OOO

Selasa, Julai 06, 2010

Wahai anak-anak..sape tak sayangkan kamu

Memang menarik topik di hot fm hari ni..tentu membawa diri.

Mula-mula suria membaca e mail dari seorang anak yang merajuk membawa diri ke uk selama 10 tahun..

Pastu ada yang tak balik kg sebab merajuk dengan keluarga sendiri.

Ada pulak yang  kata...ibu bapa melebihkan  anak yang ini...tak sayang yang ni..

Ada yang kata ibubapa masih lagi  kontrol anak-anak ..kena ikut kata ibubapa..sampai dah kawin pun kena ikut juga cakap  ibubapa...

rasanya tak salah kan ibubapa menegur yang betul tu betul..kalau salah memang salah..memanglah ibubapa ego tinggi...sebab mereka dah tau asam garam kehidupan.

Entahlah..susah nak kata lah pasal isu ni..
Wahai anak-anakku..bukan kalau mak dan ayah marah tanda kami tak sayang dengan kamu...menegur tu tanda sayang..menjadi peringatan supaya tak mengikut darah muda...memang masa ni kalau kena tegur..sikit-sikit nak marah ataupun merajuk.  Janganlah cam tu yer..

Suami akakkan..dia  memang tak pandai menunjukkan kasih sayang  spt peluk dan cium anak-anak...sebab mungkin ibubapa beliau tak pernah memeluk, membelai dan memberi penghargaan bila anak berjaya..mereka sibuk mencari rezeki untuk anak-anak yang ramai..

Tetapi arwah mil bila anak (terutama anak lelaki yang bijak) nak melanjutkan pelajaran ...beliau akan bergolok gadai mencari duit.  Beliau akan membuat kuih, menjahit baju dan pernah beliau gadaikan barang kemas semata-mata nak bagi peluang anak gi belajar....akak memang salute dengan pengorbanan arwah...

Bagi family akak pulak...bila kami berjaya dalam pelajaran macam pas SRP dan SPM....kami akan di beri wang dan di beri pelukan dan ciuman ..walaupun tak banyak sebab abah bukan kerja gaji mahal....tapi kami suker....sekarang ni.tu yang akak praktikkan kepada anak-anak bila mereka bersekolah .  

Suami memang tak  pernah memeluk dan mencium anak-anak..tapi akak tau dia memang sayangkan anak-anak dia...sebab dia bertanggungjawab dan ambil berat pasal pelajaran mereka.  Dia tak pernah pukul anak-anak tapi bila dia sound ajer terus anak-anak dengar kata dia.
Akak yang selalu pukul anak-anak...tapi tak selalulah...akak pukul bila tahap kesabaran dah sampai ke kemuncak...yang besar tu jarang kena pukul...Ira dan Im selalu kena...sebab mulut banyak cakap...tak sabar akak bila dengar bila mereka lawan cakap akak.

Alhamdulliah sampai sekarang ni kami berdua taklah nak sampai nak melebihkan anak yang ini...dan tak suker dengan yang ini...kalau makan sedap kalau boleh semua mesti ada...tapi memang payah sekarang ni..sebab masing-masing dah kerja dan praktikal dan ada yang duduk di asrama..termasuk Yana yang paling jauh.
Tapi mestilah sebagai ibubapa akak dan suami berbangga bila ada anak-anak yang berjaya..semua ibubapa cam tu kan..kalau yang tak berapa cemerlang..akak tak marah..mungkin setakat itu pencapaian mereka..akak akak guide ajer mereka..apa yang perlu di buat..cuma jangan mereka terbabit dengan perkara yang tak elok ajer yang akak takut..
 Untuk anak-anak mak...

Ingat yer..mak bukan tak suker kamu..tapi mak tak suker kelakuan kamu....taklah bermakna kalau pot pet.pot pett tu bermakna mak benci.  

Walaupun belajar tak pandai..(kalau semua pandai sape pulak nak kerja bawahan kan)..tapi akhlak dan kelakuan mesti baik..kalau orang tenguk perangai tak elok...nama mak ayah jugak yang di sebut....

Memang cabaran sungguh nak membesarkan anak-anak di zaman teknologi ni..mereka terdedah dengan jalur lebar...kenalah peratikan sikit bila imran dan ira duduk depan pc..beringat sebelum kena.

p/s..kadang-kadang nak merajuk jugak sebab kecik hati...nak bawa diri..selalunya kat Imranlah...bila akak geram akak pura-pura ambil beg besar...isi kain baju...selalunya dia minta maaf dan melalak..

22 ulasan:

  1. salam kak ina,
    comel2 anak kak ina. sejuk mata memandang. :)

    BalasPadam
  2. salam kak
    dengar gak hotfm tadi
    tula..smpai macam tu skali membawa diri..
    hurm..ntahlah kak...
    yang penting saya sayang mak saya =)

    BalasPadam
  3. Nice n3 kak... Nice..Visit mine if u free friend.. Bloody Day!

    BalasPadam
  4. heee. buat-buat merajuk tuh. takotnyer kalau mak saya macam tuh. tapi saya tau akak bergurau. =)

    tapi kadang-kadang macam arghhhh mak neh. tapi bila pikir ade kawan yang dah tak de mak or ayah dorang need someone untuk share problem dorang. even saya bukan jenis kongsi semua masalah dengan parents tapi bila kita ada masalah balik rumah pandang parents, muhasabah diri rasa macam hurm setiap orang memang memerlukan ibu dan ayah. =)

    rasanya kalau anak terbuang tuh pon nak tahu sape mak dan ayah dorang.

    and kalau ade anak yang tak suka parents dorang pon sebenarnye dorang suka dan sayang mak dan ayah dorang sebab lahirnya rasa benci @ tak suka tuh daripada rasa sayang tuh kan.

    kan kan kan? HAHA. panjang plak.

    BalasPadam
  5. besar kan cabarannya bl jd mak ni..


    jum baca entry terbaru bARdbOO:

    Watermark Blog

    BalasPadam
  6. Bebelan yang membina... jiwa remaja memang selalu memberontak.

    Salute pada ibubapa yang membesarkan anak2 yang ramai sehingga berjaya...

    BalasPadam
  7. hahhaha kekadang kite pun blh merajuk dgn anak kiterkan....

    BalasPadam
  8. mmg mencabar. budak sekarang terasa awai sgt membesar.

    BalasPadam
  9. Itu cabaran utk yg ramai anak, mcm kita ni takde anak, lebih lagi...
    Apa2pun, tindakan kita mestilah berpandukan pd ajaran agama dan tidak ikut perasaan. Setengah ibubapa suka pilih kasih, abaikan anak bila bercerai berai.
    Anak2 serbasalah jadinya, melawan jd derhaka...diam diri, makan hati..

    BalasPadam
  10. Anyway Nice..Visit mine if u free friend.. Bloody Day!

    BalasPadam
  11. mak aii...smp buat2 bungkus baju..hehehehe..

    tp mmg susah kan kak? sangat2 mencabar jadi mak ni. nak pulak cam ai ni, sume anak fomfuan. lagi payah nk jaga. kecik2 ni ok lagi..dah jadi anak dara sok...isk..

    BalasPadam
  12. OWH..payah nak mendidik anak kan..:-
    )

    BalasPadam
  13. saya yg dah kawen ni pun kalau g mana2 dgn hbby kakak saya mesti msg tanya dok kat mana,pukul berapa balik,dah sampai ke belum...tu semua on behalf bapa saya..kdg2 rimas gak tp tak komplen la..takut dia kecik hati..
    dgn anak2 kdg2 saya merajuk gak..buat diam tak tegur sapa..masa tu boleh tgk perangai baik depa...hihi

    BalasPadam
  14. anak kak ina 4 ke semuanya..da bsar2 eh..semoga akak berjaya mendidik diorang

    BalasPadam
  15. antara saya dan hubby, saya yg kuat membebel dgn anak2. hubby tu rajin melayan kerenah anak2 tp kadang2 tangan dia cepat naik. saya pulak cuma mulut jer bising, x gunakan tgn.
    anak2 macam2 ragam...kadang2 pening jugak kepala nk ikut kerenah semua. tu baru 4 org...kalu ramai ntah camana plak.
    pok pek pok pek pun sbb sayangkan anak2 le. kalu x sayang, laantaklah mrk nk buat apa pun...
    moga anak2 faham tugas & tujuan emak bapak mereka...

    BalasPadam
  16. Doakan yg baik2 utk anak2 kita...

    BalasPadam
  17. tapi kak ina betul kata akak angah setuju..kalau dia tegur anak yg dah kawen depan menantu dengan nada mara macam mana???? angah ada gak situasi begini.... sedih kak

    BalasPadam
  18. ye la kak..kekadang ada jugak kecik hati dgn anak2..kan..selalunya kalau kecik ati saya cuma diam je....
    saya jenis yang pot pet pot pet je pukul tak...tapi hubby jenis tak cakap banyak tapi terus rotan je...sebab tu anak2 lagi rapat dgn saya hehehe....

    p/s sedap lak perkataan pot pet pot pet nih hehehe

    BalasPadam
  19. betul tuh kak ina...marahkan anak tandanya sayang

    BalasPadam
  20. heheheee gelak sorang bace rangkap yg last tu...melalak dia ye kak...?tau dia takut yek...

    BalasPadam
  21. hahaha..kelakar plak bila baca cara akak merajuk ngan Imran tu.. lama2 kalo akak selalu wat mcm tu mesti dia dh lali..akak kena cari idea lain plak ler...

    BalasPadam
  22. eh kak...

    eh mak.. anakanda mu tumpang lalu

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers