OOO

Rabu, Ogos 04, 2010

Akak bukan Macam Mak Khairudin ! Akak nak pot pet pot pet pasal halal dan haram

Akak ni bukanlah macam Mak  Mohd Khairudin yang membebel  dalam video kat anak dia suruh simpan duit tu kat Youtube dan Youthsays sejak 2 minggu yang lalu.  Akak nak pot pet macam biasalah..ishhhhHeboh jugak ek kisah video Mak Khairudin ni.  

Rupernya cuma iklan ajer  ek..ada tak yang tertipu?  Percayakan video tu!  Masa akak tenguk kat youtube, akak memang perasan yang mata dia ashik ajer pandang kat depan..macam baca skrip..jadi akak tak teruja..kalaulah akak pot pet buat video untuk Yana ..agaknya Yana malu kot...apasalah mak dia ni kerek sangat... pandai sungguhlah orang sekarang buat iklan yang kreatif.

Oklah tujuan sebenarnya anak  nak pot pet pot pet pasal haram dan halal.  Ada yang komen bila akak buat ataupun beli bahan masak memasak tu, ala  makanan yang pelik cam ayam belanda  bakar, takoyaki  dan jugak bahan perapan Mister Potato tu.  Dia boleh komen  kata halal ker?  Benganglah akak.

sebelum akak beli bahan-bahan ni akak dah tanya 
dah kat member yang pandai berbahasa jepun dan tinggal di sana..
dan juga member yang dah pernah buat takoyaki yang duk kat sini..

boleh ker kita beli bahan-bahan ni..halal ker? sebab akak memang tak pandai nak baca tulisan  jepun kat bungkusan
alhamdulliah mereka kata memang halal..kalau mereka dah kata halal ...akak tak ragu-ragu dan was-was lagi nak beli dan nak buat sebab anak akak ramai..tak sanggup nak beli kat Jaya Jusco..mahallah..baik akak beli bahan dan buat ajer..

Bahan perapan Mister Potato tu akak dah suruh dah member yang duduk kat Australia tolong check.  Apa guna kita ada member cyber kan..minta ajerlah mereka tolong tenguk bahan tu ada alkohol ker ataupun idak?  Haram atau pun idak?

Bila akak beli ayam belanda pun ada yang pertikaikan jugak..halal ker ayam belanda tu?  Aduhai ..sabar ajerlah..takkanlah akak yang nak setengah abad ni masih tak tau halal atau haram sesuatu benda tu,  Walaupun akak tak belajar agama tinggi tapi akak masih lagi ambil  berat tentang makanan yang akak sajikan kepada anak-anak akak.  

Takkanlah akak nak bagi makanan haram kat anak-anak ..kan benda tu nanti akak menjadi darah daging..dan akan melibatkan juga kelakuan, pelajaran dan benda yang lain.  Insyallah akak akan sentiasa mengingatkan diri bila akak nak beli benda macam ni lagi. 


Akak berterus terang supaya taklah lagi ada yang nak komen pasal ni lagi.  Maaf jika ada yang terasa dan ampun maaf di pinta dengan huluran sepuluh jari.

23 ulasan:

  1. betultu akak..dari makanan tu la membentuk keperibadian anak2...umm..rindunya masakan akak..jom geng2 talibarut kak ina kl..jom serbu rumah kak ina puasa nanti..hik3

    BalasPadam
  2. pelik gak org cam tu ek??? off course la kiter cek dulu b4 beli sbb nak kasi anak anak mkn.....felik fin ajaib.

    saya belum try lagi nak buat takoyaki tuh.... sedap kalau dapat mkn byk hahahah

    BalasPadam
  3. mmg kena prihatin sbb akan menjadi darah daging kan akak?

    BalasPadam
  4. bagus kak
    kalau kite meragui baik tanya mereka2 yg arif kan
    sbb skg ni byk nau kedai yg buat sambil lewa jer

    BalasPadam
  5. Nice friend..Visit my latest entry..goin' to touch ur heart..;D

    BalasPadam
  6. Iskkk,takkanla kita nak kasik anak kita makan bende tak elokkan kak?
    Isssk tak baeek taw,men tuduh2 cenggitu,tanyala kalo tak tau...

    BalasPadam
  7. barangan dari jepun atau korea memang kita kena perati betul2 ingrediantnya sebab tak dak tanda halal. Tapi kalau ada orang dah comfirm kan tiada benda terlarang sepatutnya kita pun tiada rasa was2 untuk menggunakannya.

    mas pernah buat entry pasal kimchi ramen. Ada keywords dia tulis, kimchi ramen halal atau tak...

    Kita pun tak kan nak membeli tanpa siasat kan...

    Sabar jer lah akak...

    BalasPadam
  8. seperkara lagi pasal halal haram ni, kena refer balik mana sumber pendapatan kita dapatkan makanan tu...kalo dapat dari hasil mencuri, macam mana sekalipun, makanan halal tu akan jadi haram ...

    just my 2cents

    BalasPadam
  9. mentally kita dah diajar begini kam ina..
    kalau bukan melayu yg buat..
    mesti haram..
    sedangak negara timur yg dapat islam dulu aderlah negara china
    klu gi sana..tak thu halal haram sanggup tak tnyer n tak makan.
    pastu typically klu arab tu confirm islam.
    taik kucinglah..
    jgn tak thu..arak kat belah2 sana pun tulis arab
    dgn renett
    korang thu tak renett tu ape?
    tu cam lemak babi tpi buh dlm creamcheese
    jgn sesuka mkn sebab tulisan jer.
    ingat.
    beselah kak ina
    org klu memandai..mmg sume yg kita buat salah belaka.
    mcmlah kita ni bodoh beria..
    tak thu hukum agama dan mencari lunas2nya







    #tu namanya bodoh sombong klu gitu main terjah jer..

    BalasPadam
  10. akak buat makan2 jangan lupa jemput kancilbiru yer...hihihih...yer la bab makan ni kena particular sikit...dari makanan tu kan yg membentuk hati.. tapi bagus jugak akak explain camni....tak la rasa syak wasangka lagi dorang tu...:)

    BalasPadam
  11. pot pet2 mender elok x per gak...dgr jerkk..

    BalasPadam
  12. Hahahahaha....
    Rasanya dorang tu risau akak tak tau kot. Sebab sekarang dah jadi trend kalau nampak jer orang melayu makan kat kedai kopitiam tu, maknanya kedai tu halal ler tu. Terutama kalau nampak pekerjanya melayu. Beringat sesama umat takpe kot Kak.

    BalasPadam
  13. kite pun kekadang terlepas pandang bende2 cam nie betul tak?

    BalasPadam
  14. setuju dengan komen dahlia

    BalasPadam
  15. salam k.ina.harap lpas kak ina dah terang kan nie ..takde ler yg tanya lagi halal haram..

    BalasPadam
  16. salam kak ina...akak sihat... lama lin tak tinggal jejak kat sini... line tenet prob..

    yerlah kak... takkan kita tak amik berat kan pasal hal makan2 utk diberi utk anak2... apapun TQ kak ina... sbb linn mmg selalu skodeng sini carik resepi .. hehhe

    BalasPadam
  17. kak ina...insyaAllah kalau yakin..selamat memasak!!!

    BalasPadam
  18. la kak..benda macam tu pun diaorang menyibuk...kita ni kan orang islam takkan tak tahu halal & haram...

    dah tak ada keje kot asyik nak complen aje...

    sabar aje ye kak...

    BalasPadam
  19. ermm...biasa la tu kak ...lain orang lain pendapatnya kan...nak buat macamana...kita tau la apa yang kita beli kan...takkan la kita nak bagi anak2 n suami makan yang tak halal ye kak...peduli kan la cakap2 dorang tu kak yang penting be ourself

    BalasPadam
  20. hampun juga perangai org2 ni kan...sebelum 'KOMPLAIN' selidik dululah...

    x akanlah bak kata kak ina...'akak yg dah dulu lagi makan garam boleh tidak ambil kisah hal halal haram'

    goshhh sungguh diaorang nie....

    BalasPadam
  21. ahli talibarut rekrut paling baru reporting in.. SIAAPP!!

    biasa la kak.. orang kita ni asal nampak tulisan cina ke jepun ke haram.. xbole makan tu ada ekstrak kh****r tu ada alkohol tu tak semelih tu.. ingat penganut Islam cuma ada kat Malaysia ngan Tanah Arab ke.. 20-30 juta rakyat kat China tu muslim kot - cuma sebab total population 1.3 billion yang buat Muslim nampak sikit kat sana

    BalasPadam
  22. tu la kak ina, kalau tak halal takkan la kita nak beli. Saya kat sini pun selalu kena, bila saya beli barang contoh mayonis, ada yg tanya "halal ke?" saya cakap halal lah. Yg sakit hati tuh, dia boleh tanya pulak
    "how do you know?". Of course la saya baca labelkan. Tetiba haritu saya nampak dia beli roti yang diragui kehalalannya...tak bacalah tu, atau tak kisah....

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers