OOO

Isnin, Ogos 23, 2010

Ayam Masak Merah (Versi Mamiamin)/Nasi Minyak

Dari lepas sahur internet kojol.  Tak leh lah buat apa-apa.  Sekali sekali dia buat hallah..bulan puasa kan..mungkin masalah teknikal ataupun masalah lain.  Kenalah layan baca novel pepagi sampai nak dekat tengahari.

Akak ambil resepi ni dalam myresepi.com.  Rasa dia lain sikit..lebih banyak sambal dan lebih rasa tomato.
Bahan-bahan 
  • 1 ekor ayam - potong kecil dan goreng
  • rempah tumis - 4 sekawan
  • 3 sudu besar cili kering/ cili boh
  • 1 tin kecil tomato puree
  • 1 cawan tomato sos
  • 5 sudu besar madu
  • 5 cm halia - dikisar
  • 6-8 ulas bawang putih - dikisar
  • 10 ulas bawang merah - dikisar
  • 4 labu bawang besar - dihiris bulat
  • 1/2 cawan susu cair
  • 1 sudu besar gula
  • garam secukupnya
Cara-cara 
1.  Goreng ayam hingga masak tapi jangan sampai garing sangat. Keluarkan dari kuali . 
2.  Dalam kuali yg sama tumiskan rempah ratus dan bahan yg di kisar dgn 1 senduk minyak lebihan goreng ayam tadi. 
3.  Kemudian tambah cili boh dan goreng hingga garing. 
4. Kemudian masukkkan pula tomato puree dan tomato sos gaul hingga sebati. 
5. Masukkan pula madu, gula dan garam. Sesuaikan rasa garam dan manisnya. 6. Tambahkan sedikit air jika terlalu pekat. Bila sudah mendidih masukkan pula susu cair. Kecilkan api. Kacau rata. 
7.  Kemudian boleh le masukkan ayam yg telah digoreng dan bawang besar tadi. 
8.  Biarkan sebentar hingga mendidih atau sampai kuah dan ayam sudah mesra. Boleh ditambah kismis dan daun bawang jika suka. 

Selamat mencuba. Guten apetit ! 
Buat nasi minyak ikut resepi Ah Mat Gebu.  Memang sedap nasi minyak ni bila baru masak.


BAHAN-BAHANNYA :-)
  • 500 g beras basmathi, rendam 20 minit dan toskan
  • 2 camca besar minyak sapi
  • 1 pokok daun ketumbar, kerat kasar2
  • 1 biji bawang besar, hiris halus
  • 2 inci halia, dititik
  • 3 ulas bawang putih, dititik
  • 3 helai daun pandan, disimpul
  • 700 ml stok ayam (kalau tak de, guna 700 ml air + 1 kiub ayam "maggi")
  • 300 ml susu cair
  • Garam secukup rasa
  • 1 batang kayu manis*
  • 1 kuntum bunga lawang*
  • 3 biji buah pelaga*
  • 5 kuntum bunga cengkih*(*rempah tumis)
  • 1/2 cawan kismis-tak letak
BAHAN HIAS :-)

  • Hirisan daun sup/daun bawang
  • Bawang goreng-tak letak
  • Kacang pis=tak letak
  • Kacang gajus yang digoreng-tak letak
CARA MEMBUATNYA :-)
1.  Panaskan minyak sapi dalam kuali, masukkan rempah tumis, bawang besar, halia, bawang putih dan daun pandan, tumis hingga harum, masukkan beras dan goreng sekejap. Matikan api. 
2.  Tuang beras tadi dalam periuk nasi elektrik. Tambah susu cair, daun ketumbar dan juga stok ayam. Masukkan garam secukup rasa dan masak seperti biasa. 
3.  Bila nasi kering, tabur kismis dan biar betul-betul tanak. Akak suruh Yana cucuk guna chopstik buat lubang dan masukkan pewarna kuning dan pastu tutup kejap dan baru
4.  Gemburkan nasi menggunakan chop stick (cukup sekadar 3 - 4 kali gembur, kalau banyak kali nanti nasi patah2).  
5.  Hias dengan bahan-bahan tabur.  Tak buat cuma tabur dengan daun sup/daun bawang ajer
Pastu goreng papadum

11 ulasan:

  1. salam ramadhan

    wah rajin sungguh akak cuba resepi tapi tak salah kalau kita cuba2 resepi baru kadang2 bosan ngan makanan yg ada...
    ermmm bole cuba nie

    BalasPadam
  2. wallah kak ina.... ayam tu buat bersinar2 jer mata yg ngantuk nie...

    linn pernah buat nasi minyak mat gebu tu.. mmg sedap..

    BalasPadam
  3. Salam Ramadhan Kak Ina

    salam ziarah

    Wassalam

    BalasPadam
  4. salam kak ina...selamat meyambut ramdhan utk akak. sedap ayam msk merah tu. mmg kena mkn ngan ns myk!

    BalasPadam
  5. kak ina, meletop ayam masak merah akak ni...dari rupa paras nye dh tau sodap!!!

    BalasPadam
  6. nampaknya gangguan internet bukan pada wimax jer la nih, lain2 service provider pn mengalami mslh sama gak kut. menarik menu hari ni, tang2 ni gak rasa lapar

    BalasPadam
  7. Ina...ayam masak merah feveret anak2....tapi saya tak guna madu...

    BalasPadam
  8. saya terliur pada papadam tu.
    mak aih,sedapnya kalo dapat makan.

    BalasPadam
  9. salam kak ina...br lepas bbuka..tp tgk nasi minyak ngan ayam masak merah tu leh kecur lagi...klu dah abis dpt papadom pun jadi la kak...hehehe :)) *kak,akak tanya mustard kan...blh juga guna mustard jenis lain tapi jenis yg extra vinegar yg blh pecahkan protein dlm daging ayam...tapi make sure yang halal...biasanya dlm dijon ada white wine jd cari yg halal :)

    BalasPadam
  10. salam kak..waduh mnu akak ni memang trangkat..nk2 klu mkn ramai2kan..sdpnye..slmat brshur kak..

    BalasPadam
  11. Salam Kak,

    makan dgn nasi tomato pon sedap ni :)

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers