OOO

Jumaat, Oktober 07, 2011

Ayam Panggang Bercajun Ala-Ala ChefMasterMY (Tonton Tau Di Astro Ria 104)

Kelakar kan..ashiklah bervangan nak masuk Chef Master Malaysia padahal tak gi pun ujibakat.  Salah satu yang buat suami tak bagi pergi sebab kena tinggal berasingan...lama weiii mana boleh suami akak, kalau akak duk tinggalkan dia nanti.
Tergiur ker idak korang tenguk ayam panggang ni..kononnya nak tiru hiasan cam kat dalam rancangan MasterChef US dan MasterChef Australia.  Jauh panggang dari api kan.  Alahai tangan ni tak kreatif macam dorang tu.

Kalau macamtu kan akak kenalah tenguk MasterChef Malaysia yang akan di tayangkan bermula pada 22 Oktober 2011 di Astro Ria (Saluran 104).  Mana tau tahun depan suami akak bagi masuklah pulak.

Membebel lah pulak akak ni kan.  Okeylah resepi ni akak ambil dari blog geng suka memasak gak si Madiha .  Kebetulan rempah Cajun tu ada lagi dalam peti ais.  Dia buat ayam panggang ni makan dengan nasi ayam..akak makan camtu ajer masa makan malam...kononnya diet tak nak makan nasi.
Bahn-bahan
1 ekor ayam saiz sedang ~ dipotong 4
(potong 12)
1 sudu besar marjerin(ganti mentega)


Bahan Perap Ayam

3 ~ 4 sudu besar bawang merah + bawang putih + halia kisar
(agak2 sendiri.. kisar lebih sikit sebab nanti nak gunakan untuk buat nasi ayam)
2 sudu besar sos tiram

1 sudu besar rempah cajun

1 sudu besar madu

1 1/2 sudu besar gula-akak guna brown sugar
1 1/2 sudu kecil garam
akak tambah : sedikit olive oil dan sayur

Cara2 menyediakan

1. Ayam direbus dengan air secukupnya. Lebihkan sedikit airnya untuk kegunaan nasi ayam & sup nanti.- tak yah rebus ayam, terus perap ayam.
2. Angkat ayam & tos. Perap ayam dengan bahan2  perapan di atas selama 1 jam.  Bakar dalam oven selama 1 jam dengan suhu 200C. (ikut oven masing2 yer).

3. Semasa membakar ayam tadi.. sekali sekala hendaklah dibalik2kan ayam supaya garing sekata.  

4. Bahan2 perapan yang berlebihan jangan dibuang.  Masakkan bahan tersebut di dalam kuali sehingga pekat & agak kering. Tutupkan api & masukkan 1 sudu besar marjerin.  


5. Semasa pertengahan proses memanggang ayam.. boleh sapukan bahan yang dimasak tadi pada ayam hingga rata & bakar hingga genap 1 jam. (nak dekat masak akak masukkan karot, bawang holland an cili banggala hijau)
Sedia untuk dihidangkan bersama nasi ayam dll.
Cerita ceriti tentang Rancangan MasterChef Malaysia ni yang akan di tayangkan tidak lama lagi, MasterChef TX akan di tayangan pada setiap hari Sabtu-Rabu bermula jam 9.00 malam.

Manakala Program Master Class pula akan disiarkan setiap hari jumaat jam 9 malam. Nanti korang boleh tenguk macam mana hebatnya Chef/jurumasak Malaysia pulak berlawan memasak.  Mestilah bestkan terutama bila juri memberi kritikan yang kaw-kaw punya.

Sebarang  info tentang Program  #MasterChefMY korang bolehlah ke

Tonton Jangan Tak Tonton

5 ulasan:

  1. i pung suke kak tgk cite masak2 tu , tp zr x reti masak huhu

    BalasPadam
  2. Nak beli rempah cajun kat mana kak Ina? Kedai runcit atau kedai mamak?

    BalasPadam
  3. sapa yg tak kecur tgk ayam panggang yg sedap mcm ni..lapar!! :)

    BalasPadam
  4. Assalamualaikum,
    rempah cajun tu mcm mana rupanya? pertama kali dengar ni ----> nampak sangat x reti masak kan ;)

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers