Korban Membawa Rezeki

Tawaran Hebat

Lazada Malaysia

Selasa, November 30, 2010

Resepi Bubur Nasi Daging

Dah lama dah buat bubur nasi daging ni. Akak pernah terbaca dalam satu artikel pasal salah satu kedai makan cina yang menjual bubur nasi ayam. Mereka rendam beras wangi dalam air mineral dari malam sebelum kita rebus beras tu.

Akak pun trylah gak ikut tip yang di berikan. Oh ...memang cepat..tak yah tunggu lama.


Akak beli tulang dan sedikit daging . Oleh sebab akak campak-campak ajer resepi ni...akak cuma bagi bahan agak-agak ajer yer.
Bahan-bahan
1 cawan beras wangi (beras biasa pun boleh) - basuh dan rendam semalaman dengan air mineral (air biasa pun boleh)
sedikit tulang
sedikit daging lembu
2 inci halia-potong lebar
3 biji bawang merah-hiris
4 biji bawang putih-hiris
1 sudu teh serbuk lada hitam
1 sudu teh serbuk lada sulah
1-1 1/2 sudu makan serbuk sup adabi
sedikit minyak
garam secukupnya
air secukupnya

Cara-caranya
1. Basuh tulang dan daging. Rebus bersama beras yang telah di rendam dengan air yang secukupnya.
2. Goreng bawang putih dan bawang merah, setelah kuning baru masukkan rempah sup bersama sedikit air dan hirisan halia. Padam api.
3. Masukkan ke dalam periuk berisi beras dan tulang tadi. Masukkan serbuk lada sulah dan serbuk lada hitam bersama sedikit garam.
4. Rebus dengan api sederhana/kecil sehingga beras hancur dan pekat.
5. Rasa dulu dan barulah di padam api.
6. Taburkan hirisan daun sup/bawang.

Bahan sampingan
sedikit daun sup dan daun bawang -dihiris
sepatutnya ada bawang goreng lagi di tabur kat bubur nasi-malas nak buat
Suami akak kalau sarap bubur nasi mesti ada ni..kalau idak tak cukup korum..ikan bilis, hirisan bawang besar dan hirisan cili hidup
Nak tenguk versi bubur nasi ayam gi ke sini yer
http://www.kakinakl.com/2009/07/bubur-nasi.html

12 ulasan:

  1. wokeh kak...minggu ni kalo berkesempatan nak try. dgng korban ada lagi kat peti ais. hehehe
    terima kasih kak

    BalasPadam
  2. hi kak ina..lama tak jenguk kak ina..huhu..ehh! harini menu kita sama lah kak..mcm berjanji2 pulak..hehe..;)

    BalasPadam
  3. kak ina, sedapnya tengok bubur nasi daging tu....

    BalasPadam
  4. Thanks kak Ina bg idea..saya pun ada baki daging korban hari tu..tp tulang tak ada..belasah jer lah..;D

    BalasPadam
  5. sdpnyer....tiba2 rse lpr lak...hehe...

    BalasPadam
  6. fuhh!... tgh panas-panas kan ina tayang bubur nasi dia... teringin pulak rasanya

    BalasPadam
  7. sedapnye makan time2 nih... mendung n sejuk @ ofis.. ^_^

    BalasPadam
  8. wahhh..kak ina..sodap tu bubur nasi tu..terliur gk tgk nie..ada lg ke?hehe

    BalasPadam
  9. bubur nasi.... my favourite...!!!!
    tapi nie pertama kali tengok resepi nasi bubur daging. Yg tahu nasi daging jer

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...