OOO

Isnin, Julai 11, 2011

Resepi Nasi Ayam Goreng

 Kalau mood tak nak masak tapi anak-anak nak makan, akak akan masak nasi ayam.  Paling senang dan cepat.  Pastu semua orang suka makan. Akak ikut stail mak akak masak pulak kali ni..cam boring ajer ashik makan nasi ayam ipoh. 

Bahan-bahan untuk sup
1 ekor ayam di belah 8
1 sudu makan ketumbar*
1 sudu makan jintan manis*
7 biji bawang kecil*
5 biji bawang putih*
1 1/2 inci halia*
1 kiub ayam maggi(optional)
1 punjut adab
Air ikut keperluan
1 batang akar daun sup
garam secukupnya

Bahan hiasan
daun sup dan daun bawang-di hiris halus
bawang goreng

Untuk Tumisan
1 labu bawang besar )
2 biji bawang merah ) semua di hiris halus
1 biji bawang putih )
1 batang kayu manis
2 biji buah pelaga
2 biji bunga cengkih
2 bunga lawang
marjerin/minyak/mentega secukupnya

Cara-cara
1. Basuh ayam sebersihnya.
2. Kisar bahan bertanda *.
3. Tumis bunga lawang, kayu manis, bunga cengkih, buah pelaga dan bawang yang telah di hiris.
4. Setelah berbau wangi masukkan pula bahan kisar.
5. Masukkan pula ayam yang telah di bersihkan.
6. Setelah ayam kecut..masukkan pula air.
7. Masukkan stok maggi, garam dan akar daun sup.
8. Biarkan mendidih dan padam api.
9. Toskan ayam.

Bahan untuk nasi
2 cawan beras basmathi-rendam 30 minit dan toskan (beras biasa pun boleh)
3 cawan air rebusan ayam
marjerin/minyak/mentega
sedikit garam
1 labu bawang besar)
1 biji bawang putih )di hiris halus
3 biji bawang kecil )
1 inci halia )
1 helai daun pandan-di siat dan di ikat
 
Cara-cara
1. Basuh beras dan toskan.
2. Tumis bawang yang telah dihiris dengan margerin. .
3. Masukkan beras, daun pandan  dan air rebusan ayam tadi. Masak macam nasi biasa.
4. Masukkan juga sedikit garam dan kacau sekali sekala
5. Bila nasi dah masak..masukkan 1 sudu makan margerin. Kacau dengan menggunakan chopstick..baru nasi nampak lawa tak patah.
Bahan untuk perap ayam
1. Perapkan ayam dengan sos tiram, kicap dan sedikit garam dalam 30-1 jam.
2. Goreng sekejap dan toskan dan bolehlah di hidangkan.
Sos beli yang siap ajer.  Makan dengan timun pun sodap sos ni.

5 ulasan:

  1. saya pun suka masak nasi ayam, senang & anak2 suka..

    ooo..kacau ngan chopstick...ilmu baru ni

    BalasPadam
  2. best tu nasi ayam ni...pak mertua saya dari tapah pun masak nasi ayam mcm ni...mmg licin ank cucu makan nasi aym dia

    BalasPadam
  3. mmg tgh usha mencari resepi..boleh dicuba

    BalasPadam

Adsense

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers