OOO

Isnin, Ogos 30, 2010

Puff Pastry Inti Kentang


Oleh kerana tertenguk  kat umah  Mat Gebu   Blueberry Criss Cross Puff 
langsung teringat kan puff pastry yang berbulan dalam peti sejuk.  Kat umah ada jugak stok bluberry ni..tapi dalam kepala  dah ada projek lain.
Selongkar punya selongkar terjumpa pulak inti kentang yang tak habis.  Apa lagi...projek pun bermula.  Bukan susah pun tak sampai 15 minit dah settle..  Oleh itu silalah simpan puff pastry di rumah yer..
Malas nak taip akak c & p dari rumah Mat Gebu .  Terima kasih yer Mat.

BAHAN-BAHANNYA :-)
  • 10 keping puff pastry jenama "Kawan" saiz 4 x 4 inci
  • Inti karipap
  • 1 kuning telur + 1 camca teh susu cair = kacau rata
CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ambik 1 keping puff pastry, kerat 4 bahagian. Ambil 1 bahagian, buat potongan pangkah. Bahagian satu lagi, diletak 3/4 camca teh inti karipap , tutup dengan bahagian yang dipotong dan tekan tepi2nya dengan garfu. Alih dalam dulang pembakar yang telah disapu sedikit mentega. Buat hingga siap. (yang besar tu tak yah potong..terus lipat dan tekan tepi-tepinya dengan garpu.barulah di potong atas puff tu dengan gunting)
  2. Sapu kuning telur dan bakar pada suhu 190C selama 25 minit. Sejukkan atas jaringan sepenuhnya sebelum dihidangkan.
Bila sahur kalau lauk dah habis...buat ni pun sonang..takkan  tahu buat kot..

9 ulasan:

  1. Hehehhe..ya..telur masak kicap..masakan paling senang dan sodap kalau lauk dah habis..

    BalasPadam
  2. kak..kiterr punn buat lauk telur kicapp ..bila lauk dah abis tuk sahur....tak pun maggi pun orair gak...huhuhuhu

    BalasPadam
  3. kak ina ku sayang..sihat ker?

    akak kalu nak tau lauk linn pagi tadi sebijiklah tolor camtu.. hahhahaha

    BalasPadam
  4. kena pulak yang panas2 memang sedap

    BalasPadam
  5. salam kunjugan

    yup kalau tengah malas masak masak telur kicap pun senang malah sedap hehehe

    BalasPadam
  6. Nyam3,bila la dpt berbuka bersama Kak ina ya?puasa dah nak habis..hik3...

    BalasPadam
  7. telur goreng kicap!!!
    kegemaranku!!

    BalasPadam
  8. gambar yg last skali tu paling best!
    hehehe

    BalasPadam
  9. Psssst....
    Akak ni dulu kerja tukang masak ke? macam-macam resepi tau ni. Hehehehe

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers