan nanti (takut bebeno cacat sikit tangan tu)

Kalau suruh buat kerja..............kejaplah...kejaplah...kejaplah...tak habis dengan sekejap..

Kalau nak suruh masak...ada ajer alasan dia..padahal dah senang dah sekarang ni...petik ajer suis..



nasi dah masak...tak adalah nasi hangit macam zaman dulu ..kena lapik dengan tudung periuk lepas nasi kering..kalau tak jaga-jaga boleh hangit.
petik suis ajer.. cili dah hancur..tu pun tak rajin jugak nak ke dapur...
ada ajer alasan tak nak memasak

Akak selalu kata...

Kalau tak nak belajar masak sekarang ni...mesti susah bila dah kawin.  Kalau belajar tinggi pun mesti ke dapur jugak. Kalau dapat suami yang tak nak makan luar lagi payah.  Macamana penat balik kerja pun mesti masak. Bla..bla..bla..

Yang paling tak tahan...bila masak, tenguk tv mesti tangan tu tak lepas dari handphone...geram betul lah.  Duit tu habis beli top up ajer..bila tenguk apa yang dia orang sms..

Dah makan...satu sms

Dah siap...satu sms

Tak boleh ker...tulis ajer panjang-panjang sekali..

.sayang dah makan..nak mandi dah minum....kan senang.  Tak membazir duit top up tu.

Bila pot pet...pot pet...dia boleh jawab..

Ala mak zaman dah berubah..sabar ajerlah..

29 ulasan:

  1. btol tu kak..

    budak2 skg.isk..adik saya pon mcm tu.. :)

    BalasPadam
  2. tgk gmbar lesung giling, teringat kampung. Ada sebijik tersadai di umbi pokol kelapa..

    Ni entry nostalgik ni

    BalasPadam
  3. ada gak masak sambil tengok tv..abislah hangit nanti

    BalasPadam
  4. betul kata kak ina zaman sekarang ngan zaman dulu terlalau jauh bezanya..

    BalasPadam
  5. hehehehehe...tergelak baca entry Kak Ina yg ini. Teringat kenangan lalu..Jauh beza dgn sekarang :-)

    BalasPadam
  6. kak Ina oiii, beno bagai dikata...
    anak dara skrng, jangankan nak masak, macam akak kata la suruh kupas bawang pun ngelat... sabooo je...

    tp nostalgia basuh kain kat perigi memang indah la kak, saya dulu kalau balik kampung arwah tok, memang ada telaga, syok ooo mandi lama-lama... sambil main-main... besttt

    BalasPadam
  7. Salam Kak Ina, wahhh best pula baca artiket ni...Kak Ina sihat?

    BalasPadam
  8. Mak2 dulu sangat garang... termasuk mak mas... hehehe

    BalasPadam
  9. teringat zaman kecik dulu pergi cuci kain kat perigi.. kena halau sbb cuci lampin baby ada tahi masa... dorang cuci kat kubang aka paya...
    masa tu tekad tak nak jadi miskin dah. sbb bila miskin org hina kiter,.....
    sampai skunk ingt lagi. masa tuh darjah 3.

    BalasPadam
  10. zaman tak berubah kak
    manusia yg berubah
    aku ni kan kak
    sampai umur 20 thun masih lagi jaga adik..
    tu dah msuk thun 2003 tu..
    seingat aku dalm 1995..
    aku kat umah,msk lagi dgn dapur kayu,basuh kain guna tgn n berus,umah takde letrik..
    atapp bocor..
    kenal handphone pun time dah dekat2 umur 23..
    hmm..dulu,org tua2 garang n tegas.
    kita skrng ni tolerate (bukan berlembut yer)
    tpi tak thulah aku esok klu budak2 tu dah beso.
    sbb aku ni baran (ikut bpk aku)
    aku mungkin tak sesabar kak ina klu ank2 menjawab gitu sbb jdi kepantangn org jawa klu menjawab sikit jer.
    klu tak kena lombok (cili) mcm kak ina tu,mungkin dah kena tampar muka.
    tpi jgk..mudah - mudahan aku ni sabar dlm mendidik ank2.

    BalasPadam
  11. hum..sgt betul tu kak...kalau xbelajar masak dari kecik,bila lg nk belajar masak?tambah2 kalau dah duduk kt negara yg serba 'moden' cam sri lanka ni..aduiii....ada kawan suami,umur dia 50lebih,dia cakap,sri lanka ni sebijik macam Malaysia tahun 70an dulu...aiii...merasalaa saya hidup tahun 70an kak....

    BalasPadam
  12. 10 tahun nanti mungkin lagi berbeza..mungkin dah ada robot yang buat semuanya dan kitapun naik kenderaan beroda cam citer doraemon tu..tak perlu nak berjalan lagi....

    BalasPadam
  13. ada jugak terkena pada nurul juga entry akak tu..tapi betul lah belajar dari kecik bila besar tidak susah...

    Kak nak tanya..akak g event vaseline tu bila?? mcm best aje hehehe..mcm aner kak dapat invite tu??masuk contest ke??

    BalasPadam
  14. hihiiiii .. suka baca post kakina ni... suha pon dah mulaa terasaaa... walaupon anak kecik2 lagi.. tapi gitu laa jugakk kak ina.. samaa.. tension.. mcm mane lerr bile dh besorr nanti

    BalasPadam
  15. ishk... memang la kak.. zaman dulu dn skrg x sama kan??
    sumi pun skrg kalu masak hp mesti ad akat sebelah..sampai sumai bising.. bila nak siap masak oit?? hahaha

    tp betul la.. sy dulu tau masak..tp bila dh kerja x ingat dh bahan2 nak masak.. langsung lupa..

    kene buat home work balik.. baru tau masak..memang kene belajar maska sblm kawen..

    sok senang.. x membazir makan luar kan kan??

    tp kak ina untung..pandai masak..
    sayang cik abang ngan kak ina..

    Sumijelly.com

    BalasPadam
  16. betul sangat2 kak ina. Bdk2 sekarang tak macam kita dulu. Mungkin sebab budak sekarang semuanya dah senang tak macam kita dulu. tapi sepatutnya bila hidup dah senang lagilah rajin tapi apa yg jadi sebaliknya pulak.
    patut budak2 kena ajar susah dari kecik kan...

    BalasPadam
  17. kak ina...rumah saya masih ada lagi lesung tumbuk paadi..... batu giling tu pun masih ada....

    BalasPadam
  18. salam kak ina...tgk gambar2 tu mmg bt sy teringat zaman kanak2...mandi perigi..giling cili..reban ayam,..kui padi..rendam mengkuang..abu dapur..akak wat sy rindukan masa lalu tu!huwaaaa :(

    BalasPadam
  19. beza sungguh dulu dgn skrg kan kak, risau gak membesarkan anak2 skrg

    BalasPadam
  20. salam kak ina.
    macam first time je kak ina tulis macam ni. macam mak. tapi mak yang mengharapkan anak dara zaman sekarang berubah menjadi lebih baik.
    kakchik pun tak pandai masak sangat sebab dari tingkatan 1 sampai U dok asrama, bila dok rumah sewa dlm tahun 2 barulah belajar masak. Tapi tanak nasi tu sama ada dgn periuk elektrik atau periuk biasa, dua-dua dah pandai sejak kecik. Alhamdulillah.

    BalasPadam
  21. hmmmm, sy pon malu juger ngan hub coz dier lebey pndai msk n jahit-menjahit dr sy...wooooooo....

    BalasPadam
  22. Salam ...


    sekarang , kalau anak jawab mulut , marah takat membebel jer.
    Tak berani nak tengeh mulut tu dengan cili...

    kesian

    BalasPadam
  23. alamak kak..sy trase...btol2 kene kat idung sendiri nie...tp skrg sy dh kawen..insyaAllah akan cub a ubah perangai tu..doakan sy jd isteri solehah yer...


    jum baca entry terbaru bARdbOO:

    Persiapan Perkahwinan A-Z (Part 1)

    BalasPadam
  24. wowwww

    nostalgic tul

    wlaupun Yucika br umo 20 **Eceh bru**
    tp msa kecik2 Yucika mcm ni ah..ekekek..tp xde ah guna lesung apa sumer tu...hihihi...

    Yucika suke bau bawang! lbih2 bwg putih..ehehehhe

    BalasPadam
  25. alamak kena cili..takpenah la kena masa kecik dulu. kena rotan ada lah..

    cemana yer nk ajar anak2 tak buat mcm kak ina cerita tu..skg anak2 kecik lagi, blom reti jawab lagi huhuhuh

    BalasPadam
  26. haahah cikhel suka balas sepatah sepatah!

    zaman dah berubah kakak..lalalala

    BalasPadam
  27. alahaiii k.ina cayang.. duk leter2 nih tringat plak mak zaza kat kg.. ayat2 tu mmg penah kuar dari mulut mak dan kami anak2 nih.. hehehehe.. terkena batang idung sebenornyer..
    alhamdulillah, now dah berubah la, dah ader tggjwb nih.. mau duk simpan perangai lama tuh nnti suami bagi 'kawan baru'.. eeee.. naudzubillah.. hehehe.. thanx kak ina.. ur n3 menggamit memori lama.. tu lah beza mak dulu ngan mak sekarang kan kak??

    BalasPadam
  28. memang beza,umi saya pon selalu ckp mcm tu kalo saya malas

    BalasPadam

Adsense

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers